topics:
CC: BY-SA Tableatny / Flickr
EVENTDonderdag, 3 Oktober 2013 | 13:30 - 16:30

Seizoensopening Cultuurmarketing: het succesverhaal van de voorlopers

We trappen het nieuwe Cultuurmarketing seizoen af met een prachtige programmering. Drie sprekers presenteren hun inspirerende case over ieder één actuele trend. Deze trends zijn tevens de drie trends die in het nieuwe seizoen als een rode draad door het event en cursusprogramma van Cultuurmarketing heen lopen.

Deze drie marketingmanagers zijn ware voorlopers. Ze zijn de grondleggers van de marketingstrategie van hun organisatie en dit heeft succes gebracht. Hun visie is een inspiratiebron voor cultuurmarketeers.

Marije Jansen van Noorderslag over het inzetten van nieuwe technologie
We starten de middag met Marije Jansen van Eurosonic Noorderslag. Eurosonic Noorderslag (ESNS) is het belangrijkste showcase evenement voor Europese muziek en vindt ieder jaar plaats in Groningen. Het event bestaat uit een conferentie en de showcase festivals Eurosonic en Noorderslag. Het festival is op meerdere vlakken in de marketingstrategie uniek. Zo verkoopt het festival al jaren binnen enkele minuten uit en heeft het zowel een B2C als B2B tak.

Marije geeft deze middag een presentatie over de marketingstrategie van het festival die de afgelopen jaren vrijwel geheel naar online is verschoven. Hierbij heeft ze speciale aandacht voor de technische innovaties die gedurende de conferentie en het festival worden ingezet. Zo was ESNS de eerste in Europa die RFID inzette om bezoekersgedrag te monitoren en de marketing hierop toe te spitsen. Ook zal Marije de mobiele strategie en de integratie van online en offline in de marketingstrategie toelichten.

Sjoerd Raaijmakers van Vice over hoe contentmarketing zorgt voor engagement en groei
Sjoerd Raaijmakers is publisher bij VICE Benelux. VICE begon in 1994 als gratis verspreid tijdschrift (Vice Magazine) in Montreal en is inmiddels wereldwijd uitgegroeid tot multimediaal digitaal jongerenmerk met o.a. diverse sites (vice.com, muziekplatform Noisey, technologiesite Motherboard en The Creator’s Project), een serie op HBO en speciale kanalen op YouTube en Twitter. VICE is een van de merken in Nederland die op zeer effectieve wijze contentmarketing bedrijft. Het merk weet aansprekende content (zoals video en verhalen) voor hun doelgroep van ‘millennials’ te produceren die voor een extreem hoog ‘engagement’ zorgt. Dit doen zij ook met succes voor diverse grote merken zoals Jagermeister, NIKE, Bavaria, LEVI’s en Vodafone.

Sjoerd zal in zijn verhaal ingaan op de contentmarketingstrategie van VICE. Hoe produceren ze dat wat bij de doelgroep past, hoe zorgt de content voor betrokkenheid en binding bij het merk, wat betekent storytelling voor VICE, via welke kanalen wordt content verspreid en praktische tips en tricks om het engagement en resultaat te verhogen. Zijn verhaal is een inspiratiebron voor culturele organisaties die contentmarketing en storytelling (beter) willen toepassen om hun publiek verder te binden.

Nicole van den Ham van Soldaat van Oranje – De Musical over het bereiken van meer dan 1 miljoen bezoekers
Soldaat van Oranje – De Musical ging in oktober 2010 in première in de speciaal voor de voorstelling gebouwde TheaterHangaar op vliegbasis Valkenburg in Katwijk. Inmiddels heeft de voorstelling een recordaantal van 1 miljoen bezoekers getrokken en is onlangs wederom verlengd. Nú tot april 2014.

Nicole van den Ham, marketing manager van Soldaat van Oranje – De Musical vertelt aan de hand van o.a. de marketingstrategie van de musical hoe het gelukt is om 1 miljoen mensen te bereiken. Soldaat van Oranje – De Musical is een uniek, waardig en groots project. ‘Natuurlijk lag er een plan, maar vergelijkingen met andere producties vielen niet direct te maken. Ons team heeft vanuit ervaring en al doende geleerd hoe we deze prachtige voorstelling het best konden ondersteunen’, aldus Nicole. De presentatie vindt plaats in een interactieve setting, zodat er volop ruimte is om vragen te stellen aan Nicole.

Sprekers

Foto Marije Jansen 2013 kleinMarije Jansen is overtuigd zelfstandig marketeer in de cultuur- en entertainmentsector. Met voornamelijk festivals als opdrachtgevers werkt ze ook als marketingmanager voor Eurosonic Noorderslag. Dit showcasevenement richt zicht zowel op internationale muziekprofessionals als landelijk festivalpubliek, met maar 1 doel voor ogen: meer aandacht voor Europese muziek. Marije is een allrounder, met ervaring in marketing, merkmanagement, media, fondsenwerving en online communicatie.

Sjoe41121648rd Raaijmakers is als publisher verantwoordelijk voor de uitbouw in de Benelux van het mediamerk VICE en submerken zoals Noisey, Motherboard en binnenkort o.a. THUMP (platform over dancecultuur) en I-D (fashion). Hij werkt op het snijvlak van redactie en marketing en houdt zich bezig met de ontwikkeling van content en de distributie daarvan. Hij koestert de onafhankelijke koers van VICE, mentaliteit, tone of voice en visie op journalistiek en storytelling.

foto Nicole bioNicole van den Ham is als zelfstandig consultant verantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van de marketing & sales bij Soldaat van Oranje – De Musical. Nicole raakte in 1996 voor het eerst bij live producties betrokken via Cirque du Soleil. De 6 jaar die daar volgden vormden een goed fundament voor een loopbaan in entertainment marketing. Hierna was zij o.a verantwoordelijk voor de marketing bij De La Guarda, Fela, Shrek De Musical en research en development voor Holiday on Ice. Nicole heeft een uitgebreid netwerk opgebouwd in Europa, de VS, het Midden- en Verre Oosten. Naast haar marketing activiteiten produceert zij diverse grotere en kleinere producties in theaters, op cruiseschepen maar ook exclusieve tailor-made events.

Doelgroep

Het programma van de inspiratie events van Cultuurmarketing is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktisch

Wanneer: 3 oktober  2013
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 13:00 uur, programma: 13:30 – 16:30, afsluitende borrel van 16:30 tot 18:00 uur.
Waar: het Huis Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Kosten: Leden: 35 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 85 euro (exclusief BTW) inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Let op: de ledenprijs wordt alleen berekend als je met de juiste account bent ingelogd.
Deelnemers: minimaal 40, maximaal 100

Bekijk hier het programma van dit event.

€35,00
Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Let op: er zijn nog plaatsen beschikbaar. Last minute aanmeldingen kunnen donderdagochtend van 09:30 tot 11:00 uur worden doorgebeld naar 030-7558481.