topics:
CC-BY-SA: oddharmonic / flickr
EVENTDonderdag, 31 Oktober 2013 | 13:30 - 17:00

Hoe content marketing je merk of organisatie laat groeien

Content marketing is één van de belangrijkste marketing buzzwoorden van 2013. De term mag dan relatief nieuw zijn, maar de marketingstategie zeker niet. Het bieden van relevante informatie en verdieping aan de doelgroep met een achterliggende marketingdoelstelling is immers zo oud als de weg naar Rome.

Nieuw is het groot aantal mediakanalen waarop content marketing bedreven kan worden. Het verspreiden van de content en het bereiken van een nieuwe en grote doelgroep is via online media beter mogelijk dan ooit. Tijdens deze inspiratiemiddag focussen we ons op alle ins en outs van content marketing met specifieke aandacht voor storytelling en het verspreiden van de content. Na een korte inhoudelijke introductie over het onderwerp presenteren de onderstaande sprekers hun content marketing case.

Marije Douma over hoe co-creatie rondom een tentoonstelling de basis is van content marketing
In 2012 organiseerde het Centraal Museum Utrecht de tentoonstelling God Save the Queen. De tentoonstelling ging over de periode 1977-1984 en vele facetten van begin jaren tachtig zoals kunstenaars, krakers, muziek, protest en ‘do it yourself’ (DIY) kwamen aan bod. Het Centraal Museum heeft DIY een speciale rol gegevens door bezoekers rondom de tentoonstelling zelf te laten bijdragen en meedoen.

Marije Douma van het Centraal Museum geeft een presentatie over de marketingstrategie van deze en andere tentoonstellingen van het Centraal Museum. Hierbij zorgt co-creatie van bezoekers ervoor dat zowel het Centraal Museum als de bezoekers het verhaal rondom de tentoonstelling vertellen. Activiteiten zoals onder andere een modetentoonstelling waarbij bezoekers zelf jurken konden naaien en een festival in het museum droegen bij aan de content marketing rondom tentoonstellingen.

Piet-Hein Schnellen & Martijn de Kemp over de content marketing strategie van een whiskymerk
Jack Daniels is één van de meest toonaangevende whisky merken van de wereld. Ook in Nederland leeft het merk enorm door een actieve content marketing strategie. De basis van de strategie van Jack Daniels is storytelling rondom het merk. Dit voert Jack Daniels door in diverse campagnes, zoals Jack Friday die gebaseerd is op de traditie dat iedere medewerker van de distilleerderij iedere vrijdag een fles Jack mee naar huis krijgt en de legend campagne die inspeelt op de rijke historie van het merk met muzieklegendes als Frank Sinatra en de Rolling Stones.

Piet-Hein Schnellen is brand manager van Jack Daniels Nederland en zal samen met Martijn de Kemp van Spunk een presentatie geven over de content marketing strategie van Jack Daniels. In zijn presentatie vertelt hij hoe storytelling bijdraagt aan merkbeleving en -binding in de crossmediale campagnes, op Facebook (50.000 likes) en in de horeca.

Valerie Schuit over storytelling rondom een bijzondere balletvoorstelling
Het Nationale Canta Ballet is een zes weken durend project uit 2012 rondom de Canta: een opvallend Nederlands gehandicaptenvoertuig. In het project van zes vooraanstaande Nederlandse makers, Het Nationale Ballet, NTR & Viewpoint Productions werkten professionele dansers en gehandicapten samen.

Valerie Schuit van Viewpoint Productions geeft een presentatie over de content marketing strategie rondom deze productie. Het project is volledig transmediaal aangepakt met een boek, tv documentaire, website, radiodocumentaire en als hoogtepunt de dansvoorstelling in de Westergasfabriek van dertig balletdansers en zestig Canta-rijders.

In haar verhaal gaat Valerie in op storytelling rondom de productie en de crossmediale content marketing strategie. Welke content leent zich voor welk medium en hoe stel je de crossmediale communicatiemix samen?

Sprekers

Marije DoumaMarije Douma is Hoofd Publiek & Informatie bij Het Centraal Museum, waar zij bijna 8 jaar werkzaam is. Musea zijn van oudsher gericht op beheer en behoud van objecten en de productie van content in de vorm van onderzoek. Het is sinds vrij recent dat publieksgerichtheid een grotere rol speelt. Het Centraal Museum geeft dit op verschillende manieren vorm, waarbij participatie een van de belangrijkste pijlers is. Concreet vertaalt zich dit in Werkplaatsen in tentoonstellingen waar bezoekers zelf actief aan de slag kunnen en op die manier zich de content meer eigen maken en delen met anderen.

Na haar opleiding International Fashion Management aan het AMFI in Amsterdam heeft zij een Master Fashion, Design & Strategy gedaan bij ArtEZ Hogeschool voor de kunsten.

Piet-hein Schnellen fotoPiet-Hein Schnellen heeft bijna 10 jaar ervaring op het gebied van marketing met daarin de specialisatie brand marketing. Hij is een ondernemende, creatieve en commerciële merkenbouwer en heeft voor verschillende bedrijven in de FMCG (Red Bull, Vrumona en A Brand New Day) en consumer electronics (Sony PlayStation) gewerkt. Na zijn HEAO-ce studie heeft hij Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije universiteit in Amsterdam gestudeerd.

Fotostudio GJ Vlekke/Fotovak B.V.Tel 0031174241537Valérie Schuit heeft ruim 20 jaar ervaring als onafhankelijk producent voor Viewpoint Productions, een bureau dat zich specialiseert in documentaire en crossmedia producties over culturele en maatschappelijke onderwerpen. Zij studeerde Taal & Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg, en behaalde in 1988 haar doctoraalexamen.
Na de organisatie van een succesvol filmlocatieproject in het Zuiderbad in Amsterdam (Film op Waterbasis, 1991) was ze producent van projecten als Passie voor de Hermitage (ism met AVRO), Who Is She (ism met Mama Cash), Beperkt Houdbaar, Sunny Side of Sex en Sletvrees? (ism VPRO), www.leesmij.nu (ism Stichting Lezen) en Het Nationale Canta Ballet.

Doelgroep

Het programma van de inspiratie events van Cultuurmarketing is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktisch

Wanneer: 31 oktober 2013
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 13:00 uur, programma: 13:30 – 16:45, afsluitende borrel van 16:45 tot 18:00 uur.
Waar: Rasa (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Kosten: Leden: 35 euro / Niet leden: 69 euro  / Studenten: 25 euro, prijzen exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel
Niet leden die binnen een week na afloop van het event besluiten lid te worden, ontvangen het verschil retour. Studenten SVP aanmelden per mail.
Deelnemers: minimaal 40, maximaal 100

Bekijk hier het programma van dit event.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...