topics:
Influencer marketing culturele sector
EVENTDonderdag, 29 November 2018 | 13:30 - 17:00

Inspiratiemiddag influencer marketing (volgeboekt)

Steeds meer kunst- en cultuurinstellingen zetten influencers in. Voor sommige instellingen blijkt het dé manier om nieuwe doelgroepen over de drempel te krijgen. Anderen experimenteren op kleine schaal met micro-influencers om nieuwe publieksgroepen bekend te maken met cultureel aanbod. Op donderdag 29 november organiseren Cultuurmarketing en Thirty Shots (een initiatief van My Daily Shot of Culture en Buro Dertig) een inspiratiemiddag over influencer marketing in de kunst- en cultuursector.

Tijdens deze middag wisselen we met elkaar uit wat de kansen en uitdagingen zijn van influencer marketing, hoe het werkt, wat het kan opleveren en denken we na over hoe we influencers kunnen inzetten binnen de eigen organisatie.

Eerder dit jaar organiseerde Thirty Shots (een initiatief van cultuurvloggers My Daily Shot of Culture en de cultuurmarketeers van Buro Dertig) een bijeenkomst over influencer marketing. Deze bijeenkomst leverde een groot aantal inzichten op, maar ook veel vervolgvragen. Wat kan je wel en niet verwachten van influencer marketing? Waar vind je influencers, hoe geef je een samenwerking vorm, aan welke voorwaarden dient je eigen organisatie te voldoen en hoe meet je het daadwerkelijke effect?

Cultuurmarketing en Thirty Shots slaan de handen ineen om deze en andere vragen over influencer marketing te beantwoorden.

Programma

Malou te Wierik – waarom we in 2018 niet meer om influencer marketing heen kunnen

We trappen de middag af met een korte introductie over influencer marketing. Wat is het eigenlijk? Hoe kan jij als culturele organisatie influencers inzetten? Hoe maak je influencer marketing onderdeel van je marketing strategie? Wat zijn de voor- en nadelen? Is het alleen inzetbaar om jongeren te bereiken of ook andere doelgroepen? En last but not least: wat kan het effectieve resultaat zijn?

Panel: in gesprek met influencers

In dit gesprek met drie influencers (Jip Heijmerink van My Daily Shot of Culture, Sanne Poeze – Girl On Kicks en Simon de Ruijter – Artsayssimon) horen we alle ins en outs van de influencers zelf. Wat kan je verwachten van een influencer en wat niet? Hoe beoordelen zij of een samenwerking past? En wat vinden influencers belangrijk voor een geslaagde samenwerking?

Rik Verhalle – influencer marketing bij citymarketing organisatie Eindhoven365

Eindhoven365 is sinds 2012 de formele citymarketing organisatie van Eindhoven. Al in 2015 initieerde zij hun eerste influencer campagne: Another Citytrip. Het doel: meer buitenlandse bezoekers voor Eindhoven. Sindsdien is influencer marketing een onmisbaar onderdeel geworden van de strategie. En dat is niet in de laatste plaats door influencer marketeer Rik Verhalle. Tijdens deze middag deelt hij aan de hand van de campagnes van Eindhoven365 zijn learnings over influencer marketing. Hierbij heeft hij speciale aandacht voor hoe hij binnen deze projecten samenwerkt met partners zoals de Eindhovense festivals.

Mila Stolk – authenticiteit en de juiste match bij Museum Boijmans Van Beuningen

Het betrekken van jongeren, en het waarborgen van inclusiviteit, is de reden voor Museum Boijmans Van Beuningen om samen te werken met (Rotterdamse) jongeren met online en offline invloed. Mila Stolk is als online marketeer verantwoordelijk voor deze samenwerkingen die gericht zijn op branding i.p.v. activatie. Daarom zoekt zij vooral naar authenticiteit en een match met Boijmans. Bereik is daaraan ondergeschikt. Het gaat om de juiste persoon, het juiste verhaal en de juiste beeldtaal. In haar presentatie gaat Mila o.a. in op de samenwerkingen van Museum Boijmans Van Beuningen met influencers en ambassadeurs (en de verschillen daartussen) en een ander belangrijk aspect van haar werk: het creëren van draagvlak binnen de verschillende afdelingen van het museum.

Anneke van der Vaart – influencer marketing: zelf doen versus samenwerken met een bureau

Om MBO-ers bekend te maken met de nieuwe MBO card heeft CJP i.s.m. MuseumTV en een aantal musea waaronder het Van Gogh Museum, COMM en Eye een influencer campagne ontwikkeld. Het project organiseerden ze in huis, alleen voor de distributie is samengewerkt met een bureau. Naar aanleiding van dit project -wat voor CJP de eerste kennismaking met influencer marketing was- ontwikkelt CJP momenteel een grootschalige campagne. Deze richt zich ook op de MBO doelgroep. Hierbij kiest CJP er bewust voor om samen te werken met een bureau. Hoofd marketing Anneke van der Vaart is bij CJP verantwoordelijk voor de ontwikkeling van deze campagnes. Zij neemt ons mee in wat CJP heeft geleerd over influencer marketing en wat de voor- en nadelen zijn van zelf doen versus samenwerken met een bureau.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 29 november 2018.
Tijden: circa 13:30 – 17:00 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar: Tolhuistuin (IJpromenade 2, Amsterdam).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst. De prijs is excl. BTW en incl. consumpties.

Deze bijeenkomst is volgeboekt. Mail voor een plek op de reservelijst naar service@cultuurmarketing.nl en meld je aan op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe bijeenkomsten.

Doelgroep

Het programma van deze middag is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de kunst-, cultuur-, of erfgoedsector. Uiteraard zijn ook collega’s van andere afdelingen van harte welkom. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

Sprekers

Rik Verhalle Eindhoven365 Influencer marketingZijn passie voor Eindhoven is nu zijn werk. Rik Verhalle startte als stadsgids in het designhoofdstad van Nederland en deze passie groeide uit tot iets groters. Nu maakt hij de wereld warm voor Eindhoven door influencers in te zetten als onderdeel van de marketing mix van Eindhoven en heeft hij diverse succesvolle influencer campagnes geleid.

Anneke van der Vaart CJPAls Hoofd Marketing en Account is Anneke van der Vaart verantwoordelijk voor de marketing- en accountstrategie binnen CJP en geeft zij leiding aan het marketingteam, de redactie en het accountteam.

Mila Stolk Museum Boijmans Van BeuningenMila Stolk werkt als online marketeer bij Museum Boijmans Van Beuningen. Ze ziet de digitale kanalen zien als een verlenging van de museumzalen. Het geeft de mogelijkheid om verdiepende verhalen te vertellen, mensen te inspireren en kennis te laten maken met kunst op een laagdrempelige manier. Jongeren voelen zich niet meteen thuis in het museum omdat kennis als een belangrijke voorwaarde wordt gezien voor een museumbezoek, maar als je online kunt laten zien dat kunst niet hoogdrempelig hoeft te zijn dan heeft dat een meerwaarde. Dit doet ze o.a. door de inhoud te vertalen naar beeldende concepten.

 

Fotocredit: Unsplash