topics:
Fotocredit: Cultuurmarketing
EVENTDonderdag, 23 Januari 2014 | 10:30 - 16:30

Het grote print event

Op donderdag 23 januari 2014 organiseert Cultuurmarketing het grote print event. De dag bestaat uit presentaties van inspirerende sprekers en praktische workshops, zodat iedere cultuurmarketeer zijn of haar kennis van de inzet van print kan verhogen.

Uit het onderzoek dat Cultuurmarketing in oktober 2013 onder marketeers van culturele organisaties hield, blijkt dat de inzet van print in de mediamix nog altijd groot is. Bijna ieder theater maakt jaarlijks een seizoensbrochure en zowel festivals, gezelschappen, poppodia, theaters en musea gebruiken flyers en programmaboekjes ter promotie. Daarnaast is het magazine dat achtergrond en verdieping bij het programma biedt, in opkomst.

Op het grote print event staat kennisuitwisseling over print centraal met als doel het rendement te verhogen. Op basis van het onderzoek van Cultuurmarketing zijn 6 hoofdthema’s geformuleerd die de rode draad van het programma vormen:

– Print in de crossmediale mediamix (van print naar online)
– Het meten en optimaliseren van de conversie en het rendement
– Doelgroep segmentatie en database marketing
– Verspreiding en distributie
– Inhoud en redactie

Daarnaast hebben we aandacht voor actuele trends die van invloed zijn op de inzet van print in de mediamix.

Het programma:

De leestafel

Neem enkele versies van je eigen brochure, flyer, poster, magazine of programmaboek mee voor op de leestafel. Deze dienen ter inspiratie en om mee naar huis te nemen voor de andere deelnemers.

Ochtend: keynote presentaties

We starten de dag met twee keynote presentaties:

Daphne Browne – Koninklijke Schouwburg Den Haag

1ecb76aTwee jaar geleden besloot de Koninklijke Schouwburg in Den Haag een traditie te doorbreken en te stoppen met de traditionele seizoensbrochure. In plaats daarvan werd het relatiemagazine Oscar ontwikkeld. Dit is een glossy die drie keer per seizoen verschijnt, gedistribueerd wordt in Den Haag en inzet op achtergrond en verdieping bij het programma. Naast deze printuitgave maakt de Schouwburg ieder jaar een compact en overzichtelijk programmaboekje. Op deze manier probeert de Koninklijke Schouwburg haar verschillende doelgroepen zo optimaal mogelijk te bereiken.

Daphne Browne is senior Medewerker marketing & Communicatie Koninklijke Schouwburg Den Haag en geeft een presentatie over de inzet van print, de rol van het magazine en de aanvullingen van de andere printuitgaven binnen de (crossmediale) mediamix. Ook de relatie tussen inhoud, achtergronden en verkoop van het programma komen in deze presentatie aan bod.

Edwin Veekens – Veenman+

Edwin Veekens

Zorgt nieuwe media ervoor dat print verdwijnt? Volgens Edwin Veekens, directeur van Veenman+ niet, maar creëert het nieuwe kansen om drukwerk met de online wereld te verbinden. De presentatie van Edwin staat dan ook in het teken van ‘interactive print’. Hij legt uit waarom print blijft en de smartphone centraal staat in het toepassen van interactive print, gaat in op de rol van print in de crossmediale mediamix en het meten van conversie en rendement. Hij illustreert zijn verhaal met cases van Veenman+.

Edwin Veekens is directeur van Veenman+. Met jarenlange ervaring in de grafische industrie is Veenman+ inmiddels gespecialiseerd in het toepassen van ‘interactive print‘. Naast werk voor opdrachtgevers als het International Film Festival Rotterdam, Ro Theater, North Sea Jazz en het Mondriaan Fonds is Veenman+ uitgever van Gers! magazine. Gers! is een nieuw magazine dat geboren is uit liefde voor Rotterdam en uiteraard is dit magazine volledig crossmediaal.

Lunch: Aan tafel met … persoonlijk advies van de experts

Tijdens de lunchpauze kan je met jouw brochure, flyer, poster, magazine of programmaboek langs bij de experts voor een kort persoonlijk advies. Er zijn de volgende experttafels:

Inhoud en redactie door Wijbrand Schaap

Wijbrand Schaap

Wijbrand Schaap is journalist met een hart voor cultuur. Hij werkt voor diverse landelijke dagbladen en vaktijdschriften. Hij ontwikkelt ook graag nieuwe ideeën, zoals het Cultureel Persbureau, een snelgroeiend en innovatief fenomeen in de online cultuurverslaggeving. Hij kent de verschillen in de eisen die mensen stellen aan ‘papieren’ en ‘online’ teksten. Als voorzitter van de Freelancers Associatie, de beroepsvereniging voor ondernemende journalisten, heeft hij zijn vinger aan de pols van de nieuwe tijd die voor communicatie is aangebroken.

Vormgeving van printuitgaven door Sara Landeira (Designpolitie)

Sara LandeiraSara Landeira is een grafisch ontwerpster die sinds 2010 bij de Designpolitie werkt. Daarnaast is ze ook één van de oprichtsters van het Spaanse collectief NEWNOW, en is ze betrokken bij onafhankelijke projecten zoals het Papermind Fanzine. De basis van haar ontwerpmethode bestaat uit het verzenden van duidelijke boodschappen door middel van sterke concepten en mooie, eenvoudige ontwerpen. Ze werkt graag met krachtige visuals, gebruikt humor wanneer het kan en houdt rekening met cultuur, milieu en andere onderwerpen van maatschappelijk belang.

Middag (workshops en plenaire presentaties)

In de middag vinden er workshops plaats o.l.v. experts die gespecialiseerd zijn in de thema’s van de workshops. Iedere workshop bestaat uit twee delen: allereerst geeft de workshopleider een inhoudelijke introductie over het onderwerp, daarna gaat de groep o.l.v. de workshopleider aan de slag met een case. Deze cases zijn o.a. gebaseerd op antwoorden uit het Cultuurmarketing onderzoek naar de actuele inzet van print (oktober 2013).

Indeling workshops:

1. Print in de crossmediale mediamix (van print naar online) door Edwin Veekens en Jeffrey Lans

Edwin VeekensEdwin Veekens is directeur van Veenman+. Met jarenlange ervaring in de grafische industrie is Veenman+ inmiddels gespecialiseerd in het toepassen van ‘interactive print‘. Naast werk voor opdrachtgevers als het International Film Festival Rotterdam, Ro Theater, North Sea Jazz en het Mondriaan Fonds is Veenman+ uitgever van Gers! magazine. Gers! is een nieuw magazine dat geboren is uit liefde voor Rotterdam en uiteraard is dit magazine volledig crossmediaal.

2. Het meten en optimaliseren van de conversie en het rendement door Stefan Smets

Foto_S.Smets

Stefan Smets is sinds augustus 2012 Data Analist bij Parkstad Limburg Theaters. Binnen deze functie werkt hij aan de optimalisatie van de CRM strategie binnen Parkstad Limburg Theaters. Hierbij moet gedacht worden aan het segmenteren van de klantdatabase en het monitoren, meten en evalueren van marketing campagnes met het doel om de effectiviteit van verschillende campagnes te testen en te verhogen. Stefan werkte eerder als Business Analist / marktonderzoeker binnen de energiebranche (E.ON) en in het onderzoek (Branches & Trends).

3. Doelgroepsegmentatie en database marketing door Pieter de Rooij

pieter de rooij

Pieter de Rooij heeft gedurende 20 jaar een focus op marketing en klantgericht ondernemen op het gebied van cultuur, sport en toerisme. Hij is actief op het gebied van educatie (hogeschooldocent NHTV Internationale Hogeschool Breda), onderzoek (proefschrift Tilburg University) en consultancy (eigenaar Customer Bonding Company). Namens Bureau Promotie Podiumkunsten heeft hij twee keer de CRM leergang ‘Get Connected’ verzorgd. Hij is co-auteur van het boek ‘Get Connected: CRM in de podiumkunsten’.

 4. Verspreiding en distributie door Jasper van den Dobbelsteen

jasper2013a

Jasper van den Dobbelsteen is eigenaar van The Hidden Track. Onder die vlag werkt hij o.a. voor Eurosonic Noorderslag, Into The Great Wide Open en Fontys Hogescholen. The Hidden Track doet verder de internationale boekingen van Club Lebowski, het management van een nieuwe act op Excelsior Recordings en de coördinatie van een nieuw talentenprogramma dat de werktitel Proud of the South draagt. Onlangs schreef Jasper nog een nieuw marketing-beleidsplan voor Axes Jazzpower in Eindhoven.
Als programmeur van Groene Engel en 013 en directeur van Lakei heeft hij vaak mede het communicatiebeleid bepaald.

5. Inhoud en redactie door Marjolein Theunissen

Marjolein TheunissenMarjolein Theunissen richtte in 2009 het cultureel-journalistieke platform CultuurBewust.nl op. Theunissen studeerde kunstgeschiedenis en volgde de master journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam, maar ze leerde vooral door veel ervaring op te doen in de praktijk. Nu, vijf jaar later, verwelkomt CultuurBewust.nl 60.000 bezoekers per maand en stuurt Marjolein meer dan 100 redacteuren aan. In februari verschijnt de eerste CultuurBewust glossy in een oplage van 100.000 die in heel Nederland gratis verspreid wordt. Marjolein is expert in het genereren van online bereik met culturele inhoud. Daarnaast weet zij alles van het verbinden van print met online (businessmodellen).

Aan het einde van de middag worden de cases plenair gepresenteerd, zodat alle deelnemers van de dag van alle thema’s leren. Experts beoordelen de cases en geven feedback.

Programma

Ochtend:

10:00 – 10:30 Inloop & koffie & thee

10:30 – 10:45 Opening door dagvoorzitter Hilde Smetsers – Cultuurmarketing

10:45 – 11:30 Keynote presentatie door Daphne Brown – Koninklijke Schouwburg Den Haag

11:35 – 12:20 Keynote presentatie door Edwin Veekens – Veenman+

12:20 – 12:30 Korte presentatie door experts

Expert: Wijbrand Schaap – Inhoud en redactie
Expert: Sara Landeira – Vormgeving van printuitgaven

Middag:

12:30 – 13:15 Lunch: Aan tafel met … persoonlijk advies van de experts

13:15 – 14:00 Workshops: introductie en uitleg (door workshopleider)
14:00 – 15:15 Workshops: werken aan case

Workshop 1: Print in de crossmediale mix (van print naar online) o.l.v. Jeffrey Lans i.s.m. Edwin Veekens
Workshop 2: Het meten en optimaliseren van de conversie en het rendement o.l.v. Stefan Smets
Workshop 3: Doelgroepsegmentatie en database marketing o.l.v. Pieter de Rooij
Workshop 4: Verspreiding en distributie o.l.v. Jasper van den Dobbelsteen
Workshop 5: Inhoud en redactie o.l.v. Marjolein Theunissen

15:15 – 15:30 Pauze

15:30 – 16:30 Presentatie van de cases door de dagvoorzitter

Panelleden:

1: Print in de crossmediale mix (van print naar online) – Jeffrey Lans i.s.m. Edwin Veekens
2: Het meten en optimaliseren van de conversie en het rendement – Stefan Smets
3: Doelgroepsegmentatie en database marketing – Pieter de Rooij
4: Verspreiding en distributie – Jasper van den Dobbelsteen
5: Inhoud en redactie – Marjolein Theunissen
16:30 – 18:00 Afsluitende borrel

 

Praktisch & tickets

Dit event is uitverkocht. Er kunnen geen kaarten meer besteld worden. Mail voor de wachtlijst naar service@cultuurmarketing.nl

Wanneer: donderdag 23 januari 2014
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 10:00 uur, programma: 10:30 – 16:30, afsluitende borrel van 16:30 tot 18:00 uur.
Waar: het Huis Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Tickets: Leden: 45 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 135 euro (exclusief BTW) / Studenten: 30 euro, Prijzen zijn inclusief koffie en thee, lunch en afsluitende borrel.
Let op: de ledenprijs wordt alleen berekend als je met de juiste account bent ingelogd.
Niet leden die binnen een week na afloop van het event besluiten lid te worden, ontvangen het verschil retour. Studenten SVP aanmelden per mail.
Deelnemers: minimaal 65, maximaal 150

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Photocredit