topics:
Branding culturele sector
EVENTDonderdag, 10 November 2016 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag branding

Wat kan je als culturele organisatie doen om de kracht van jouw eigen merk te vergroten? Op 10 november organiseert Cultuurmarketing in samenwerking met collega-organisatie ACMC een inspiratiemiddag in het teken van branding. Op de inspiratiemiddag vertellen drie inspirerende sprekers ons alles over een aansprekende merkbelofte en over de positionering van hun eigen praktijkcase. 

Kortom: deze middag in het teken van branding is een uitgelezen kans om je te laten inspireren door de succesvolle strategieën van collega-marketeers. Meld je nu aan.

Programma

Deze inspiratiemiddag wordt georganiseerd in samenwerking met ACMC. Op inspiratiemiddagen staat één marketingthema centraal. Drie sprekers delen hun expertise over dit thema aan de hand van een eigen praktijkcase. Hierin streven we naar prikkelende mix van verhalen: zo verschillen de sprekers niet alleen in hun visie en aanpak, maar ook in de sector waarin zij opereren.

Coen van Hoogdalem – project-directeur Vereniging van Openbare Bibliotheken
Coen van Hoogdalem vertelt over de herpositionering van de bibliotheken in Nederland. De functie van de bibliotheek zoals we deze kennen, is aan grote verandering onderhevig. Van uitleencentrum dient de bibliotheek een partner in persoonlijke ontwikkeling te worden. Van Hoogdalem deelt zijn ervaringen met dit brandingstraject en de hieraan verbonden campagne ‘De Bibliotheek maakt je rijker’. Aan bod komt onder andere hoe 154 bibliotheken – met tot voor kort ieder een eigen logo en identiteit –  als één nieuw merk geladen wordt. En hoe de bibliotheek omgaat met diversiteit en het levenslang binden van mensen.

Hans Geels – directeur bij Dille & Kamille
De eerste spreker is Hans Geels, directeur bij Dille & Kamille. Hij vertelt op deze middag meer over de identiteit en positionering van de winkelketen met producten voor huis, tuin en keuken.

Bas Morsch & Jon Heemsbergen – initiatiefnemer & zakelijk leider We Are Public
We Are Public, het cultuurplatform en -lidmaatschap dat in 2014 in Amsterdam werd gelanceerd, heeft binnen twee jaar een stevige positie in het Nederlandse cultuurlandschap ingenomen. Een prestatie die te danken is aan een heldere identiteit en positionering en effectieve campagnes (waaronder de ledenwerfcampagne die in 2015 de Gouden Struis – de prijs voor de beste marketingcase – won). Dit jaar begint We Are Public met uitbreiding naar andere regio’s en wordt een nieuwe positionering uitgerold. Bas Morsch (mede-oprichter) en Jon Heemsbergen (zakelijk leider) van We Are Public vertellen waarom deze keuze is gemaakt, hoe We Are Public branding uitvoert in de praktijk en wat de consequenties zijn voor het merk We Are Public en haar leden.

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende marketing- en communicatiefuncties bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 10 november 2016.
Tijd: 13:30 – 16:30 uur, excl. borrel.
Waar: Centrale Openbare Bibliotheek (Oosterdokskade 143, Amsterdam).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel.

Helaas, deze bijeenkomst is vol. Mail voor een plekje op de reservelijst naar service@cultuurmarketing.nl. 

Sprekers

Coen van HoogdalemCoen van Hoogdalem werkte meer dan 30 jaar in verschillende marketing- en managementfuncties voor de ANWB. In 2008 werd hij hoofd Marketing TU-Delft en in 2010 ging hij voor de Vereniging van Openbare Bibliotheken werken. Als projectdirecteur is hij thans verantwoordelijk voor de implementatie van de Nationale Bibliotheekpas en de campagne “de Bibliotheek maakt je rijker”.

Bas Morsch We Are PublicBas Morsch is van oorsprong muzikant en grafisch ontwerper, en werkte o.a. als art director voor de culturele krant Amsterdam Weekly. Morsch’s liefde voor muziek en design kwam samen in platform voor underground cultuur Subbacultcha!, dat hij zeven jaar geleden startte met zakenpartner Leon Caren. In 2014 startten zij samen We Are Public, vanuit de wens om nieuwe manieren te ontwikkelen om kunst en publiek met elkaar in aanraking te brengen.

Jon Heemsbergen We Are PublicJon Heemsbergen was tot juli dit jaar manager marketing, communicatie en sales bij de Melkweg, waarna hij als zelfstandig ondernemer verder is gegaan. Vanuit die positie voert hij de zakelijk leiding bij We Are Public en is verder actief op het gebed van advisering en (project)management in de pop- en  bredere culturele sector. In januari 2016 ontving Heemsbergen het IJzeren Podiumdier voor de beste marketeer van 2015.

De biografie van Hans Geels volgt binnenkort.

Fotocredit