topics:
Inspiratiemiddag community building voor culturele organisaties
EVENTDonderdag, 21 Juni 2018 | 13:30 - 17:00

Inspiratiemiddag community building + barbecue

Voordat we als kunst- en cultuursector genieten van een welverdiende zomervakantie, organiseren we op 21 juni de laatste inspiratiemiddag van het seizoen. Het thema waarover we deze middag kennis uitwisselen is community building. Daarbij willen we meer inzicht te geven in de ontwikkeling, praktische uitvoering en de mogelijke resultaten van community building.

Community building is een breed begrip. Vaak wordt het gebruikt in een online context, maar we kennen ook diverse offline communities van specifieke publieksgroepen binnen de sector. Deze communities geven publiek een stem, waar mogelijk actieve rol en er vindt een dialoog plaats tussen de instelling en leden onderling. Er zijn daarbij diverse doelen te verbinden aan de inzet van community building, bijvoorbeeld op het gebied van fondsenwerving, co-creatie en publieksontwikkeling.

Tijdens deze middag willen we a.d.h.v. een aantal praktijkcases en experts de inzet van community building in de cultuurmarketing onderzoeken. Het doel van de middag is om nieuwe ideeën op te doen en uit te wisselen met elkaar.

Programma

Wil MichelsIntroductie over Community Building
Tijdens deze middag geeft Wil Michels een introductie over community building. Voor welke organisaties is het interessant om aan community building te werken? Welke doelen kun je ermee bereiken? Hoe creëer je draagvlak binnen de organisatie? En hoe verbind je mensen aan je organisatie?

Communitygedreven werken als bedrijfsvisie bij Pakhuis de Zwijger
Maurice SelekyJaarlijks organiseert Pakhuis de Zwijger ruim 600 programma’s, die vrijwel allemaal gratis te bezoeken zijn. Pakhuis de Zwijger opereert ‘community based’, zowel in de programmering als in de marketing & communicatie. Dat betekent bijvoorbeeld online dat iedereen die zich aanmeldt voor een programma lid van de community wordt. Inmiddels telt de community rondom Pakhuis de Zwijger ruim 140.000 leden. Tevens bouwt Pakhuis de Zwijger offline met zijn vele partners actief aan kleinere communities rondom gezamenlijke interesses voor een thema. Sommige van deze communities groeien zelfs uit tot communities of practice – waarmee programma’s, projecten en plannen worden geïnitieerd om blijvende impact te veroorzaken. Maurice Seleky vertelt ons hoe Pakhuis de Zwijger dit in de praktijk organiseert en wat de implicaties en voorwaarden zijn van communitygedreven werken.

Nienke van der WalCommunities: de toekomst voor culturele instellingen?
Young Collectors Circle is een platform en leden-community voor kunstliefhebbers met verzamelambities. De organisatie bestaat circa 1,5 jaar en heeft binnen deze tijd circa 400 betalende leden aan zich weten te binden. Initiatiefnemer Nienke van der Wal ziet het bouwen aan een community weliswaar als een lange termijn investering, maar voor veel culturele instellingen als dé manier om een nieuwe generatie cultuurliefhebbers aan zich te binden. Nienke van der Wal neemt ons mee in het community-denken van de Young Collectors Circle, hoe haar organisatie zorgt voor een duurzame relatie met de achterban en welke resultaten dat oplevert.

Alle vragen die je altijd al eens had willen stellen aan…

Bij dit programma-onderdeel krijg je de kans om in een kleine setting vragen te stellen aan diverse ervaringsdeskundigen die community building op verschillende manieren in de praktijk brengen. Er zijn twee rondes: je kiest zelf bij wie je wilt aansluiten.

Bente Spigt is relatiemanager bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Tijdens Thursday Night Live! ontmoet iedere donderdag een community van circa 200 mensen elkaar. Het doel is reflectie op de ontwerppraktijk en actieve participatie en binding met het Nieuwe Instituut. Je kan Bente alles vragen over hoe je een kritische en creatieve groep kan bereiken en activeren en wat de verschillen en overeenkomsten zijn van community building binnen de commerciële en culturele sector.

Hanne Reus is PR medewerker bij Podium Mozaiek, een internationaal cultuurpodium in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Met de grote diversiteit aan doelgroepen die Podium Mozaïek kent, is het werken met partners onontkoombaar. Naast haar programmering in huis, organiseert Podium Mozaïek een keer per jaar het openluchtfestival WESTwaARTS. Door samen te werken met (lokale) partners weet het podium de achterban van deze organisaties te betrekken en aan te spreken. Podium Mozaïek merkt dat deze aanpak werkt om deze communities met het podium en de activiteiten te verbinden. Je kan Hanne alles vragen over het samenwerken met partners als strategie om nieuwe communities te verbinden en de kansen en uitdagingen die dit met zich mee brengt.

Job Noordhof is hoofd marketing, verkoop en sponsoring bij het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO). Drie jaar geleden richtte hij NedPhO 30 op met als doel om een nieuw jonger publiek (25 tot 40 jaar) aan het orkest te binden. Inmiddels hebben bijna 500 mensen zich aangesloten. Je kan Job alles vragen over het bereiken van een jonger publiek voor culturele instellingen en hoe je zelf een platform voor jong publiek zou kunnen oprichten.

Mara Aronson is zakelijk leider bij het theatergezelschap Nineties Productions. Vanaf 2013 bouwt het gezelschap aan een eigen publiek door heel persoonlijk te werk te gaan. Zo organiseren ze verdiepingsavonden, open repetities en benefietdiners. Vier keer per jaar toetsen zij al hun keuzes aan hun ambassadeurs: een poel van mensen die wel in de doelgroep vallen, maar niet perse vaak naar het theater gaan. Je kan Mara en haar collega Esra Merkel alles vragen over hoe je als kleine relatief nieuwe organisatie d.m.v. een persoonlijke aanpak een community van betrokkenen opbouwt en hoe je van hen input ophaalt en kan gebruiken.

Praktische informatie en aanmelden inspiratiemiddag

Wanneer: donderdag 21 juni 2018.
Tijden: 13:30 – 17:00 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar: Het Huis Utrecht (Boorstraat 107, Utrecht).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en barbecue en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Aansluitend: heerlijke biologische barbecue

Om het begin van de zomer te vieren organiseren we aansluitend op de inspiratiemiddag een heerlijke barbecue in de tuin van het Huis Utrecht, met frisse salades, biologisch vlees en vega hapjes.

Leer meer vakgenoten kennen onder het genot van een hapje en een drankje en sluit het culturele seizoen samen met ons op zomerse wijze af. Je bent van harte uitgenodigd!

Tijden: 18.00 – 20.00 uur.
Deelname: €29,50 p.p. (excl. 6% BTW, incl. 2 consumpties).
Aanmelden: via service@cultuurmarketing.nl o.v.v. ‘barbecue’.

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Uiteraard zijn ook andere medewerkers van bijvoorbeeld educatie of de directie van harte welkom. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

Sprekers

Wil Michels

Wil Michels werkt als hoofddocent bij Fontys Hogescholen Communicatie en is docent bij de SRM in Amsterdam en bij Kluwer in Vlaanderen. Als communicatiespecialist is hij al vele jaren marktleider in Nederland en schreef o.a. het Handboek Communicatie, Brand-id en Focus op fans.

Maurice Seleky

Maurice Seleky is hoofd Marketing en Communicatie bij Pakhuis de Zwijger, het onafhankelijk platform voor inspiratie, creatie en innovatie in Amsterdam.

Nienke van der Wal

Nienke van der Wal werkt ruim 15 jaar in de culturele sector voor diverse opdrachtgevers op het gebied van beeldende kunst, theater, muziek, dans en debat. In 2018 is zij haar agency voor strategie en development voor de culturele sector gestart. Naast haar agency is zij directeur van Stichting Art Projects Amsterdam, een stichting die zich ten doel heeft gesteld projecten te ontwikkelen die de economische zelfstandigheid van de kunstensector vergroten. Deze stichting is de initiatiefnemer van Young Collectors Circle, een succesvol platform voor startende kunstverzamelaars.

SaveSave