topics:
geweest_crowdsurf
EVENTDonderdag, 13 Juni 2013 | 13:30 - 17:30

Inspiratiemiddag crowdfunding

Crowdfunding biedt de mogelijkheid om nieuwe projecten te initiëren zonder eigen kapitaal, een (bank)lening of subsidie. Gezien de huidige cultuurbezuinigingen een welkome ontwikkeling die steeds meer wordt toegepast door organisaties, kunstenaars en creatieven. Maar het crowdfunden van een project gaat niet vanzelf. Tijdens deze middag gaan we een stap verder dan het simpelweg uitleggen van het principe. Experts die alles weten over crowdfunden in de culturele sector delen hun expertise en praktijkervaring. Uiteraard hebben we een specifieke focus op de marketing en communicatiestrategie van crowdfunding projecten.

We trappen de middag af met Nico Voskamp van de eerste en meest succesvolle crowdfunding website voor kunstprojecten in Nederland: voordekunst. Het platform bestaat inmiddels 2 jaar en er is inmiddels al 1,5 miljoen Euro bijeengehaald waarmee 209 projecten succesvol zijn gefinancierd. Nico vertelt hoe crowdfunding ondernemerschap stimuleert, welke projecten zich lenen voor crowdfunding en waarom, wat het verschil is tussen zelf acties opzetten of via voordekunst en wat de uitdagingen en valkuilen zijn.

Hierna geven we het woord aan fotograaf Martijn Gijsbertsen. Martijn startte eerder dit jaar een crowdfunding actie en haalde samen met journaliste Ria de Wit bijna 11.000 euro op voor zijn fotografieproject Turning 65. Martijn zal vertellen over zijn aanpak die gebaseerd is op het persoonlijk opbouwen van een groep van ambassadeurs die doneren, het op slimme wijze betrekken van bedrijven en het genereren van persaandacht. Uniek aan de case van Martijn is dat hij een relatief groot bedrag wist op te halen bij een kleine groep mensen (het gemiddelde bedrag dat op voordekunst bijeen wordt gebracht door crowdfunding is 3.000 euro) en de vrij lange periode van 100 dagen waarin het project liep.

Na Martijn neemt Paul Victor van hard//hoofd het stokje over. hard//hoofd, een online tijdschrift voor kunst en journalistiek startte in november 2011 een crowdfundactie via Voordekunst. Het doel was het ophalen van het enorme, maar noodzakelijke bedrag van 30.000 euro. Het lukte hard//hoofd om dit bedrag in minder dan 2 maanden te verzamelen. Paul is dus de aangewezen persoon om vanuit zijn eigen ervaring te vertellen hoe het hard//hoofd is gelukt om een recordaantal van 337 donateurs te vinden die samen meer dan 30.000 euro doneerden.

De laatste spreker van de middag is Merel Keuper. Merel zal vertellen over het crowdfundingproject Gouda 1562 dat zij uitvoerde voor Museum Gouda en waarvoor ze als student het recordbedrag van 53.000 euro binnenhaalde voor het museum. Haar verhaal vertelt zij aan de hand van de CVM (crowdfunding voor musea) checklist die ze ontwikkelde in haar afstudeerthesis over crowdfunding van museale projecten (die ook voor andere culturele organisaties zeer toepasbaar is). Aan bod komt o.a. de waarde van een helder, urgent en persoonlijk concept voor het slagen van campagnes en de keuze voor zelf doen versus gebruik maken van een platform als voordekunst.

Na de presentaties is het mogelijk om een eigen crowdfunding idee of project aan de sprekers voor te leggen. In een interactieve setting geven zij feedback en tips over het project en de slagingskans om de financiering d.m.v. crowdfunding bijeen te krijgen. Dus heb je een idee, neem het mee!

nico1b60624-150x150Nico Voskamp (1986) studeerde algemene cultuurwetenschappen in Amsterdam en werkte eerder op freelance basis bij verschillende dans- en theatervoorstellingen. Sinds januari 2012 is hij verantwoordelijk voor de begeleiding van projecthouders bij voordekunst en geeft hij workshops over crowdfunding.

Martijn GijsbertsenMartijn Gijsbertsen fotografeert sinds 2004. Hij doorliep met succes de Fotoacademie in Amsterdam en studeerde in 2011 af met de fotoserie Same time Same place. De internationale Pride Photo Award beloonde deze serie in 2011 met een tweede prijs. Series zijn het handelsmerk van Martijn. Hij zoekt steeds naar verbinding en overeenkomst en legt veel gevoel in zijn foto’s. Martijn startte begin 2013 met zijn crowdfundingactie voor het fotoproject Turning 65.

Paul1b60624-150x150Paul Victor (1980) heeft na zijn studie Filmwetenschappen o.a. gewerkt bij Plan Nederland en het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel is hij werkzaam als freelance cultuur consultant en geeft hij zakelijk en creatief advies aan culturele ondernemingen. Zo is hij onder meer zakelijk leider van componist Merlijn Twaalfhoven en zakelijk leider van het online tijdschrift hard//hoofd.

1d05993Merel Keuper studeerde in 2012 af aan de Hogeschool voor de Kunsten met een onderzoek over crowdfunding in de museale sector. In haar thesis ontwikkelde Merel de CVM checklist met succesfactoren voor crowdfunding campagnes van musea. Gelijktijdig met haar afstuderen realiseerde zij voor Museum Gouda de crowdfunding campagne Gouda 1562. Momenteel zet zij haar studie voort aan de Erasmus Universiteit waar zij de master Cultural Economics & Entrepreneurship volgt en tevens werkt als personal assistant voor Prof. Dr. Arjo Klamer.

Praktisch

Wanneer: 13 juni 2013
Tijden: 13:30 – 17:00 met een afsluitende borrel van 17:00 tot 18:00 uur.
Waar: het Huis Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Kosten: Leden: 25 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 75 euro (exclusief BTW) inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 30, maximaal 75

Nu Aanmelden

Meer informatie & contact

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hilde Smetsers van Cultuurmarketing op 030 7558482 of mail naar hilde@cultuurmarketing.nl.