topics:
Cultuurmarketing inspiratiemiddag 16 juni - customer journey
EVENTDonderdag, 16 Juni 2016 | 13:30 - 16:45

Seizoensafsluiting: alles over de customer journey

Op 16 juni vindt alweer de laatste Cultuurmarketing bijeenkomst voor de zomervakantie plaats. Tijdens deze middag sluiten we het seizoen feestelijk af met een inspiratiemiddag die volledig in het teken staat van de customer journey. Want dit Cultuurmarketing seizoen was het seizoen van de ‘klant’. Op de inspiratiemiddag vertellen vier inspirerende sprekers ons alles over de klantreis en hoe we dit in de cultuursector kunnen gebruiken om onze bezoekers beter te leren kennen en in te spelen op hun behoeftes.

De ervaring van bezoekers gaat veel verder dan het bezoek aan het concert, de voorstelling of de expositie alleen. Het is belangrijk om de reis die de bezoeker aflegt goed in kaart te brengen. Daardoor kun je  relevanter te communiceren en misschien wel levenslang binden. Informatie over jouw huidige bezoekers helpt om de klantreis in kaart te brengen. Maar hoe richt je de klantreis in, wat kan het opleveren, wat zijn de valkuilen en hoe werkt het in de praktijk?

Kortom: deze middag is een uitgelezen kans om je te laten inspireren over customer journey en de lessen van vier best practices. Uiteraard sluiten wij het seizoen graag met je af met een feestelijke borrel in het Huis Utrecht. Meld je nu alvast aan voor deze middag.

Programma & sprekers

Op inspiratiemiddagen staat één marketingthema centraal. Vier sprekers delen hun expertise over dit thema aan de hand van een eigen praktijkcase. Hierin streven we naar prikkelende mix van verhalen: zo verschillen de sprekers niet alleen in hun visie en aanpak, maar ook in de sector waarin zij opereren.

Mike Verledens sparklink customer journeyKatrijn De Wit deSingelKatrijn De Wit – coördinator pers en publieksontwikkeling deSingel Antwerpen & Mike Verledens – Sparklink
deSingel is hét internationale kunstencentrum in Vlaanderen, waar theater, dans, muziek en architectuur samenkomen. DeSingel heeft 10 zalen en ontvangt jaarlijks 120.000 bezoekers. Het marketing en communicatieteam zit momenteel middenin het proces waarbij op basis van klant- en data-analyse verschillende klantreizen worden samengesteld. Dit met het doel om intelligenter, persoonlijker en (voor het marketingteam) gemakkelijker met bezoekers te communiceren. Katrijn De Wit en Mike Verledens nemen ons mee in dit proces en vertellen hoe deSingel in de Vlaamse cultuursector pioniert op het gebied van klantgericht ondernemen en customer journey.

Tim Klein Haneveld Telegraaf Media Group customer journey Tim Klein Haneveld – Marketing directeur Telegraaf Media Group
Bij de merken van Telegraaf Media Group wordt de customer journey gebruikt om een diepere relatie aan te gaan met consumenten. Data is daarbij één van de belangrijkste assets om de persoonlijke behoeftes van de klant beter te begrijpen. In zijn presentatie vertelt Tim Klein Haneveld o.a. hoe de customer journey binnen TMG wordt ingezet, hoe data wordt verzameld en de KPI’s waar TMG op stuurt. En uiteraard is er aandacht voor de lessen die we als cultuursector kunnen leren van de mediasector.

Koen BrakenhoffKoen Brakenhoff – Hoofd Marketing Mauritshuis
Musea hebben door geringe online verkoop en de Museumkaart op dit moment veel minder klantdata tot hun beschikking dan podia. Dit vergt van musea om op een andere manier na te denken over de customer journey. De grip op de klantreis zit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld theaters en podia, vooral nog op de beleving rondom het bezoek aan het museum.

Koen Brakenhoff is Hoofd Marketing van Mauritshuis en vertelt over zijn visie op de klantreis in musea. Dit illustreert hij met de manieren waarop het Mauritshuis aan de slag is gegaan met de klantreis. En wat kunnen andere (datarijke) organisaties leren van deze aanpak? 

Hedwig HeeremansElke Smelt Koninklijke SchouwburgElke Smelt, Hoofd Marketing bij de Koninklijke Schouwburg & Hedwig Heeremans, adviseur donaties Kunst & Cultuur bij VSBfonds
VSBfonds onderstreept het belang van klantgericht ondernemen door cultuurinstellingen. Vasthouden van bestaand publiek en het stimuleren van herhaalbezoek speelt daarbij een grote rol. In december 2015 startte het fonds i.s.m. data-analyse bureau MIcompany het 2e project van het Programma Publieksbinding dat als doel heeft om culturele instellingen hierbij te ondersteunen.

De online data van drie podia (Koninklijke Schouwburg Den Haag, Parktheater Eindhoven en Musis & Stadsschouwburg Arnhem) zijn gebruikt om klantreizen in kaart te brengen. Aan de hand daarvan zijn bij de drie instellingen online campagnes ontwikkeld. De resultaten hiervan, die voor een groot deel ook toepasbaar zijn voor andere cultuurinstellingen, geven inzicht in de klantreis die bezoekers online afleggen.

Hedwig Heeremans van VSBfonds en Elke Smelt van de Koninklijke Schouwburg presenteren voor de eerste keer de resultaten van het programma. Daarnaast vertellen ze over de uitdagingen die deze manier van werken met zich meebrengt voor cultuurmarketeers.

NB. Programmawijziging
Wegens persoonlijke omstandigheden heeft Geesje Prins (Chassé Theater) helaas moeten afzeggen. Dit programma-onderdeel zal worden vervangen door de presentaties van Koen Brakenhoff (Mauritshuis), Elke Smelt (Koninklijke Schouwburg) en Hedwig Heeremans (VSBfonds).

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 16 juni 2016.
Tijd: 13:30 – 16:45 uur (exclusief de afsluitende borrel tot 18:00).
Waar: Het Huis Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel.

Bekijk hier het programma van deze inspiratiemiddag.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende marketing- en communicatiefuncties bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

 

Fotocredit