topics:
Datagedreven marketing
EVENTDonderdag, 12 April 2018 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag datagedreven marketing (volgeboekt)

Voor zowel grote als kleine culturele organisaties biedt datagedreven marketing grote kansen om gerichter te communiceren met (potentieel) publiek. Door de juiste data te verzamelen kan je als organisatie beter inspelen op de behoeftes, maar ook de motieven en drempels voor cultuurbezoek. Deze inspiratiemiddag staat in het teken van datagedreven marketing. Het programma bestaat uit een diverse mix van experts en ervaringsdeskundigen van binnen en buiten de cultuursector. 

Uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2017 dat is gehouden onder ruim 550 Nederlandse marketeers kwam datagedreven marketing prominent naar voren in de lijst van de meest relevante onderwerpen. Het doel van de middag is om nieuwe ideeën op te doen voor de strategische en praktische inzet van datagedreven marketing. De focus ligt niet op het technische aspect, maar op de kansen die data biedt om (nieuw) publiek te bereiken en te binden.

Programma

Marion Massop – Datagedreven marketing om mensen een leven lang te laten genieten van voetbal

De KNVB is de grootste sportbond in Nederland met ruim 1,2 miljoen leden. Marion Massop is als marketing intelligence manager mede verantwoordelijk voor de data-driven aanpak van de KNVB. De afdeling die zij leidt, levert inzichten in de wensen, drijfveren en behoeften van voetballiefhebbers. Met als doel om de organisatie te helpen deze liefhebbers een leven lang van voetbal te laten genieten.

In november 2017 won de KNVB de DDMA Customer Data Award. Reden genoeg om Marion Massop uit te nodigen om deze middag een presentatie te geven. Maar dat niet alleen. De vragen van de KNVB waarop Marion Massop -met data als fundament- antwoorden formuleert, kennen veel overeenkomsten met de cultuursector.

Dat zijn bijvoorbeeld: waarom stoppen mensen met voetbal, hoe kan de KNVB relevanter communiceren naar de verschillende doelgroepen, welk segmenten verdienen focus in de groeistrategie en wat is de voorspelling voor de ticketverkoop? De antwoorden op deze vragen helpen de KNVB om de klantbinding en -beleving aanzienlijk te vergroten.

Ties Lindner – het proces naar datagedreven marketing

Ties LindnerNa bijna 7 jaar bij de Rotterdamse Schouwburg gewerkt te hebben is Ties Lindner sinds januari 2017 hoofd marketing bij de Verkadefabriek in Den Bosch. De Verkadefabriek organiseert jaarlijks zo’n 6.000 activiteiten: theater, cabaret, film, dans, muziek, debat, eten en drinken.

Hij vertelt hoe je de eerste stappen in datagedreven marketing zet in een organisatie die dat eerder nog niet deed. In dit proces merkt hij dat hoge ambities niet altijd overeen komen met de dagelijkse praktijk. Draagvlak, mindset, techniek en kennis zijn allemaal essentieel, maar hebben tijd en aandacht nodig. Ties neemt ons mee in dit proces -dat nog in volle gang is- om met ons zijn kennis te delen over een stapsgewijze en praktische transformatie.

Vincent de Koning – data steeds belangrijker voor keuzes in marketing en programmering

Vincent de KoningVincent de Koning is CRM-marketeer bij concertgebouw de Doelen in Rotterdam. Data en onderzoek is voor de Doelen onmisbaar om inzicht te krijgen in het gedrag van klanten. Op basis daarvan worden marketingcommunicatie campagnes ontwikkeld en geoptimaliseerd. Maar ook helpt de datagedreven aanpak van de Doelen in toenemende mate om niet alleen marketing, maar ook programmeringskeuzes te maken. Zo wordt het serie-aanbod van seizoen 2018-2019 sinds jaren aangescherpt op basis van inzichten in klantbehoefte en -gedrag.

Vincent de Koning laat ons a.d.h.v. praktijkvoorbeelden zien welke inzichten data oplevert en hoe de organisatie dit doorvertaalt in marketingcommunicatie campagnes. Ook vertelt hij kort over het ‘grote campagne onderzoek’ dat de Doelen i.s.m. NHTV en vier andere theaters uitvoerde. Dit onderzoek leverde een aantal specifieke en generieke conclusies over datagedreven marketingcampagnes op.

Alle vragen die je altijd al eens had willen stellen aan… 

Bij dit programma-onderdeel krijg je de kans om in een kleine interactieve setting alle vragen te stellen aan diverse experts. Zij zijn allen werkzaam binnen de culturele sector, bijvoorbeeld als data-analist of CRM coördinator. Er zijn twee rondes: je kiest zelf bij wie je wilt aansluiten. 

  • Jildiz Heddes is als ZZP-er bij meerdere theaters en gezelschappen de schakel tussen de kaartverkoop en de afdeling marketing of bijvoorbeeld de afdeling development/sponsoring. Haar kracht is de kennis van kaartverkoop en de databases achter de kaartverkoopsystemen op de juiste manier inzetten voor marketingdoeleinden. Je kan Jildiz alles vragen over hoe bruikbaar jouw data is en hoe je deze kan inzetten voor analyse, segmentatie of marketingacties.
  • Sara Oomen is zelfstandig marketing researcher in de cultuursector, gespecialiseerd in data-analyse. In haar werk neemt ze het hele traject op zich: van onderzoeksvragen definiëren en data-ontsluiten tot het vertalen van inzichten naar marketingstrategie. De onderzoeken die zij doet gaan vaak over trends in klantgedrag en over verschillen tussen klanten en klantgroepen (z.g.n. profielanalyses). Ook analyseert zij de resultaten van campagnes of van stoppen met de seizoensbrochure. Ze kan je meer vertellen over wat er komt kijken bij data-analyse; wat ervoor nodig is, hoeveel tijd het kost, hoe zij problemen oplost en waar je zou kunnen beginnen.
  • Monique van Son is CRM coördinator bij de Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem. Haar belangrijkste werkzaamheden bestaan uit: Databasemarketing waaronder implementatie en beheer van het CRM-systeem met klantgegevens en tickethistorie, inclusief fondsenwervingsadministratie en -campagnes, servicemails, (geautomatiseerde) nieuwsbrieven (op maat) en evenementen- en klachtenregistratie. Daarnaast maakt zij klant-analyses om een beter inzicht te krijgen in klanten, daarop activiteiten en KPI’s af te stemmen en de juiste communicatie naar de juiste klant te sturen. Je kan bij Monique terecht voor specifieke vragen over database-marketing of welke inzichten nodig zijn om gerichter met klanten te communiceren.
  • Roos Vos de Mooij is data analist/database marketeer bij het Marketing Intelligence & Online Sales team van Het Concertgebouw. Haar werk bestaat uit het maken van segmenten en selecties voor emails, campagnes, fondsen –en vriendenwerving, brieven en brochures en het analyseren van de resultaten van campagnes. Daarnaast is zij nauw betrokken bij het waarborgen van data kwaliteit.
    De belangrijkste tools die door haar worden gebruikt zijn het SRO ticketing systeem, de Culturele Analytische Suite en Selligent (Campaign, en binnenkort ook Site). Roos kan vragen beantwoorden over het belang van data kwaliteit en hoe zij daarvoor zorgt, data analyse en de uitdagingen van het werken met grote hoeveelheden data. 
  • Anouk Willemsen is freelance marketing (project) manager en adviseert en begeleidt culturele instellingen zoals theaters, musea, bibliotheken en filmhuizen bij CRM implementaties en andere marketing projecten. Anouk’s expertise schuilt in het commerciëler maken van culturele instellingen, door te focussen op klant- en resultaatgerichtheid.
    Anouk kan je alles vertellen over de verandering die komt kijken bij datadriven marketing / CRM implementatie. Dat zijn bijvoorbeeld vragen over hoe je bedrijfsbreed collega’s meekrijgt door betrokkenheid en buy in te creëren en hoe je groots denken (automatiseren, schaalbaarheid) kan combineren met het zetten van kleine stappen door focus, afbakening en stapsgewijs werken.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 12 april 2018.
Tijden: 13:30 – 16:30 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar:Het Huis Utrecht (Boorstraat 107, Utrecht).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
Deelnemers: maximaal 75.

Helaas, deze bijeenkomst is volgeboekt. Mail voor een plekje op de reservelijst naar service@cultuurmarketing.nl

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende marketing- en communicatiefuncties bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

 

Fotocredit

SaveSave

SaveSave

SaveSave