topics:
Fotocredit: Flickr / CC / thebullpen
EVENTDonderdag, 2 Oktober 2014 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag: de geheimen van jongerenmarketing

We trappen het nieuwe Cultuurmarketing seizoen af met een inspiratiemiddag over jongerenmarketing. Onder andere uit het Cultuurmarketing onderzoek 2014 blijkt het bereiken van een (nieuwe) jonge(re) doelgroep voor vele culturele projecten en organisaties een doelstelling. Echter, het communiceren met en bereiken van  jong volwassenen vraagt een andere aanpak dan de reguliere marketing- en communicatieactiviteiten van de meeste organisaties. En deze aanpak betreft meer dan alleen marketing en communicatie. Om jongeren te bereiken dient het product, de media, ervaring, technologie, content en meer te kloppen met de belevingswereld van deze doelgroep.

Tijdens deze inspiratiemiddag presenteren drie organisaties die gespecialiseerd zijn in jongerencommunicatie en -marketing hun visie en tips en trends die er zijn. Het doel van de middag is om meer inzicht te krijgen in jongeren en de manieren om deze doelgroep echt te bereiken en te raken. 

Sjoerd Raaijmakers van VICE over het denken en doen van jong volwassenen
Het multimediale jongerenmerk VICE is de organisatie die het begrip ‘millennials’ (een jeugdig en invloedrijk publiek van 18 tot 34 jaar oud) wereldwijd en in Nederland groot maakte. VICE begon in 1994 als gratis verspreid tijdschrift in Montreal en is inmiddels uitgegroeid tot wereldwijd mediamerk met 4.000 werknemers en 35 kantoren wereldwijd. Honderden miljoenen jongvolwassenen beschouwen VICE als een van de meest relevante mediamerken ter wereld.

De doelgroep jong volwassenen kent voor publisher Sjoerd Raaijmakers van VICE geen geheimen. In zijn presentatie zal hij vertellen over het gedrag, de passies, opvattingen en verlangens van millennials. Daarnaast zal Sjoerd zijn visie en tips geven over hoe deze doelgroep te bereiken.

Caroline Vos van N8 over het bereiken van jongeren
Dit jaar wordt de Amsterdamse Museumnacht voor de 15e keer georganiseerd. Met 50 participerende instellingen en meer dan 30.000 bezoekers, is de Museumnacht uitgegroeid tot een evenement met landelijke bekendheid en uitstraling. De Museumnacht wordt georganiseerd door N8, een organisatie die zich richt op het verbinden van jongeren met de musea van Amsterdam. Met de Museumnacht heeft N8 de afgelopen veertien jaar honderdduizenden jongeren tussen de 18 en 35 jaar de weg naar het museum gewezen. Het evenement is acht jaar op rij uitverkocht, zal dit jaar 32.500 bezoekers trekken en staat in de top 10 van sterkste festivalmerken tussen events als Lowlands en Pinkpop.

Caroline Vos van N8 geeft tijdens deze inspiratiemiddag een presentatie over haar visie op het bereiken van jongeren. Dit doet ze aan de hand van de geleerde lessen van de Museumnacht en haar ervaring met jongerenprojecten van de Amsterdamse musea. In haar presentatie geeft ze handreikingen voor het verbinden van jongeren met de meer traditionele ‘canonieke’ kunsten, zoals klassieke muziek, musea en theater.

Maarten Bull van SSBA Salon over het verbinden van jongeren met kunst- en cultuur
SSBA Salon is een initiatief van de Stadsschouwburg Amsterdam. Met een online magazine, een eigen ruimte in de schouwburg en zo’n 50 events per jaar presenteert SSBA Salon jongeren in Amsterdam hoge en populaire cultuur in de stad.

Maarten Bull van SSBA Salon gaat in zijn presentatie in op de trend van culturele instellingen die clubs en initiatieven als SSBA Salon in het leven roepen. Waarom heeft de Stadsschouwburg Amsterdam ervoor gekozen? In welke gevallen werkt het wel of niet? Hoe werkt deze nieuwe, veel geïmplementeerde marketingcommunicatie strategie? Wat vraagt het van je organisatie om hoge kunst te verbinden aan jongeren? En wat kan je als kleine organisatie doen?

Sprekers

SjoeSjoerd Raaijmakersrd Raaijmakers is als publisher verantwoordelijk voor de uitbouw in de Benelux van het mediamerk VICE en submerken zoals Noisey, Motherboard en binnenkort o.a. THUMP (platform over dancecultuur) en I-D (fashion). Hij werkt op het snijvlak van redactie en marketing en houdt zich bezig met de ontwikkeling van content en de distributie daarvan. Hij koestert de onafhankelijke koers van VICE, mentaliteit, tone of voice en visie op journalistiek en storytelling.

Caroline Vos

Caroline Vos (27) is werkzaam als projectmanager bij Stichting Museumnacht Amsterdam, kortweg N8. N8 is een onafhankelijke stichting met als doelstelling Amsterdamse jongeren (18-35 jaar) met musea in hun stad te verbinden. Dat doet N8 niet alleen door de jaarlijkse Museumnacht, maar het hele jaar door. N8 heeft inmiddels 15 jaar ervaring op het gebied van jongerenmarketing in de culturele sector en deelt haar kennis op symposia over hele wereld en geeft regelmatig workshops.

Maarten BulMaarten Bul is partner van Novel Works, een projectbureau voor cultuur en communicatie dat werkt voor een brede selectie instituten. Zo is Maarten o.a. initiator van SSBA Salon (Stadsschouwburg Amsterdam) en voorzitter van Holland Festival Young. Zijn achtergrond ligt in het behalen van de master Business Studies in de Culturele Industrie. Daarna deed hij ervaring op in de communicatiesector, waarbij als communicatiestrateeg werd gewerkt aan opdrachten voor bijvoorbeeld IKEA, AEGON, Vodafone en het Ministerie van SZW. Daarbij werden twee internationale prijzen gewonnen.

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen van Cultuurmarketing is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktisch

Wanneer: donderdag 2 oktober 2014
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 13:00 uur, programma: 13:30 – 16:30, afsluitende borrel van 16:30 tot 18:00 uur.
Waar: het Huis Utrecht, Boorstraat 107 te Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Kosten: Regulier: 74 euro / Leden: 35 euro / Studenten: 25 euro, prijzen exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel
Studenten SVP aanmelden per mail.
Deelnemers: minimaal 40, maximaal 100

Bekijk hier het programma van deze inspiratiemiddag.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...