topics:
Inspiratiemiddag doelgroepmarketing
EVENTDonderdag, 13 April 2017 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag doelgroepmarketing

In de culturele sector zijn er in toenemende mate nieuwe initiatieven die zich richten op specifieke doelgroepen zoals millennials, mensen met een beperking, ouderen of expats. Deze initiatieven vragen ook om een eigen marketingcommunicatie aanpak. Op deze inspiratiemiddag kijken we naar doelgroepmarketing anno 2017. Welke inspirerende initiatieven zijn er? Hoe wordt het ingebed in de reguliere marketingcommunicatie? En wat levert het concreet op? 

Tijdens deze middag geven een aantal sprekers een presentatie over het ontwikkelen van marketingcommunicatiebeleid en -acties voor specifieke doelgroepen. We laten experts aan het woord en een aantal aansprekende cases binnen een specifieke doelgroep passeren de revue. 

De sprekers zijn werkzaam in verschillende organisaties binnen en buiten de cultuursector. Het doel van de middag is om nieuwe ideeën op te doen voor de strategische en praktische uitvoering van marketing voor specifieke doelgroepen. 

Kortom: een uitgelezen kans om je te laten inspireren door de succesvolle marketing- en communicatiestrategieën van collega-marketeers. Meer informatie volgt binnenkort: meld je nu alvast aan voor deze middag.

Programma

Alet Klarenbeek – Ouderenmarketing
Rond 2040 is één op de vier inwoners van Nederland ouder dan 65 jaar. Daarnaast zijn de ouderen van nu veel jonger (zowel fysiek als geestelijk) dan de ouderen van weleer. In de cultuursector floreren veel cultuurinstellingen nu al met deze doelgroep, die vaak meer vrije tijd en geld te besteden heeft. Wat kunnen we doen om deze doelgroep nog beter te bereiken, zowel om de doelgroep te vergroten als het stimuleren van herhaalbezoek binnen het huidige klantenbestand? En moet je de oudere doelgroep op een speciale manier aanspreken en extra handvatten bieden (bijvoorbeeld op het gebied van online marketing) of juíst niet?

Alet Klarenbeek geeft een presentatie over marketing voor ouderen en gaat vooral in op beeldvorming, ouderen en cultuurparticipatie en praktische tips & tricks over marketing en communicatie voor deze doelgroep. Dit alles illustreert zij met aansprekende voorbeelden van binnen en buiten de sector. 

Tijs Heesterbeek – De lange termijn merk- en doelgroepstrategie van de Effenaar
De popsector heeft als geen ander te maken met doelgroepmarketing. Poppodia programmeren soms wel 25 genres die ieder een specifieke niche doelgroep bedienen: van hiphop tot garagerock. Ook kunnen nieuwe genres snel opkomen – en even snel weer verdwijnen.  

Tijs Heesterbeek, hoofd marketing & PR bij de Effenaar in Eindhoven, vertelt over de aanpak van Effenaar. De oplossing waar hij met zijn marketingteam voor kiest is het ontwikkelen van labels. Aan bod komt onder andere wat deze marketingstrategie behelst, wat het effect is van deze aanpak, hoe Effenaar al deze doelgroepen probeert te binden en hoe deze labels zich verhouden tot de lange termijn merk- en doelgroepstrategie van Effenaar. 

Yuki Kho – Toegankelijk schrijven en praten over kunst en cultuur
Yuki Kho en Ko van ’t Hek zijn fervente kunst en cultuurbezoekers, maar merkten dat hun cultuurbewuste vrienden moeilijk te bewegen waren om hetzelfde te doen. Dat kwam door redenen zoals “Het is moeilijk om op de hoogte te blijven” of “Ik weet er gewoon niet zo veel van”. Daarom startten ze in 2015 de nieuwsbrief: Kunst Kijken met Ko en Kho. De opzet is simpel: elke maand 5 tips van tentoonstellingen die de moeite waard zijn voor de beginnende of semi-geoefende kunstkijker.

Inmiddels zijn ze 1,5 jaar en 2000+ maandelijkse lezers verder. Belangrijker nog: er is een filosofie ontstaan rondom Kunst Kijken. De kern hiervan is dat het praten en schrijven over kunst beter en aansprekender kan, want de ongeoefende kunstkijker voelt zich vaak niet aangesproken door de communicatie van kunst- en cultuurinstellingen. 

Yuki Kho doet tijdens deze middag haar visie uit de doeken over communicatie voor de doelgroep tussen 20-35 jaar. Ze geeft vanuit haar eigen belevingswereld en ervaring tips en tricks over het aanspreken van jongeren. En dat betekent niet ‘tof doen’, maar wel een andere en meer toegankelijke manier van communiceren.

Marleen Hartjes – Special Guests programma Van Abbemuseum
Eind 2014 startte het Van Abbemuseum in Eindhoven met Special Guests. Dit zijn programma’s waarmee het museum toegankelijk wordt voor bijvoorbeeld slechthorenden, slechtzienden en mensen met mobiliteitsproblemen.

Volgens Marleen Hartjes, projectleider van Special Guests bij het van Abbemuseum, worden deze doelgroepen door veel culturele instellingen over het hoofd gezien. En dat is een gemis, want inclusiviteit is een verrijking voor culturele organisaties.

Marleen Hartjes vertelt waarom het belangrijk is dat culturele instellingen voor iedereen toegankelijk zijn, hoe inhoud en marketingcommunicatie samenkomen, hoe het proces bij het bereiken van deze doelgroepen verliep en wat na ruim 2 jaar de learnings en toekomstplannen zijn voor Special Guests.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 13 april 2017.
Tijden: 13:30 – 16:30 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar:  Het Huis Utrecht (op 10 á 15 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende marketing- en communicatiefuncties bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

Sprekers

Alet Klarenbeek Ouderenmarketing Alet Klarenbeek is van oorsprong theaterproducent en al jaren actief in de wereld van maatschappelijke vraagstukken, beeldvorming en communicatie. Ze is gefascineerd door wat mensen beweegt en organiseert het liefst ontmoetingen waar jong en oud elkaar kunnen bevragen op wat hen beweegt in het leven. Zo was ze als directielid van WOMEN Inc. bedenker van het succesvolle landelijke programma ‘De tafel van één’ dat duizenden laagopgeleide vrouwen heeft geactiveerd om weer de arbeidsmarkt op te gaan.

Yuki Kho Kunst Kijken met Kho en KoYuki Kho is de Kho van Kunst Kijken met Ko en Kho, een kunstduo dat naar kunst kijken toegankelijker probeert te maken. Daarnaast is ze communicatiestrateeg en presenteert ze avonden over kunst & cultuur. Momenteel werkt ze voor Homerun. 

Tijs HeesterbeekTijs Heesterbeek is hoofd marketing en PR van de Effenaar in Eindhoven. In deze functie houdt hij zich onder andere intensief bezig met het CRM-beleid en de klantenbinding van het poppodium. Daarvoor was hij hoofd Marketing en PR bij Incubate in Tilburg en schreef hij als freelance cultuur- en muziekjournalist voor onder andere NRC.Next, AD en OOR.

Meer informatie over Marleen Hartjes volgt.

Fotocredit uitgelichte afbeelding: Jurriaan Brobbel