topics:
Fotocredit: Flickr / cc / Marvin Kuo
EVENTDonderdag, 6 November 2014 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag: succesvolle partnerships in de cultuursector

Veel succesvolle cases van culturele organisaties hebben als overeenkomst dat er samengewerkt wordt met een divers scala aan partners. Van structurele samenwerkingen met (lokale) ondernemingen tot merken die zich verbinden aan een project of de culturele organisatie. Deze partnerships kunnen naast financiële middelen zorgen voor bijvoorbeeld nieuw bereik of groter draagvlak. Samen sta je sterker, zo blijkt.

Tijdens deze inspiratiemiddag presenteren drie sprekers hun strategie voor het verbinden van partners met hun culturele organisatie. De insteek van de middag is niet enkel sponsorwerving, maar ook de toegevoegde waarde die partners kunnen hebben op de inhoud en de marketingstrategie.

Het doel van de middag is om meer inzicht te krijgen in de randvoorwaarden, aanpak en resultaten van het aangaan van samenwerkingen. Middels de presentaties willen we antwoord krijgen op vragen als: Wat vraagt het van je organisatie en marketing? Hoe dragen partners bij? Wat zijn de resultaten? En natuurlijk hoe ga je te werk?

Annemieke Slager over de partnerships van Foam
Samenwerken behoort tot het DNA van Foam Fotografiemuseum Amsterdam. Naast een stabiele organisatie, een duidelijke positionering en een sterke, eigen identiteit, is daarbij vooral de combinatie van creativiteit, durf en kennis van belang. Het museum staat bekend als een organisatie die op innovatieve wijze cultureel onderneemt en succesvol eigen inkomsten genereert.

In de afgelopen jaren heeft Foam dan ook een groot aantal (internationale) partners aan zich weten te binden. Zo zijn Delta Lloyd en advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek trouwe supporters van het museum.

Kortom: het is niet verwonderlijk dat iemand binnen het team van FOAM verantwoordelijk is voor het verbinden van (financiële) partners. Deze schone taak ligt in handen van Annemieke Slager. In haar presentatie zal Annemieke ingaan op de visie en strategie van Foam m.b.t. partnerships. Hoe komen partnerships tot stand en wat behelst de samenwerking? Wat vereist het van beide organisaties? En wat levert het op?

Renske Verbeek over hoe partnerships bijdragen aan cultureel ondernemerschap
De Kroepoekfabriek is een relatief nieuw poppodium in Vlaardingen, waar landelijke acts en regionale helden elkaar afwisselen.

Directeur Renske Verbeek heeft in het driejarige bestaan van het podium volop ingezet op cultureel ondernemerschap. Dit betekent dat ze verschillende projecten en strategieën heeft ontwikkeld die het doel hebben om het podium te verbinden met (lokale) partners en inkomsten te genereren. Haar uitgesproken visie resulteerde erin dat Renske al in 2013 werd genomineerd voor een IJzeren Podiumdier in de categorie Beste Directeur.

In haar presentatie zal Renske onder andere ingaan op de totstandkoming van deze strategie, de impact en realisatie binnen de organisatie en de (financiële) resultaten.

Raffaela Vandermühlen over de partnerships van Dutch Design Week
De Dutch Design Week (DDW) is in twaalf jaar uitgegroeid tot het grootste designevenement van Noord-Europa. De week die ieder jaar plaatsvindt in oktober in Eindhoven bestaat uit 400 evenementen verspreid over 80 locaties.

Raffaela Vandermühlen was samen met haar team de afgelopen 4,5 jaar verantwoordelijk voor de communicatie, marketing en PR van de Dutch Design Week. In deze periode is DDW gegroeid, de bezoekersaantallen zijn meer dan verdubbelt en de persaccreditaties vervijfvoudigt.

In haar huidige rol als Head of Brand Strategy and PR zoekt Raffaela Vandermühlen steeds naar verbindingen. Afgelopen periode heeft Raffaela het merk weten uit te bouwen middels inhoudelijke samenwerkingen met mediapartners, programmapartners en grote corporate company’s. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerking met onder andere Vlisco, Philips Lighting, Volkskrant, Dezeen, VPRO en het Klokhuis. Hierin weet ze naadloos de crossovers met het bedrijfsleven, kennisinstellingen en designers te vinden.

Met de Dutch Design Week vers achter de rug, vertelt Raffaela o.a. over haar strategie en visie, hoe de DDW deze partners weet te verbinden (en te behouden) en wat het oplevert.

Pauze: netwerk en speeddate

Om de verse inspiratie van de sprekers direct toe te passen, is er in de pauze ruimte om kennis te maken met elkaar.

Ook organiseren we een speeddate met oprichter en directeur van CultuurBewust.nl, Marjolein Theunissen. CultuurBewust.nl ondergaat in 2015 namelijk een complete metamorfose: nieuwe naam, nieuwe huisstijl en nieuwe focus. Samenwerking met culturele organisaties wordt een belangrijke pijler van het nieuwe platform dat, ook in de nieuwe vorm, het doel heeft om jongeren te enthousiasmeren voor cultuur. CJP heeft al toegezegd intensief te gaan samenwerken met het vernieuwde CultuurBewust.nl. Heb jij ook een goed idee om de krachten te bundelen? Schuif dan aan bij Marjolein Theunissen voor een speeddate.

Onder de speeddaters wordt 1x CultuurBewust advertentietegoed van €200 verloot.

Sprekers

fotoAnnemieke Slager studeerde kunsten, cultuur en media en bedrijfskunde aan de rijksuniversiteit Groningen. Van 2009 tot 2012 was zij verantwoordelijk voor de fondsenwerving & externe relaties bij de Kunsthal Rotterdam. Na een wereldreis is ze zich sinds juli 2014 verantwoordelijk voor de sponsoring en fondsenwerving bij Foam.

Renske VerbeekRenske Verbeek is directeur van de Kroepoekfabriek in Vlaardingen. Zij volgde de hbo-opleiding vrijetijdskunde en daarna kunst- en cultuurmanagement aan de Erasmus Universiteit. Ze werkte als theatermaker, maar verkoos een carriere achter de schermen, waarna ze o.a. werkte bij de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen. Sinds 2010 is zij directeur van de Kroepoekfabriek.

Raffaele vandermuhlenRaffaela Vandermühlen is opgeleid als communicatiespecialist voor de creatieve industrie. Ze was mede-verantwoordelijk voor de organisatorische oprichting van ontwerpbureau EDHV, dat inmiddels is uitgegroeid tot een internationaal gerenomeerd bureau. Hierna werkte ze als hoofd communicatie & PR voor Capital D. In deze functie was zij met haar team de afgelopen 4,5 jaar verantwoordelijk voor de communicatie, marketing en PR van o.a. Dutch Design Week (DDW) en Dutch Design Awards (DDA). In haar huidige rol als Head of Brand Strategy and PR bij Dutch Design Week zoekt ze steeds naar verbindingen en is ze verantwoordelijk voor de persstrategie.

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen van Cultuurmarketing is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktisch

Wanneer: donderdag 6 november 2014
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 13:00 uur, programma: 13:30 – 16:30, afsluitende borrel van 16:30 tot 18:00 uur.
Waar: het Huis Utrecht, Boorstraat 107 te Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Kosten: Regulier: 74 euro / Leden: 35 euro / Studenten: 25 euro, prijzen exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel
Studenten SVP aanmelden per mail.
Deelnemers: minimaal 40, maximaal 100

Bekijk hier het programma van deze inspiratiemiddag.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...