topics:
Fotocredit: Flickr / CC / ell-r-brown
EVENTDonderdag, 19 Maart 2015 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag: prijsbeleid in de cultuursector

De prijs van een museum-, theater, of concertticket is één van de beslisfactoren voor publiek om wel of niet tot bezoek over te gaan. Naast de losse ticketverkoop worden er in de sector diverse andere prijsmodellen t.b.v. verkoop toegepast. Denk bijvoorbeeld aan abonnementen, last minutes, kortingen, passen of nieuwe modellen als ‘dynamic pricing’: een flexibele prijsstrategie die al langer wordt gebruikt door vliegmaatschappijen. 

Tijdens deze inspiratiemiddag focussen we ons op prijsbeleid. Drie organisaties die verschillende modellen toepassen geven een presentatie. De drie sprekers belichten in hun presentaties hun strategie, visie en de resultaten van hun prijsstrategie.

Het doel van de middag is om ons bewust te worden van de relevantie en mogelijkheden van prijsbeleid als onderdeel van de marketingmix.

Joyce van Lievenoogen over het prijsbeleid van ANNE
ANNE is de eerste theatervoorstelling over Anne Frank die is gebaseerd op alle versies van haar dagboeken, zowel de ongecensureerde als de door Anne zelf bewerkte versie. De voorstelling is te zien in het nieuwe Theater Amsterdam dat in mei 2014 zijn deuren opende. ANNE kwam tot stand op initiatief van en in samenwerking met het Anne Frank Fonds in Bazel.

Zowel de thematiek als het meerjarige karakter van de voorstelling resulteert in een marketing- en prijsstrategie die wezenlijk verschilt van kortlopende voorstellingen. Joyce van Lievenoogen is advertising specialist bij Imagine Nation, de producent van ANNE en geeft een presentatie over deze strategie. In haar verhaal gaat ze onder andere in op haar visie op prijsbeleid als onderdeel van de marketingmix.

Mattijn Hallers over het prijsbeleid van Nationale Opera & Ballet
Nationale Opera & Ballet is vorig seizoen na een uitvoerig intern onderzoek gestart met dynamic pricing. De entreeprijzen van de voorstellingen worden hoger naarmate er minder kaarten beschikbaar zijn. Dit prijsbeleid bestaat naast de abonnementen en kortingen (die nauwelijks meer toegepast worden) voor de voorstellingen van Nationale Opera & Ballet.

Datamanager van Nationale Opera & Ballet: Mattijn Hallers gaat in zijn presentatie in op het algemene prijsbeleid van Nationale Opera Ballet, de totstandkoming van het dynamic pricing systeem, de dagelijkse werkzaamheden die dit met zich meebrengt, het effect op aankoopgedrag en de financiële resultaten.

Van pay what you want tot dynamic pricing: hoogleraar Cees Langeveld over pricing in de cultuursector.
Het Chassé Theater in Breda was het eerste grote theater dat in 2012 startte met dynamic pricing. Ook nu blijft het theater voorop lopen in het toepassen van nieuwe prijsmodellen onder het motto ‘Chassé voor elke portemonnee’. Zo biedt het theater diverse kortingsregelingen voor diverse doelgroepen en wordt er nog steeds gewerkt met variabele toegangsprijzen.

Cees Langeveld is directeur van het Chassé Theater in Breda, bijzonder hoogleraar Economie van de Podiumkunsten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur in de congres-, theater- en concertwereld. In zijn presentatie zal Cees ingaan op zijn visie op prijsbeleid in cultuursector.

Sprekers

Joyce van LievenoogenJoyce van Lievenoogen heeft ruim tien jaar strategisch en operationeel ervaring binnen het marketingcommunicatievak, met name binnen de entertainment- en vrijetijdsbranche. Momenteel werkt Joyce als marketing manager & advertising specialist voor Imagine Nation: de producent van ANNE: de theatervoorstelling over het leven van Anne Frank. Voor ANNE was Joyce bij Albert Verlinde Entertainment projectleider van Shrek de Musical en werkte zij als marketeer bij Studio 100, het Dolfinarium, Ahoy Rotterdam en de Efteling.

Mattijn HallersMattijn Hallers (1969) is werkzaam als Datamanager Verkoop & Marketing bij Nationale Opera & Ballet. In die capaciteit houdt hij zich bezig met verkooprapportages, marketinganalyses en het functioneel beheer van het CRM/Kaartverkoopsysteem. In 1997 vertrok hij met Cirque du Soleil op tournee door Europa als Box Office Supervisor. Na vier jaar door Europa te zijn gereisd keerde hij terug naar Amsterdam om zich op het Europees hoofdkantoor van Cirque te wijden aan de organisatie van de verkoop en was daar onderdeel van het marketing team. In 2006 kreeg hij de kans om aan de slag te gaan bij het Muziektheater (de voorganger van Nationale Opera & Ballet) als hoofd verkoop. Bij dit instituut breidde hij zijn kennis uit op het gebied van marketing en verkoop.

Cees LangeveldCees Langeveld is directeur van het Chassé Theater in Breda, bijzonder hoogleraar Economie van de Podiumkunsten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur in de congres-, theater- en concertwereld. In 2013 publiceerde hij het boek ‘smart pricing’, dat gaat over prijsstrategieën in de podiumkunsten. In september 2014 verschijnen twee nieuwe publicaties van zijn hand: een vernieuwde uitgave van het boek Smart pricing en een wetenschappelijke Engelstalige uitgave: Pricing in the performing arts.

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen van Cultuurmarketing is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktisch

Wanneer: donderdag 19 maart 2015
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 13:00 uur, programma: 13:30 – 16:30, afsluitende borrel van 16:30 tot 18:00 uur.
Waar: het Huis Utrecht, Boorstraat 107 te Utrecht. (op circa 10 a 15 minuten loopafstand van Utrecht Centraal)
Kosten: Regulier: 74 euro / Leden: 35 euro / Studenten: 25 euro, prijzen exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel
Studenten SVP aanmelden per mail.
Deelnemers: minimaal 40, maximaal 100

Bekijk hier het programma van deze inspiratiemiddag.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...