topics:
Cultuurmarketing inspiratiemiddag marketingstrategie
EVENTDonderdag, 26 November 2015 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag marketingstrategie, leer van de voorlopers

Hogere bezoekersaantallen, een grotere naamsbekendheid en verbreding van publiek zijn de belangrijkste marketingdoelstellingen voor culturele organisaties, zo blijkt uit het Cultuurmarketing onderzoek 2015. Daarom staat de eerste inspiratiemiddag in het teken van marketingstrategie: de belangrijke basis om doelstellingen te bereiken. Hoe gaan andere succesvolle organisaties binnen en buiten de sector te werk en wat kunnen we daarvan leren?

Tijdens deze inspiratiemiddag geven drie marketeers een presentatie over hun visie, strategie en de aanpak van hun marketing. De drie sprekers zijn werkzaam in verschillende segmenten binnen en buiten de culturele sector. Ze werken aan uiteenlopende marketingdoelstellingen en richten zich op verschillende doelgroepen.

Kortom: een uitgelezen kans om je te laten inspireren door de succesvolle marketingstrategieën van collega-marketeers. Meld je nu alvast aan voor deze middag.

Programma

Niels Aalberts – Marketingexpert in de muziekindustrie
De onmisbare kracht van online in cultuurmarketing

Niels Aalberts heeft ruim 20 jaar ervaring in de muziekindustrie. Via zijn veelgeroemde weblog EHPO, inspireerde hij 5 jaar lang velen binnen en buiten de muzieksector over online marketing. Na het immens grote succes van Kyteman waar hij mede verantwoordelijk voor was, doet hij momenteel de marketing van Best Kept Secret. Een festival dat binnen drie jaar (inter)nationaal naam vestigde en geroemd wordt vanwege de eigenzinnige aanpak. Tenslotte is Niels co-founder van Perfects.nl, een online muziekstreaming site.

Niels geeft een presentatie over zijn visie op cultuurmarketing anno 2015. Getuige zijn boek (Doorbraak: zero budget marketing op internet) en het feit dat hij 90% van het marketingbudget van Best Kept Secret inzette op online, is één ding zeker: hij heeft een groot geloof in de kracht van online.

Linda Grau – Manager Marketing & Communicatie Residentie Orkest
De ontwikkeling en resultaten van een allesomvattende nieuwe marketingstrategie 

Het Residentie Orkest kreeg in 2013 te maken met een bezuiniging van 30% op de subsidies. Dit zette het orkest ertoe aan een grondige koerswijziging te ontwikkelen. De kern is het creatief verbinden van artisticiteit, educatie en ondernemerschap. Anderhalf jaar geleden presenteerde Linda Grau deze plannen op een Cultuurmarketing inspiratiemiddag. Met een nieuwe identiteit & website, concertformats, middelenmix en de verhuizing van het Residentie Orkest naar het nieuwe Zuiderstrandtheater in Scheveningen, is dit spannende boek toe aan het volgende hoofdstuk.

In haar presentatie blikt Linda Grau terug en vooruit. Wat zijn de resultaten? Hoe ging het proces? Waar liep de organisatie en het marketingteam tegenaan? Wat zijn de learnings van een veelomvattende koerswijziging als deze? Tenslotte een blik op de toekomst, wat zijn de doelen en plannen voor de komende jaren met het oog op de nieuwe subsidieaanvraag voor de periode 2017 – 2020?

Margreet Wieringa & Keimpe de Jong – Zwolse theaters (voorheen Odeon De Spiegel theaters)
‘Programmarketing’: de contentstrategie van Zwolse Theaters

Zwolse theaters is Schouwburg Odeon en Theater De Spiegel. Twee theaters waar vernieuwing, creativiteit en service hoog in het vaandel staan. In 2015 heeft Zwolse theaters een merkevolutie en nieuwe marketingstrategie ingezet. Deze strategie draait volledig om onafhankelijke inhoud en het centraal stellen van het publiek. Binnen deze nieuwe marketingstrategie werken programmering en marketing innig met elkaar samen. Een strategie die binnen de organisatie ook wel ‘programmarketing’ wordt genoemd.

In de presentatie vertellen directeur Margreet Wieringa en programmeur Keimpe de Jong hoe ze deze nieuwe strategie hebben ontwikkeld, wat deze inhoudt, hoe de vertaling naar middelen zoals een nieuwe website en cultuurgids eruit ziet, wat de impact op de interne organisatie is en wat de resultaten zijn.

 

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen van Cultuurmarketing is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 26 november 2015
Tijden: 13:30 – 16:30 uur.
Waar: Het Huis Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel.

Bekijk hier het programma van deze inspiratiemiddag.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Sprekers

Niels Aalberts Online marketeer Niels Aalberts is bijna 20 jaar werkzaam in de muziekindustrie, een bedrijfstak die als eerste werd geraakt door file sharing en de opkomst van internet. De digitalisering kostte hem tweemaal zijn baan, maar weerhield hem er niet van naar oplossingen te zoeken en deze gratis te delen op zijn veelgelezen blog. Maar hij bleef niet slechts aan de zijlijn staan. Zijn online-marketingideeën bracht Niels in praktijk voor de Nederlandse muzikant Kyteman, die hij van 2007 tot 2010 hielp bij zijn grootse doorbraak. Inmiddels is Niels werkzaam bij management- en boekingskantoor Friendly Fire en daar verantwoordelijk voor de marketing van o.a. Best Kept Secret festival.

Linda GrauLinda Grau is verantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van de marketing & communicatie bij het Residentie Orkest in Den Haag. De roots van Linda in entertainment marketing liggen bij Cirque du Soleil. Ruim 7 jaar was zij betrokken bij het vermarkten van de shows in Europa. Via sterke merken als ASICS Sportswear, Radio 538 en Noordhoff Uitgevers kwam zij uiteindelijk terug in de wereld van live producties en ticketing. Naast haar marketing activiteiten voor het Residentie Orkest werkt Linda als marketingconsultant vanuit haar adviesbureau Buzzingbee.

Margreet Wieringa - Zwolse TheatersOp 1 april 2014 werd Margreet Wieringa directeur van Zwolse theaters. In de anderhalf jaar dat zij daar nu werkzaam is heeft ze samen met het team een nieuwe marketing strategie ingezet. Sinds 2001 is ze werkzaam in het theatervak, eerst als uitvoerend producent bij Joop van den Ende theaterproducties en daarna als uitvoerend producent bij De La Mar Producties. Daarvoor was ze 12 jaar werkzaam bij de VPRO waar ze vele programma’s produceerde voor radio, televisie en internet.

Keimpe de JongSinds vier jaar is Keimpe de Jong programmeur bij Zwolse theaters. Daarvoor was hij elke jaar manager tourneeplanning bij Jaques Senf Impresariaat. Ook is hij zakelijk leider geweest van jeugdtheaterschool Rabarber in Den Haag. Sinds dit jaar is hij lid van de Nederlandse toneeljury.

 

 

Fotocredit