topics:
Cultuurmarketing inspiratiemiddag online marketing
EVENTDonderdag, 26 Januari 2017 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag online marketing

Het is traditie: de Cultuurmarketing inspiratiemiddag in januari staat in het teken van online marketing. Dit inmiddels volwassen geworden vakgebied is aan veel verandering onderhevig, waardoor online hand in hand gaat met innovatie en nieuwe trends en ontwikkelingen. Tijdens deze inspiratiemiddag geven vier sprekers een presentatie. Naast strategie is er ook veel aandacht voor de praktijk. 

De sprekers van deze middag zijn werkzaam in verschillende organisaties binnen en buiten de cultuursector. Het doel van de middag is om nieuwe ideeën op te doen voor een succesvolle inzet van de online marketing- en communicatiestrategie.

Kortom: een uitgelezen kans om je te laten inspireren door de succesvolle marketing- en communicatiestrategieën van collega-marketeers. Meld je nu aan voor deze middag.

Antine Zijlstra – projectleider onderzoek bij Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

De Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Stenden University en het expertisecentrum Arts in Society werken samen met toneelgezelschap Tryater, Fries Museum en expertisecentrum voor kunsteducatie Keunstwurk aan het onderzoeksproject ‘Ruimte voor Dialoog’. Dit onderzoeksproject, dat loopt sinds 2016, richt zich op het ontwikkelen van effectieve social media strategieën en werkwijzen die betekenisvolle interactie tussen kunstorganisaties en bezoekers en bezoekers onderling stimuleren. Het onderzoeksproject is verbonden met Leeuwarden – Fryslân 2018 (European Capital of Culture 2018).

Antine Zijlstra is projectleider en hoofdonderzoeker van ‘Ruimte voor dialoog’. Zij presenteert de theoretische uitgangspunten van het onderzoeksproject en illustreert deze aan de hand van de eerste resultaten van de praktijkcases van Tryater en Keunstwurk.

Anne-Marie Jansen – Senior Manager Global Digital Accounts and Business Development (Classics) bij Warner Music

In 2011 startte Anne-Marie Jansen, werkzaam bij Warner Music, een Facebook pagina over Klassieke Muziek. Het doel was en is om klassieke muziek bij een breed en nieuw publiek bekend te maken. Vijf jaar later is de pagina – zonder noemenswaardig advertentiebudget – uitgegroeid tot één van de grootste Nederlandse pagina’s (ruim 60.000 likes) over klassieke muziek. Het geheim is relevante content en niet concurreren, maar samenwerken met diverse andere partijen. Inmiddels is deze strategie uitgebreid met andere online kanalen als Instagram, Twitter, Spotify en YouTube. Anne-Marie Jansen vertelt ons over de leerpunten, wat deze strategie Warner heeft opgeleverd en haar visie op contentmarketing voor culturele merken.

Harm-Jan Keizer – Online Marketing Manager Nationale Opera & Ballet

Het Nationale Ballet presenteerde in 2016 Night Fall, ’s werelds eerste balletvoorstelling in Virtual Reality. Het ballet lanceerde de film op de Uitmarkt en genereerde inmiddels 350.000 views online.

Harm-Jan Keizer is online marketing manager bij Nationale Opera en Ballet. Hij vertelt  over het hoe en waarom van het project, de relevantie van video voor cultuur en de samenwerking tussen verschillende disciplines (marketing, sponsoring en artistiek) om dit project tot stand te laten komen.

Jakko Mur – Senior Marketeer bij Natuurmonumenten

Natuurmonumenten is een vereniging met ruim 730.000 leden met hart voor de natuur. Om nieuwe donateurs te werven, probeert Natuurmonumenten online van zoveel mogelijk natuurgenieters gegevens te verzamelen en dat op te volgen. Dit wordt veelal gedaan via kleine transacties of incentives, zoals routeboekjes. Deze acties worden opgevolgd via telemarketing en gepromoot via o.a. online advertising op Facebook en Adwords.

Jakko Mur is senior marketeer acties en vrijwilligers bij Natuurmonumenten. Hij vertelt ons over de online marketing inzet van Natuurmonumenten. Aan bod komen o.a. de verschillende doelgroep proposities, de online customer journey en wat Natuurmonumenten doet om de conversie te vergroten.

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende marketing- en communicatiefuncties bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 26 januari 2017.
Tijden: 13:30 – 16:30 uur.
Waar: Het Huis Utrecht (10 á 15 minuten lopen van Utrecht CS).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Sprekers

Antine Zijlstra is projectleider onderzoek bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en hoofdonderzoeker van ‘Ruimte voor dialoog’. Daarnaast heeft Antine gewerkt bij o.a. de Rijksuniversiteit Groningen en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Tevens was zij werkzaam als adviseur en onderzoeker voor culturele organisaties, waaronder voor NNT / Oosterpoort Stadsschouwburg (OPSB), Meeuw – Jeugdtheaterschool, Fries Straatfestival, Keunstwurk e.a..

Anne-Marie Jansen is Senior Manager Global Digital Accounts and Business Development (Classics) bij Warner Music Benelux. Zij werkt hier sinds november 2013. Voorheen heeft Anne-Marie gewerkt bij o.a. EMI Music en Reader’s Digest.

Als Online Marketing Manager is Harm-Jan Keizer verantwoordelijk voor de online marketing van Nationale Opera & Ballet. In de basis is deze strategie geënt op drie pijlers; het vergroten van de naamsbekendheid, het versterken van loyaliteit en het stimuleren van ticketsales. Harm-Jan werkte voorheen bij de Amsterdam Fashion Week en Hyundai Nederland.

Jakko Mur is senior marketeer acties en vrijwilligers bij Natuurmonumenten. Daarvoor was hij werkzaam als senior adviseur online bij Natuurmonumenten. Tevens heeft bij gewerkt bij Motivaction International, NRC Handelsblad, Trouw en de Persgroep.

 

fotocredit