topics:
Cultuurmarketing inspiratiemiddag online marketing
EVENTDonderdag, 28 Januari 2016 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag online marketing

Het begint een traditie te worden: de Cultuurmarketing inspiratiemiddag in januari staat in het teken van online marketing. Online is inmiddels een volwassen en niet meer weg te denken onderdeel van de marketingstrategie van culturele organisaties. Het leuke aan online marketing is dat dit vakgebied aan veel verandering onderhevig is, waardoor online hand in hand gaat met innovatie. Tijdens deze middag presenteren drie sprekers hun case. Naast strategie is er ook veel aandacht voor de praktijk. 

De drie sprekers zijn werkzaam in verschillende segmenten in de cultuursector. Het doel van de middag is om nieuwe ideeën op te doen voor een succesvolle inzet van de online marketing- en communicatiestrategie.

Kortom: een uitgelezen kans om je te laten inspireren door de succesvolle marketing- en communicatiestrategieën van collega-marketeers. Meld je nu alvast aan voor deze middag.

Sprekers

Graciela Velasco
De online strategie van het nieuwe TivoliVredenburg

In juli 2014 opende het nieuwe TivoliVredenburg. Een uniek muziekcomplex in Utrecht met vijf zalen voor alle soorten muziek: van pop tot klassiek.

Bij de fusie van Tivoli en Vredenburg moest het marketingteam ook een nieuwe online strategie ontwikkelen. Beide podia hadden voorheen hun eigen goed presterende kanalen, maar online moest TivoliVredenburg weer bij 0 beginnen. Social media bleken daarbij enorm belangrijk, omdat dit voor veel mensen de eerste kennismaking met het nieuwe podium was.

Graciela Velasco was verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van de nieuwe online marketingstrategie bij TivoliVredenburg. Vanaf januari is ze werkzaam voor Universal Music. Tijdens deze middag geeft ze een presentatie over de totstandkoming en resultaten van de online en social media strategie van TivoliVredenburg. Aan bod komt o.a. hoe om te gaan met de verschillende doelgroepen voor de brede programmering, contentmarketing versus advertenties, de inzet van online video, learnings en de resultaten.

Inge Loijens
De online strategie van Foam

Foam Fotografiemuseum Amsterdam is een internationaal opererende organisatie op het gebied van fotografie. Het museum is online zeer actief en heeft de afgelopen jaren in veel van de online middelen geïnvesteerd. Zo zijn in 2015 een nieuwe website, ticketing systeem en webshop gelanceerd en zet het museum stevig in op e-mailmarketing en storytelling op social media. Naast de ‘traditionele’ social media als Twitter en Facebook (laatstgenoemde met bijna 80.000 fans voor het museum en meer dan 100.000 voor Foam Magazine) is Instagram uiteraard ook een perfect middel voor Foam. Foam oriënteert zich daarnaast ook op gebruik van nieuwe media.

Het doel van de online strategie van Foam is het generen van bereik en conversie. Niet alleen het museumbezoek is van belang, maar ook de verkoop van Foam Magazine andere producten in de webshop, emailinschrijvingen en lidmaatschappen.

In haar presentatie vertelt Inge Loijens, (online) content marketeer bij Foam, over de visie en de strategie van Foam op online marketing, de praktische uitvoering hiervan en de ‘online toekomstplannen’.

Anita Mooiweer
De crossmediale strategie Special Interest Communities (Sanoma/SBS)

In de media-branche draait alles om: mensen met relevante content crossmediaal te bereiken, te verrassen en aan je te binden. Met bijvoorbeeld TV, print, events, website, apps, blogs, vlogs, social, video en newsletters. En er komen steeds meer digitale mogelijkheden bij. De verleiding is groot om alles wat de techniek te bieden heeft in te zetten. Is dat haalbaar? Is dat nodig? En zo niet, hoe kies je? En hoe organiseer je dat?

Anita Mooiweer is Digital Business Manager bij Sanoma/SBS. Ze heeft in haar carrière in de mediabranche met diverse teams nieuwe concepten ontwikkeld, waaronder Flow en Duckworld. Op dit moment is ze verantwoordelijk voor de crossmediale strategie van de grootste parenting-communitie van Nederland onder het merk Ouders van Nu, die bestaat uit online & print, databasemanagement & CRM-solutions en e-commerce.

Tijdens de inspiratiemiddag zal Anita aan de hand van enkele cases laten zien hoe ze keuzes maakt in een crossmediale strategie waar techniek, commercie en, bovenal, de mensen met een speciale interesse samenkomen.

In haar prestatie geeft ze ons een blik van buiten de cultuursector, maar zal ze als theater en muziek-fan, jurylid van de Cultuurmarketing Awards en als vrijwillig programmeur podiumkunsten bij TEDx, graag de vertaalslag naar de cultuursector maken.

Doelgroep

Deze inspiratiemiddag wordt voor het eerst georganiseerd in samenwerking met ACMC. Het programma van de inspiratiemiddagen is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 28 januari 2016
Tijden: 13:30 – 16:30 uur.
Waar: Het Huis Utrecht (loopafstand van Utrecht CS)
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel.

Bekijk hier het programma van deze cursus.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

fotocredit