topics:
Inspiratiemiddag publiekswerking
EVENTDonderdag, 14 November 2019 | 13:30 - 17:30

Inspiratiemiddag publiekswerking

De term publiekswerking heeft de afgelopen twee jaar vleugels gekregen in Nederland. Deze van origine Vlaamse werkwijze draait om verbinding maken met huidig én nieuw publiek en slaat daarmee een brug tussen het artistieke product, marketing en educatie. Ook in het regioprofiel van Brabantstad voor de periode 2021 – 2024 wordt publiekswerking genoemd als één van de vier programmalijnen om aanbod en publiek bij elkaar te brengen. Tijdens deze bijeenkomst op 14 november ontdekken we wat publiekswerking kan betekenen voor (potentieel) publiek, makers en de culturele instelling zelf.

De ambitie die uit het Brabantse regioprofiel voor 2021-2024 voortvloeit is om het culturele aanbod optimaal te laten aansluiten op de diversiteit van het (potentiële) publiek in de provincie. Brabant wil daarbij voortborduren op de inclusieve benadering van publiek waarin een aantal Brabantse organisaties het voortouw hebben genomen. Uit de bijeenkomst over publiekswerking in Vlaanderen die wij in mei 2018 organiseerden, bleek dat veel Vlaamse instellingen de publiekswerker zien als de verbinder tussen culturele instelling en de doelgroepen die (grote) drempels ervaren om deel te nemen aan kunst en cultuur.

We organiseren deze middag om samen te ontdekken welke meerwaarde publiekswerking kan creëren in de Nederlandse cultuursector. We leren van daarbij van culturele instellingen die hebben ervaren wat publiekswerking kan betekenen voor (potentieel) publiek, makers en de culturele instelling zelf. Het doel is om nieuwe inzichten op te doen en ideeën te genereren om handen en voeten te geven aan publiekswerking in de eigen organisatie.

Het programma wordt de komende maanden aangevuld en zal bestaan uit een aantal plenaire presentaties en deelsessies. Deze bijeenkomst organiseren wij in samenwerking met Kunstloc Brabant.

Peter Aerts – Een frisse kijk op publiekswerking in Vlaanderen

Peter Aerts is teamleider marketing, communicatie & publiekswerking bij S.M.A.K. in Gent. In deze introductie vertelt hij wat publiekswerking is, wat de samenhang tussen publiekswerking, educatie, marketing en andere taken van culturele instellingen is en hoe hij met zijn team publiekswerking en communicatie een relatie tracht te creëren tussen kunstenaar, museum en de gemeenschappen in Vlaanderen.

Rehana Ganga & Martijn Westerop – een inclusieve theaterbeleving als onderdeel van het DNA van de organisatie

Rehana GangaHet Nationale Theater ontwikkelt en programmeert voorstellingen binnen 4 programmalijnen. Vanuit deze inhoud zoekt de organisatie de verbinding met niet regulier theaterpubliek in de stad.

Programmamaker Rehana Ganga heeft al ruim 5 jaar praktijkervaring met deze zoektocht. Voor de fusie ervaarde zij hoe het Haagse Theater aan het Spui als ‘huiskamer van de stad’ de verbinding verloor en hervond met groepen in de stad. Na de fusie tot het Nationale Theater is publiekswerking door experimenteren en leren onderdeel geworden van het beleid.

In deze sessie delen Rehana Ganga en Martijn Westerop welke weg het Nationale Theater aflegt om een inclusieve theaterbeleving onderdeel te maken van het DNA van de organisatie en de theaters waarmee ze samenwerken voor de reisvoorstellingen van het Nationale Theater.

Loes Janssen – publieksbemiddeling bij het Van Abbemuseum

Loes Janssen, Van AbbemuseumHet Van Abbemuseum in Eindhoven is binnen de Nederlandse museumsector voorloper in het aangaan van duurzame relaties met groepen in de stad. Het doel is om activiteiten te ontwikkelen en tools en context te creëren waardoor deze groepen (zoals vluchtelingen, duurzaamheidsexperts en expats) betrokken kunnen worden bij het museum.

Momenteel doet het museum dit via de Werksalon. Daarbij doen verschillende groepen uit de stad ingrepen in de collectiepresentatie en programmeren zij activiteiten. De Werksalon is een vervolg op eerdere projecten, waarbij het museum ruimte geeft om de verhalen te vertellen van groepen in Eindhoven die normaliter niet gehoord worden.

Loes Janssen werkt als publieksbemiddelaar bij het Van Abbemuseum en vertelt wat het museum in de afgelopen 11 jaar leerde over deze aanpak en hoe het museum zich verder door wil ontwikkelen tot inclusief museum.

Deelsessies

    • Peter Aerts – Art United: publiekswerking gericht op jongeren
      Art United is een sectoroverschrijdende, drie jaar durende samenwerking tussen erfgoedinstellingen, onderzoeksgroepen, jongerencultuur- en mediaspecialisten gericht op een moeilijk te bereiken publiek van 16-26 jarigen. Het project heeft als doel om de leefwereld van Generation Z en Millennials beter te leren kennen en d.m.v. experimenten met programma, participatie en communicatie benaderingen nieuwe werkingen te ontwikkelen die worden ingezet in de museale context. In deze deelsessie vertelt Peter over dit project, de methodieken die worden gebruikt en wat de Vlaamse en Nederlandse erfgoed- en cultuurpartners tot nu toe leerden. Het is tevens een uitnodiging tot deelname aan het project.
    • Anneke van der Linden en Janneke Defesche – publiekswerking door samenspel makershuis en theater
      Theater De Nieuwe Vorst in Tilburg hecht veel belang aan vernieuwing van zowel aanbod als publiek. Het theater zet de komende jaren middels publiekswerking in op het duurzaam verbinden van een nieuwe groep jonge bezoekers. Deze aanpak moet leiden tot het ontdekken, beïnvloeden en uitdragen van het aanbod door publiek. Makers worden hier actief bij betrokken. Anneke van der Linden (De Nieuwe Vorst) en Janneke Defesche (Makershuis Tilburg) gaan in op het plan van aanpak van de Nieuwe Vorst, de effecten die dit dient te hebben op het aanbod en de verankering van het podium in de lokale gemeenschap en de rol van makers binnen de context van publiekswerking.
    • Doorpraten en Q&A met Rehana Ganga en Martijn Westerop – Het Nationale Theater 
      In het plenaire programma vertelden Rehana Ganga en Martijn Westerop over publiekswerking bij het Nationale Theater. In deze interactieve deelsessie krijg je de kans om al je vragen en ideeën over publiekswerking in de praktijk aan hen voor te leggen.
    • Speeddate met Coralie den Adel van Festival Boulevard
      Vanuit het uitgangspunt ‘gastvrijheid voor iedereen’ richt de publiekswerking van Theaterfestival Boulevard zich onder andere ook op mensen met een beperking. Het festival ontwikkelde speciale programma’s voor onder meer mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking. Coralie den Adel is bij Theaterfestival Boulevard verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie van deze projecten. In de speeddate kan je haar vragen stellen over de ervaringen en geleerde lessen en kan je eigen vragen inbrengen.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 14 november 2019.
Tijden: 13.30 - 16.30 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar: Kunstloc Brabant (LocHal, Burgemeester Brokxlaan 1000 te Tilburg).
Kosten: leden: 35 euro / regulier 74 euro. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

* Marketingcommunicatieprofessionals van Brabantse kunst- en cultuurorganisaties krijgen gratis toegang via Kunstloc Brabant. Aanmelden voor deze plekken kan door te mailen naar [email protected] (let op: er is een maximum aantal plaatsen beschikbaar).

Doelgroep

Het programma van deze middag is voor marketeers, publiekswerkers, communicatie- en educatiemedewerkers die werkzaam zijn in de kunst-, cultuur- of erfgoedsector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

 

Fotocredit: Unsplash