topics:
Inspiratiemiddag samenwerking
EVENTDonderdag, 7 April 2016 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag slimmer samenwerken

Bij steeds meer organisaties in de cultuursector zit samenwerking verweven in het DNA. En dat is goed, want krachten bundelen maakt het niet alleen makkelijker en grootser, maar ook leuker. Naast inhoudelijke meerwaarde en schaalvoordelen kan een goed partnership bijdragen aan gezamenlijk publieksbereik, kennisdeling en lokale of regionale branding. Tijdens deze inspiratiemiddag laten we drie sprekers aan het woord die op verschillende manieren vorm geven aan het begrip ‘samenwerking’.

De drie sprekers zijn werkzaam in verschillende segmenten in de cultuursector. Zij gaan in op de doelen van samenwerking, wat er volgens hen nodig is om een samenwerking te laten slagen, welke problemen en uitdagingen het met zich mee kan brengen en wat de door hen behaalde resultaten zijn.

Kortom: een uitgelezen kans om je te laten inspireren door de succesvolle strategieën van collega-marketeers. Meld je nu alvast aan voor deze middag.

Programma

Margot Gerené: de juiste basis voor een succesvolle samenwerking

Wat is een goed startpunt voor samenwerking? Aan de hand van diverse samenwerkingsmodellen en -theorieën legt Margot Gerené (partner bij Blueyard) uit hoe je de juiste basis legt voor een succesvolle samenwerking. Tevens toetst zij deze modellen aan haar eigen ervaringen uit de praktijk. Door haar werkzaamheden bij o.a. het Nederlands Uitburo en Cultuurnet Vlaanderen weet Margot als geen ander welke samenwerkingsmodellen rendabel zijn gebleken en waar je voor moet waken als culturele organisatie. Tijdens deze presentatie deelt ze haar deskundige visie op vruchtbare samenwerkingsverbanden en stuurt je op pad met een flinke dosis aan praktische tips en trucs.

Margot Gerené heeft in haar loopbaan, eerst als marketeer bij diverse culturele organisaties en daarna als directeur van het Nederlands Uitburo en non-profitorganisatie dance4life, veel te maken gehad met collectieve marketing en samenwerking. Ook vanuit haar huidige functie bij adviesbureau Blueyard heeft Margot te maken met uiteenlopende vormen van samenwerking. Zo helpt ze culturele organisaties met het gezamenlijk zoeken naar diverse vormen van fondsenwerving, door bijvoorbeeld inkomsten te werven voor gedeelde innovatieve projecten of collectief erfgoed.

Bosch Grand Tour: een samenwerking van 7 Brabantse Musea

Zeven Brabantse musea organiseren van 2015 tot 2017 de Bosch Grand Tour. Dit zijn 13 tentoonstellingenprogramma’s geinspireerd op het werk van Jheronimus Bosch waarvoor het Van Abbemuseum, De Pont, MOTI, Natuurmuseum Brabant, Het Noordbrabants Museum, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch en het TextielMuseum een unieke samenwerking zijn aangegaan. De samenwerking heeft onder andere als doel om Brabant als cultuurregio te profileren, een bezoekersgroei voor de regio te realiseren, een duurzame product-markt combinatie op te zetten en bij te dragen aan cross-selling tussen de musea.

Martijn van Ooststroom (marketingmanager van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch) en Paulien Mandos (projectleider van Stg. Jheronimus Bosch 500) geven tijdens deze inspiratiemiddag een presentatie. Zij gaan in op het proces rondom de totstandkoming van het project, de gemaakte keuzes, de eventuele barrières onderweg en geven een vooruitblik naar 2017, waarin de musea rondom een nieuw thema gaan samenwerken.

Rotterdam Festivals: aanjager van partnerships van cultuurinstellingen in Rotterdam

Wegens persoonlijke omstandigheden heeft Cynthia Dekker van Rotterdam Festivals helaas af moeten zeggen. Dit programma onderdeel wordt vervangen door een panelgesprek. 

Panelgesprek: grip op samenwerking

Hoe kunnen culturele samenwerkingen slagen? Daarover buigt het panel zich, bestaande uit de initiatiefnemers/projectleiders van 3 samenwerkingsprojecten in de cultuursector. Eerder deze middag zijn het belang, de modellen en doelen van samenwerking aan bod gekomen. Maar wat maakt of breekt een samenwerking? Vanuit welke laag kunnen samenwerkingen het beste geïnitieerd en onderhouden worden? En: hoe werkt het in de praktijk? 

Deelnemers

Anouk HeesbeenAnouk Heesbeen, werkzaam bij het Stedelijk Museum Amsterdam en verantwoordelijk voor de uitbreiding van Onvergetelijk naar 10 musea in Nederland. Onvergetelijk is een programma voor mensen met dementie en mantelzorgers dat in 2013 is geïnitieerd door Het Stedelijk Museum en het Van Abbemuseum. 

Richard ZuidgeestRichard Zuidgeest, initiatiefnemer van We Try Out, een collectief van theaters, producenten en overige branchegenoten die de communicatie in de branche willen vereenvoudigen. Een onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Amsterdam onderzocht waarom de samenwerking, ondanks het gedeelde enthousiasme en intentie, niet volledig slaagt. 

Hannah van der RestHannah van der Rest, verantwoordelijk voor de programmering van 24H bij Amsterdam Marketing. Dit initiatief zet in 5 verschillende edities steeds een ander stadsdeel centraal. Met citymarketing als overkoepelend doel wordt samenwerking gezocht met theaters, musea, kerken, winkels, bars, hotels en clubs.  

Doelgroep

Deze inspiratiemiddag wordt georganiseerd in samenwerking met ACMC. Op inspiratiemiddagen staat één marketingthema centraal. Drie sprekers delen hun expertise over dit thema aan de hand van een eigen praktijkcase. Hierin streven we naar prikkelende mix van verhalen: zo verschillen de sprekers niet alleen in hun visie en aanpak, maar ook in de sector waarin zij opereren. Het doel van inspiratiemiddagen is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende marketing- en communicatiefuncties bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 7 april 2016
Tijden: 13:30 – 16:30 uur.
Waar: Theater Frascati (Nes 71, Amsterdam)
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Sprekers


Margot Gerené
Margot Gereneé - spreker slimmer samenwerkenMargot is reeds geruime tijd werkzaam in de culturele sector.  Zij werkte als maketeer in de podiumkunsten bij onder meer Theater aan de Parade en Toneelgroep Amsterdam. Later richtte zij zich op collectieve marketing en publieksontwikkeling vanuit Rotterdam Fetsivals en het Nederlands Uitburo. Van 2012 tot 2014 was Margot eerst director marketing & fundraising en later managing director van de stichting dance4life. Sinds 2014 is Margot verbonden aan Blueyard, een adviesbureau wat zich richt op de culturele en creatieve sector.

Paulien Mandos
Paulien MandosPaulien is gespecialiseerd in projectmanagement, programmering van thematische filmspecials voor specifieke doelgroepen, collectieve marketing en communicatie. Ze heeft 15 jaar ervaring in het organiseren en ontwikkelen van filmfestivals, special events voor kortfilm, workshops en masterclasses voor film- en AV-makers en de opbouw van een (online) community voor makers.

Martijn van Ooststroom
Martijn van Oostroom
Martijn is kunsthistoricus en manager marketing en communicatie bij het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Hij was verantwoordelijk voor de landelijke en internationale positionering van het museum sinds de heropening in 2013. Hij werkt intensief samen met stedelijke en provinciale partners, is voorzitter stedelijk cultuurmarketingoverleg MOCIS, en actief in de werkgroepen Citycampagne ’s-Hertogenbosch Compleet Cultureel en de Bosch Grand Tour.

Fotocredit