topics:
EVENTDonderdag, 9 November 2017 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag storytelling

Wanneer je storytelling goed inzet, kan het jouw merk en culturele product tot leven brengen. De cultuursector is bij uitstek geschikt voor storytelling: kunst en cultuur draait immers om het vertellen van verhalen. Uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2017 onder ruim 550 Nederlandse marketeers kwam het onderwerp dan ook als één van de meest relevante strategieën naar voren. Op de eerste inspiratiemiddag van dit seizoen zetten we daarom dit onderwerp centraal.

Storytelling is een veelzijdig begrip en op veel mogelijke manieren inzetbaar. Een integer en overtuigend verhaal draagt in ieder geval altijd een boodschap met zich mee die ten grondslag ligt aan jouw organisatie. Storytelling kan bijdragen aan meer interactie en binding met je doelgroep(en), conversie, maar ook doelen op het gebied van fondsen- en sponsorwerving.

Tijdens deze middag onderzoeken we samen met experts de inzet van storytelling in de cultuurmarketing. De sprekers zijn werkzaam in verschillende organisaties binnen en buiten de cultuursector. Het doel van de middag is om nieuwe ideeën op te doen voor de strategische en praktische inzet van storytelling. Meld je nu aan.

Programma

Storytelling in de praktijk: van lokaal naar globaal door Jacob van der Vlugt
Jacob van der Vlugt is social media strateeg bij het Van Gogh Museum en als muzikant bij het Nederlands Studenten Orkest (NSO) speelt hij niet alleen contrabas, maar ook met de verhalen binnen het orkest. Zo was hij de bedenker van Oh Oh NSO, een YouTube serie die de andere kant van een klassiek studentenorkest laat zien. Op deze inspiratiemiddag illustreert hij aan de hand van verschillende cases van het Van Gogh Museum en NSO hoe hij storytelling in de praktijk toepast. Aan bod komt o.a. hoe je content en kanaal op elkaar afstemt, het betrekken van collega’s, tips om content te genereren, het vinden van haakjes en thema’s en verspreiding door marketing en PR. 

De theorie achter storytelling door Dr. Marieke Fransen
Storytelling, in wetenschappelijke termen ook wel “narrative communication” en “entertainment education” genoemd, gaat uit van de kracht van verhalen om mensen te bewegen. Dr. Marieke Fransen, universitair hoofddocent persuasieve communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, geeft een presentatie over de theorie en wetenschappelijke bevindingen omtrent storytelling. Ook vertelt zij hoe je bestaande theoretische modellen toe kan passen bij de inzet van storytelling in de communicatiepraktijk. 

Helaas heeft Marieke Fransen door onvoorziene omstandigheden moeten afzeggen. Dit programmaonderdeel wordt vervangen door een interactieve sessie over storytelling rondom een cultureel evenement, gegeven door Monique de Haas. Zij houdt zich sinds 2000 bezig met storytelling in een crossmediale context en wordt gezien als een pionier in het veld.

Storytelling d.m.v. video-content door Thomas Hogeling
Video leent zich goed voor het vertellen van verhalen. Maar hoe creëer je videocontent? Redacteur Thomas Hogeling van de Volkskrant werkt bij de Kijk Verder-redactie, die video’s en grotere multimediale verhalen maakt. Hij vertelt deze middag over de relevantie van online video, de ‘spelregels’ van een goede inzet van video en hoe je laagdrempelig kan beginnen met het maken of inzetten van video. Dit alles vertelt hij aan de hand van zijn praktijkervaring bij Kijk Verder en Volkskrant. Tevens is er de gelegenheid tot het stellen van vragen. 

Storytelling als veranderinstrument door Mariette van Solingen
In 2015 ontwikkelde Theaters Diligentia en Pepijn een nieuwe merkpositionering. In de implementatie en doorvertaling naar de marketing- en communicatiestrategie merkte het marketingteam dat er meer draagvlak van medewerkers nodig is om deze nieuwe positionering te omarmen. Mariette van Solingen is senior marcomspecialist bij het theater en ging met het principe van ‘business storytelling’ aan de slag. Hierbij worden interne verhalen ingezet om verandering te bewerkstelligen. Bij Theaters Diligentia en Pepijn is het doel hiervan het aanscherpen van de visie, als fundament voor de doorontwikkeling van de marketing- en communicatiestrategie en -activiteiten. Het theater zit op dit moment middenin dit proces. Mariette van Solingen vertelt over dit proces, de learnings tot nu toe en haar toekomstvisie. Haar presentatie legt – onder meer – de valkuilen bloot aan diegenen die storytelling als breed inzetbare strategie binnen de culturele organisatie willen toepassen.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 9 november 2017.
Tijden: 14:00 – 17:00 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar: De Krakeling, Amsterdam.
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende marketing- en communicatiefuncties bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

Sprekers

Thomas HogelingOndanks een afgeronde rechtenstudie is Thomas Hogeling (1986) redacteur bij de Volkskrant. De afgelopen anderhalf jaar was hij onderdeel van de Kijk Verder-redactie, die video’s en grotere multimediale verhalen maakt. In 2015 maakte hij voor de VPRO de documentaire Back to 2015. Ook is hij redacteur van De Speld en mede-oprichter van tekstbureau Hotel Content.

Dr. Marieke Fransen studeerde sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en promoveerde in 2008 aan Universiteit Twente, op een proefschrift over de onbewuste effecten van marketingcommunicatie. Sinds 2008 is zij verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, eerst als universitair docent en sinds 2015 als universitair hoofddocent persuasieve communicatie. Zij geeft onderwijs op het gebied van marketing en gezondheidscommunicatie in de bachelor, master en research masterprogramma’s van de opleiding communicatiewetenschap. Haar onderzoek richt zich op weerstand tegen persuasieve communicatie. Tevens is zij hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Communicatiewetenschap.

van gogh museum jacob van der vlugtNa een drie jaar bij Het Concertgebouw te hebben gewerkt als social media manager is Jacob van der Vlugt sinds januari aan het werk als social media strateeg bij het Van Gogh Museum. Daarnaast speelt hij graag contrabas in allerlei orkesten en helpt daarbij ook verschillende kleine organisaties en ensembles met hun marketing en social media.

Mariette van SolingenNa aanvankelijk ruim 7 jaren werkzaam te zijn geweest als HRM adviseur heeft Mariette van Solingen in 1989 de overstap gemaakt naar de eventcommunicatie branche. Na werkzaamheden bij de Nederlandse Ski Vereniging, Acta Organisatie voor Communicatie en de Haagse Spot is ze sinds 2015 werkzaam bij Theaters Diligentia & PePijn. Daarbij komen in haar functie als senior marcomspecialist alle aspecten van communicatie aan bod op zowel intern als extern gebied. 

Fotocredit uitgelichte afbeelding: Cultuurmarketing

SaveSave