topics:
Fotocredit: Flickr / CC / mkhmarketing
EVENTDonderdag, 29 Januari 2015 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag: strategisch scoren met Facebook

Na twee succesvolle inspiratiemiddagen in 2013 en 2014, organiseren we ook dit jaar weer een inspiratiemiddag waarin drie best practises de geheimen van hun Facebook strategie onthullen. Praktisch iedere culturele organisatie gebruikt Facebook om met (potentieel) publiek te communiceren en het verhaal van de organisatie te vertellen. Naast communicatie en storytelling, wordt ook de marketingkracht van dit sociale netwerk steeds meer benut. Zo wordt Facebook ingezet om bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep te bereiken of conversie zoals ticketverkoop te genereren.

Tijdens deze inspiratiemiddag presenteren drie marketeers hun Facebook strategie. Waar de ene organisatie excelleert in het opbouwen van een levendige community, heeft de ander een uitgesproken visie op het integreren van Facebook in de marketingcommunicatie strategie. De cases worden geïllustreerd aan de hand van voorbeelden en statistieken. Het doel van de middag is om nieuwe ideeën op te doen voor het verbeteren van de eigen Facebook strategie.

Kris Sloot over de Facebook strategie van 3FM
NPO 3FM bereikt met 35 programma’s wekelijks ruim 2,6 miljoen mensen. De zender richt zich met name op de doelgroep 15 – 35 jaar en is marktleider in de groep van 20 tot 34 jaar. 3FM heeft een crossmediale strategie ontwikkeld, waarbij radio luisteren, de 3FM website(s) en social media doeltreffend met elkaar geïntegreerd zijn.

De Facebook pagina van 3FM heeft ruim 280.000 fans. Hiermee staat het merk in de top 25 van Nederlandse merken op Facebook. Ook hebben veel DJ’s en programma’s een eigen Facebook pagina, waarmee ze de dialoog aangaan met hun fans.

Kris Sloot in manager online bij 3FM en geeft deze middag een presentatie over de Facebook strategie van 3FM. In zijn verhaal komt aan bod wat de rol van Facebook is in de marketing- en communicatiestrategie van 3FM, hoe de verschillende Facebook pagina’s zich tot elkaar verhouden, de functie van Facebook t.o.v de andere social media van 3FM zoals Instagram, Twitter en Google+ en wat Facebook de zender oplevert.

Ton Mascini over de Facebook strategie van het Anne Frank Huis
Het Anne Frank Huis is wereldwijd bekend en verwelkomt meer dan 1 miljoen bezoekers per jaar. Het museum is sinds 2009 actief op Facebook en kent met name het laatste jaar een grote groei. Zo heeft de pagina inmiddels ruim 700.000 likes en dit aantal groeit explosief door. Door deze groei is het museum binnen een korte tijd het van Gogh en Rijksmuseum voorbij gestevend op Facebook en gaan behoren tot de top 10 van musea op Facebook wereldwijd.

Ton Mascini is verantwoordelijk voor de strategie en de uitvoering van de Facebook pagina van het Anne Frank Huis. In zijn presentatie zal hij ingaan op de doelen die zowel inhoudelijk als educatief zijn, de samenhang en integratie van Facebook met de overige communicatie kanalen, de resultaten en zijn visie op samenwerkingen met andere organisaties. Tenslotte geeft hij inzicht in de volgende stappen die het museum gaat nemen op Facebook.

Het Nationale Ballet scoort met storytelling op Facebook
Met ruim 40.000 likes op Facebook is het Nationale Ballet een van de grootste Nederlandse gezelschappen op Facebook. Opvallend is de contentstrategie van het ballet. Storytelling: het verhaal voor en achter de schermen van het Nationale Ballet staat centraal op de pagina. Het ballet doet dit volgens een uitgekiende strategie waarbij alle elementen in Huis betrokken worden: van dansers tot decor tot kostuums. 

Hiemke van den Boer is samen met collega Harm-Jan Keizer verantwoordelijk voor de online strategie van het Nationale Ballet. Samen vertellen ze hoe het Nationale Ballet tot deze strategie is gekomen, hoe dit praktisch in zijn werk gaat binnen de organisatie en wat het oplevert.

Sprekers

Kris Sloot manager online 3FMKris Sloot, manager online 3FM

 

 

 

Ton MasciniTon Mascini is als medewerker van de afdeling Communicatie van de Anne Frank Stichting nauw betrokken bij de pr en marketing van het museum, het Anne Frank Huis. Daarnaast is hij de coördinerend webredacteur en verantwoordelijk voor alle sociale mediakanalen. Dankzij zijn drie tienerzonen is er geen sociale mediatrend die hem ontgaat!

Hiemke van den BoerNationale Opera & Ballet creëert, produceert en presenteert zowel traditionele als vernieuwende opera-en balletproducties van topkwaliteit. Hiemke van den Boer werkt als Online Marketeer dagelijks aan alle online en digitale middelen die het instituut gebruikt: van website, social media en narrowcasting tot de productie van videomateriaal en het ontwikkelen van de e-mailstrategie. Hiemke werkte eerder bij het DeLaMar Theater.

Harm-Jan Keizer Als Online Specialist is Harm-Jan Keizer verantwoordelijk voor de online marketing van Nationale Opera & Ballet. In de basis is deze strategie geënt op drie pijlers; het vergroten van de naamsbekendheid, het versterken van loyaliteit en het stimuleren van ticketsales. Harm-Jan werkte voorheen bij de Amsterdam Fashion Week en Hyundai Nederland.

Doelgroep

Het programma van de inspiratiemiddagen van Cultuurmarketing is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktisch

Wanneer: donderdag 29 januari 2015
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 13:00 uur, programma: 13:30 – 16:30, afsluitende borrel van 16:30 tot 18:00 uur.
Waar: het Huis Utrecht, Boorstraat 107 te Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Kosten: Regulier: 74 euro / Leden: 35 euro / Studenten: 25 euro, prijzen exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel
Studenten SVP aanmelden per mail.
Deelnemers: minimaal 40, maximaal 100

Bekijk hier het programma van deze inspiratiemiddag.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...