topics:
Inspiratiemiddag tech marketing virtual augmented reality cultuur museum theater
EVENTDonderdag, 19 September 2019 | 13:30 - 16:30

Inspiratiemiddag tech & marketing

Digitale technologieën zoals apps, AR en VR veranderen de manier waarop publiek met kunst en cultuur in aanraking komt. Veel van deze technologieën bieden kansen om de inhoud te verrijken of nieuwe verhalen te vertellen. Tijdens deze middag wisselen we met elkaar uit wat de kansen en uitdagingen zijn van digitale technologieën en de rol die ze spelen in publieksbeleving en marketingcommunicatie.

Met een smartphone in de broekzak van iedere bezoeker experimenteren steeds meer culturele instellingen met de inzet van nieuwe technologie. Het doel kan zijn om publiek andere of nieuwe verhalen te vertellen, meer gelaagdheid aan te brengen in de (visuele) communicatie of nieuw publiek aan te spreken.

Tijdens deze bijeenkomst geven een aantal voorlopers een presentatie. Zij laten zien wat het de organisatie en het publiek biedt en welke uitdagingen het proces met zich meebrengt. We sluiten de middag af met deelsessies waarbij je in een kleine groep kan uitwisselen met ervaringsdeskundigen.

Lotte Baltussen – digitale technologie en kunst en cultuur

De aftrap van deze middag komt van Lotte Baltussen. Als freelance projectmanager en consultant voor digitale projecten in de erfgoed en non profit sector beschikt zij over een schat aan ervaring met het ontwikkelen van projecten waar technologie, storytelling en innovatie samenkomen.

In de introductie van deze middag gaat zij o.a. in op wat digitale technologie culturele instellingen en publiek te bieden heeft, wat de belangrijkste doelen, uitdagingen en randvoorwaarden zijn en wat de rol is van verschillende afdelingen in de ontwikkeling.

Tijs Heesterbeek – Het poppodium als laboratorium voor high-tech innovatie

Effenaar te Eindhoven is naast poppodium ook ‘smart venue’. In samenwerking met artiesten, opleidingen en bedrijven uit de regio experimenteert Effenaar met innovatieve, high-tech experimenten op het gebied van o.a. virtual en augmented reality, full body scans, 3d printing en big data met als doel om de (live) muziekervaring te vernieuwen. Hoofd marketing Tijs Heesterbeek vertelt wat de Effenaar tot nu toe leerde van het lab en hoe deze ervaringen (het nadenken over) de aanpak van marketing en communicatie veranderen.

Ivo Hoekstra – Hoe het Mauritshuis met Augmented Reality nieuwe verhalen brengt

Het Mauritshuis in Den Haag experimenteerde in 2017 voor het eerst met een Augmented Reality Experience met de Hololens. Eind 2018 volgde ‘Ontmoet Vermeer’: een virtuele tentoonstelling van alle werken van de oude meester in de Google Arts & culture-app. Momenteel werkt het Mauritshuis aan een derde AR project i.s.m. Nationale Nederlanden. Het doel voor het museum is enerzijds om verhalen te brengen die anders niet zichtbaar zouden zijn en anderzijds om nieuw publiek kennis te laten maken met de werken van het museum.

Digital Media Producer Ivo Hoekstra vertelt aan de hand van deze projecten hoe het Mauritshuis experimenteert met de inzet van nieuwe technologie, welke uitdagingen en beperkingen het museum hierbij tegenkomt en wat zijn toekomstvisie is op de inzet van digitale technologie in het museum.

Deelsessies

  • Voice-apps door Maurice Haak en Sahan Aydin van Q42
    Met Amazon en Google die vol inzetten op digitale spraakassistenten, is voice één van de grootste nieuwe tech trends. Ook voor de culturele sector zijn er talrijke toepassingen te bedenken. In deze sessie word je bijgepraat over voice control en ga je met elkaar in gesprek over de mogelijkheden voor kunst- en cultuurinstellingen.
  • Serious gaming in de klassieke muziek door Micha Hamel 
    I.s.m. 17 orkesten en ensembles onderzoekt het proejct GAMPSISS o.l.v. componist en Codarts lector Micha Hamel hoe serious gaming kan bijdragen aan het aansprekend en relevant maken van klassieke muziek. In deze sessie vertelt Micha Hamel over zijn ervaring met het innoveren van de klassieke muziekpraktijk en hoe GAMPSISS daaraan bijdraagt.

Dit programma wordt doorlopend aangevuld.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 19 september 2019.
Tijden: 13:30 – 17:00 uur (o.v.b.), exclusief afsluitende borrel.
Waar: Q-factory, Amsterdam.
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Doelgroep

Het programma van deze middag is voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die werkzaam zijn in de kunst-, cultuur-, of erfgoedsector. Uiteraard zijn ook collega’s van andere afdelingen van harte welkom. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

 

Fotocredit: Flickr