topics:
Gratis kennisbijeenkomst
EVENTDonderdag, 15 December 2016 | 14:30 - 16:30

Gratis kennisbijeenkomst CRM in de cultuursector

Begin 2016 ging de tweede editie van de CRM leergang Get Connected van start. Maar liefst 15 gemotiveerde cultuurmarketeers werkten o.l.v. Pieter de Rooij van NHTV Hoger Onderwijs Breda een jaar lang aan het ontwikkelen van een CRM strategie voor hun organisatie. Tijdens deze kennisbijeenkomst delen we de belangrijkste learnings van dit traject met de sector.

Voldoende klantkennis en het optimaliseren van klantrendement en -tevredenheid is een continue uitdaging voor cultuurmarketeers. Klantsegmentatie en CRM bieden de oplossingen hiervoor. Een gedegen CRM strategie versterkt organisaties in marketingslagkracht, ondernemerschap en het genereren van meer eigen inkomsten.

Tijdens deze gratis te bezoeken bijeenkomst delen we de belangrijkste learnings van de CRM leergang van dit jaar met de sector. De derde en laatste editie van de CRM leergang Get Connected gaat van start op 6 april 2017. Deze bijeenkomst is daarom ook uitermate geschikt voor marketeers die mogelijk deel willen nemen aan de nieuwe editie en graag extra informatie daarover willen krijgen. 

Programma

Dr. Pieter de Rooij is hoofddocent van de leergang en verzorgt een korte inleiding op deze middag met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van CRM. Pieter is hogeschooldocent (experience marketing en CRM) en onderzoeker bij NHTV Internationaal Hoger Onderwijs Breda en doet onderzoek naar marketing en consumentengedrag in de cultuursector. Pieter is mede-auteur van het boek ‘Get Connected: CRM in de podiumkunsten’.

Anna-Maria Gobati is marketing & communicatie adviseur voor Centrum van Wetenschap en Cultuur van de Universiteit Utrecht en marketing coördinator van het daaraan verbonden Universiteitsmuseum Utrecht. Het museum heeft eerder samen met andere Utrechtse musea gewerkt aan een CRM pilot. Anna-Maria deelt in haar presentatie haar kennis over data verzameling bij musea, het zorgen voor quick wins bij haar organisatie en de manier waarop je klantgerichtheid intern op de agenda kunt zetten.

An de Wrede (hoofd communicatie) en Rixt Bottema (ticketing, planning en crm) zijn al ver met de implementatie van CRM bij het Friese theatergezelschap Tryater. Zij nemen ons mee in de learnings die zij hebben opgedaan tijdens het proces en vertellen over de mogelijkheden van de data die je hebt als producerende instelling. De aanpak van CRM voor een gezelschap is anders dan voor bijvoorbeeld een schouwburg: de bezoekersfrequentie per jaar ligt door het aantal verschillende producties per jaar beduidend lager. Daarnaast vinden 80% van de bezoeken aan Tryater niet plaats in eigen gebouw of op eigen locatie. Hierdoor is niet alleen de ontvangst van bezoekers bij een voorstelling niet in handen van het gezelschap, maar ook niet alle data is beschikbaar. In deze tweede presentatie vertellen An en Rixt meer over de andersoortige doelen die zij zich daarom stellen en over de manier waarop je CRM kunt implementeren binnen de organisatie.

De derde presentatie wordt verzorgd door Anna van Griethuijsen (hoofd marketingcommunicatie) en Shayne McCreadie (online marketeer / webeditor) van De Nieuwe Liefde en Felix Meritis. Vanaf 2017 gaan De Nieuwe Liefde, Felix Meritis, De Rode Hoed en het Compagnietheater samenwerken, wat betekent dat de wildgroei aan CMS, kaartverkoopsystemen en planningssoftware naar één uniform systeem moet worden teruggebracht. De CRM strategie die Anna en Shayne willen uitrollen in De Nieuwe Liefde zal fungeren als blauwdruk voor alle vier de organisaties. In deze presentatie vertellen zij hoe je meer dan 16 losse systemen tot 4 gekoppelde samenvoegt, over de gemaakte keuzes in dit proces en over welke voordelen dit in de communicatie naar de verschillende doelgroepen gaat opleveren.

Doelgroep

Deze bijeenkomst is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector en zich bezig (gaan) houden met klantsegmentatie, CRM en/of data analyse.

Start nieuwe CRM leergang in 2017

De leergang Get Connected is een meerdaagse opleiding die in het teken staat van het ontwikkelen van een CRM strategie. Na de leergang heeft iedere deelnemer voor de eigen organisatie een CRM plan geschreven dat al gedeeltelijk in uitvoering is gebracht of direct geïmplementeerd kan worden.

In het voorjaar van 2017 start een nieuwe editie van de CRM leergang Get Connected. De bijeenkomst op 15 december is uitermate geschikt voor marketeers die mogelijk deel willen nemen aan de leergang in 2017 en graag extra informatie daarover willen krijgen. Er is hierbij ook gelegenheid tot het stellen van vragen.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 15 december 2016.
Tijd: 14:30 – 16:30 uur.
Waar: Het Huis Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht Centraal).

Aanmelden

Deze bijeenkomst is gratis toegankelijk. Er is één plaats per organisatie beschikbaar. Voor betalende leden van Cultuurmarketing is er geen beperking in het aantal plaatsen.

Helaas, er zijn geen plaatsen meer vrij voor deze bijeenkomst. Stuur een mail naar service@cultuurmarketing.nl voor een plekje op de reservelijst.