topics:
Keukengeheim Cultuurmarketing
EVENTDinsdag, 3 Maart 2020 | 14:00 - 17:00

Keukengeheim: het PR-succes van de heropening van Naturalis (wachtlijst)

Van lovende berichten in de NRC en Volkskrant tot aandacht in de ELLE.Wonen en The New York Times. Dit zijn de resultaten van de zoektocht naar een optimale persbenadering door Naturalis in aanloop naar de heropening van het instituut in augustus 2019. In dit Keukengeheim op 3 maart 2020 deelt Corine van Impelen, Hoofd Communicatie en Evenementen, de ingrediënten van deze succesvolle PR-aanpak.

Na drie jaar grotendeels gesloten te zijn wegens verbouwing, koos het marketingcommunicatieteam van Naturalis ervoor om volledig in te zetten op free publicity voor de grote heropening. Daarmee werd een groot deel van het campagnebudget gereserveerd voor de herfstvakantie later in het jaar. Een spannende keuze, omdat de afhankelijkheidspositie van de pers hiermee werd vergroot: “De pers kan je maken of breken, zeker bij een heropening,” vertelt Corine van Impelen.

In dit Keukengeheim vertelt Van Impelen meer over de manier waarop zij met haar team de persbenadering heeft aangepakt. Hoe maak je niet alleen keuzes in wat je wilt vertellen, maar ook aan wie je welk verhaal kwijt wilt? In de benadering van ruim 100 journalisten is gekozen voor een breed palet aan specialismes (van mode tot architectuur en wetenschap), wat ook een verscheidenheid aan media-uitingen tot gevolg had. Doordat er bedachtzaam is omgegaan in de keuze van journalisten en thematiek, is Naturalis erin geslaagd om een inhoudelijk verhaal kwijt te kunnen, toegespitst op verschillende doelgroepen.

En dit PR-succes heeft effect gesorteerd: na de heropening heeft Naturalis een recordaantal bezoekers ontvangen. In 4 maanden tijd ontving het museum 285.000 bezoekers, terwijl het target 425.000 in een jaar tijd is. Ook heeft het relatiemanagement met de journalisten zijn vruchten afgeworpen in de daaropvolgende campagnes.

In dit Keukengeheim leer je meer over een succesvolle persaanpak en krijg je een inkijkje in de marketingkeuken van Naturalis. Met nuttige tips en inzichten, maar ook over wat er anders kan. Voorafgaand aan het Keukengeheim krijg je een korte rondleiding door het vernieuwde Naturalis.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 3 maart 2020.
Tijd: 14:00 – 17:00 uur, excl. afsluitende borrel.
Waar: Naturalis, Leiden.
Kosten: 27,50 euro voor leden (excl. BTW en incl. consumpties). Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
Deelnemers: 20. Deze bijeenkomst is exclusief voor Cultuurmarketing leden. Vanwege de beperkte capaciteit van Cultuurmarketing Keukengeheimen geldt een maximum van 1 deelnemer per organisatie.

Helaas, dit Keukengeheim is volgeboekt. Mail voor een plek op de reservelijst naar [email protected].

Doelgroep

Dit Keukengeheim is voor marketingcommunicatie professionals die PR en persbenadering in hun takenpakket hebben. Toegang tot de Cultuurmarketing Keukengeheimen is een voordeel van het Cultuurmarketing lidmaatschap.

Word lid en bezoek het Keukengeheim

Ben je nog geen lid van de community? Laat jouw kennis, netwerk en ideeën in beweging komen en word (samen met je collega’s) lid van Cultuurmarketing: een inspirerende community van ruim 900 professionals in de kunst- en cultuursector. Word lid en meld je direct aan voor deze bijeenkomst.

Spreker

Corine van Impelen bij NaturalisCorine van Impelen heeft meer dan 20 jaar ervaring in het communicatievak in zowel externe, interne als marketingcommunicatie en is hierdoor breed inzetbaar. Zij heeft gewerkt bij corporate organisaties als NS en Achmea en heeft daarnaast aan bureauzijde voor veel verschillende opdrachtgevers gewerkt van ING tot overheden en Unilever. Zodoende heeft zij veel ervaring opgebouwd met het ontwikkelen van communicatiestrategieën, positioneringvraagstukken en het ontwikkelen van grote communicatiecampagnes.

In 2015 is zij bij Naturalis als Hoofd Communicatie & Evenementen aan de slag gegaan en heeft de afdeling klaargestoomd voor de komst van T. rex en de heropening. En voorlopig is er nog genoeg te doen: in 2020 bestaat Naturalis 200 jaar.

 

Fotocredit header: Alicia Fotografie