topics:
Oerol Keukengeheim Sandra Bergsma
EVENTMaandag, 12 November 2018 | 15:00 - 17:00

Keukengeheim: publieksontwikkeling bij Oerol (volgeboekt)

Het Cultuurmarketing Keukengeheim: een informele bijeenkomst waarin een marketeer een marketingcommunicatievraagstuk van de eigen organisatie centraal zet. Op maandag 12 november nemen we een kijkje in de marketingcommunicatiekeuken van Oerol. Sandra Bergsma, eind 2017 bij Oerol gestart als hoofd Marketing en Communicatie en verantwoordelijk voor strategie en publieksontwikkeling, kijkt terug op de stappen die zij het afgelopen jaar heeft gezet in de publieksontwikkeling van het festival. 

Oerol festival is in 1982 ontstaan en inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijks fenomeen op Terschelling, waarbij het eiland in één groot podium voor theater, dans, straattheater, beeldende kunst en muziek verandert.

Een kijkje in de keuken over…

Kenmerkend voor de meeste festivals is dat ze een relatief jong publiek bereiken. Iedereen die eens naar Oerol ging, zal echter hebben opgemerkt dat het Oerol publiek een grote diversiteit in leeftijd kent. Het grootste deel daarvan bestaat uit trouw publiek dat al jarenlang komt. De aangroei van nieuw publiek -met name in de leeftijdsgroep tot 40 jaar- blijft daarin achter.

Om het festival toekomstbestendig te maken, kreeg Sandra Bergsma 1 jaar geleden de opdracht om groei bij deze publieksgroep te bewerkstelligen. Haar startpunt was het publieksonderzoek van festivaleditie Oerol 2017. Met de inzichten uit dit onderzoek, aangevuld met analyses van ticketing en online data, zijn voor de festivaleditie van 2018 de eerste stappen gezet naar een nieuwe communicatiestrategie. Dit resulteerde onder andere in de inzet van nieuwe kanalen, het brengen van andere en nieuwe verhalen, het stimuleren van interactie tussen bezoekers en partnerships met influencers.

In dit Keukengeheim vertelt Sandra over het proces, de learnings en de vervolgstappen die het festival de komende jaren maakt in de ontwikkeling van nieuw publiek.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: maandag 12 november 2018.
Tijd: 15:00 – 17:00 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar: Cinetol, Tolstraat 182 in Amsterdam (let op: dit Keukengeheim vindt dus niet plaats bij Oerol op Terschelling!)
Kosten: 15 euro (exclusief BTW en inclusief consumpties) voor leden.Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
Deelnemers: maximaal 20, deze bijeenkomst is exclusief voor Cultuurmarketing leden.

Deze bijeenkomst is volgeboekt. Stuur een mail naar service@cultuurmarketing.nl voor een plekje op de reservelijst.

Over Cultuurmarketing Keukengeheimen

Keukengeheimen zijn exclusief voor Cultuurmarketing leden. Er zijn 20 plaatsen beschikbaar. Er is veel ruimte voor vragen en interactie. I.v.m. de beperkte capaciteit vragen we leden om alleen aan te melden als je er zeker bij kan zijn.

 

Fotocredit: Moon Saris