topics:
Cultuurmarketing - Keukengeheim
EVENTDinsdag, 14 Juli 2020 | 15:00 - 17:00

Keukengeheim: Scapino Ballet & het gedachtegoed van Byron Sharp

Het is een bekend dilemma voor de marketeer: zet je het (vaak beperkte) budget in om nieuwe bezoekers over de drempel te krijgen of gebruik je de meeste middelen voor het stimuleren van herhaalbezoek? In Cultuurmarketing Keukengeheimen delen marketeers hoe zij hun organisatie een stap verder brachten. Op dinsdag 14 juli gaat Michael Vogel (marketingmanager bij Scapino Ballet Rotterdam) in gesprek met een kleine kring vakgenoten over de manier waarop hij de theorie van Byron Sharp inzet om meer bezoekers te genereren.

In dit online Keukengeheim hoor je hoe Scapino Ballet afwijkt van een grote trend in de cultuursector. In plaats van een uitgebreide CRM-strategie te ontwikkelen, zoekt het gezelschap sinds 2016 steeds meer de massamedia op. Sindsdien blijkt uit het groeiende aantal bezoekers bij Scapino dat schieten met hagel wel degelijk effect heeft.

Deze marketingstrategie baseerde Vogel op de theorie van Byron Sharp. Kort gezegd stelt de auteur dat merken een groter groeipotentieel hebben door in te zetten op nieuwe consumenten, dan herhaalbezoek te stimuleren onder huidige klanten. De poel van light users is immers vele malen groter dan die van heavy users. Of deze theorie ook geldt voor de cultuursector? Michael Vogel vroeg het na bij Byron Sharp: “Daar was hij heel stellig in: ja.” michael vogel

Tijdens deze sessie licht Vogel toe hoe hij de inzichten uit Sharp’s theorie vertaalt naar een marketingstrategie voor Scapino, wat tot zover de resultaten zijn en wat hij hiervan heeft geleerd. Ook komen een aantal stellingen uit het gedachtegoed van Byron Sharp aan de orde. Daarbij gaan we graag met elkaar in gesprek in hoeverre dit toepasbaar (of juist niet) is voor jouw culturele organisatie.

De reactie van Scapino Ballet op het negatieve advies van de Raad voor Cultuur lees je hier. Cultuurmarketing is verheugd dat Vogel alsnog zijn marketingkeuzes om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met dans, wil delen met de sector.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 14 juli 2020.
Tijd: 15:00 – 17:00 uur.
Waar: online: je kunt virtueel jouw stoel aanschuiven bij deze sessie.
Kosten: 27,50 euro voor leden (excl. BTW). Deze bijeenkomst is exclusief voor Cultuurmarketing leden. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
Deelnemers: 20. Vanwege de beperkte capaciteit van Cultuurmarketing Keukengeheimen geldt een maximum van 1 deelnemer per organisatie.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Voor dit webinar wordt gebruik gemaakt van platform Zoom. We nodigen deelnemers uit om interactief mee te doen met eigen video en audio.

Doelgroep

Dit Keukengeheim is voor senior marketingcommunicatieprofessionals in de cultuursector. Kennis van de theorie van Byron Sharp is niet vereist, de basis hiervan wordt tijdens het Keukengeheim toegelicht.

Toegang tot de Cultuurmarketing Keukengeheimen is een voordeel van het Cultuurmarketing lidmaatschap.

Word lid en doe mee aan het Keukengeheim

Ben je nog geen lid van de community? Laat jouw kennis, netwerk en ideeën in beweging komen en word (samen met je collega’s) lid van Cultuurmarketing: een inspirerende community van ruim 900 professionals in de kunst- en cultuursector. Word lid en meld je direct aan voor deze bijeenkomst.