topics:
contentmarketing content creëren culturele sector social media
EVENTDonderdag, 23 Januari 2020 – Donderdag, 16 April 2020 | 10:00 - 16:30

Leergang: aan de slag met contentmarketing

Door relevante, consistente en waardevolle content te produceren kan je jouw doelgroep aantrekken én behouden. De doelen van contentmarketing zijn divers. Waar de ene organisatie het meeste baat heeft bij het verwerven van grotere naamsbekendheid, zet een ander in op binding van (potentieel) publiek aan je organisatie of het genereren van meer (herhaal)bezoek. In deze vijfdaagse opleiding ga je aan de slag met de door jouw gekozen doelen. Je ontwikkelt daarbij een effectieve contentstrategie voor de lange termijn, waarbij ook genoeg aandacht is voor de praktische uitvoering ervan.

Culturele organisaties hebben vaak voldoende in huis om aan de slag te gaan met contentmarketing. Met de opkomst van nieuwe middelen zoals Instagram en podcasts is het niet altijd makkelijk om consistentie aan te brengen en strategisch te werk te gaan. Gedurende de leergang bepaal je wat je wilt bereiken met de content en bij wie, werk je nieuwe formats uit en krijg je handvatten voor het behouden van draagvlak in je organisatie. Ook leer je werken met tools om het bereik te vergroten. Daarnaast is er veel ruimte om kennis en ervaringen uit te wisselen met collega’s uit het vakgebied.

De leergang bestaat uit vijf bijeenkomsten onder leiding van Irma Machielse. Zij is docent, auteur en adviseur op het gebied van contentmarketing en met meer dan 25 jaar werkervaring op zak een expert in het vakgebied. De dagen bestaan uit zowel theorie als praktische oefeningen, waarbij de nadruk op de implementatie in de praktijk ligt. Zo werk je tijdens de leergang (en d.m.v. huiswerk) aan concrete opdrachten die je helpen om op een kritische wijze naar je eigen uitingen te kijken en nieuwe ideeën uit te werken.

Inhoud

  • Wat is contentmarketing en waarom neemt het belang ervan toe?
  • Hoe creëer (en behoud) ik draagvlak in mijn organisatie?
  • Contentdoelen en contentdoelgroepen
  • Ontwikkelen/aanscherpen van een eigen contentstrategie
  • Genereren van contentideeën a.d.h.v. contentformats en de contentpiramide
  • Het plannen en promoten van je content
  • Engageren en activeren van je doelgroep
  • Resultaten meten & analyseren
  • Twee praktische workshops: leren werken met een contentmiddel (o.a. keuze uit video) & doormeten van content in Google Analytics

Gedurende de leergang werken we vanuit en met het studieboek ‘Contentmarketing en community management’, geschreven door de docent Irma Machielse en Mascha Gerretsen (1e druk, 2018). Dit studieboek wordt verstrekt aan alle cursisten en zit voor het kortingstarief van €25,- inbegrepen bij het deelnametarief (reguliere prijs: €34,95).

Opbrengst

Aan het einde van de leergang heb je een strategische én tactische basis gelegd voor de inzet van contentmarketing in jouw organisatie en kan je met nieuwe contentformats aan de slag.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers die (mede)verantwoordelijk zijn voor de content- en/of online marketing binnen hun organisatie en de inzet van content naar een hoger en strategischer niveau willen brengen.

Referenties

Vorig seizoen organiseerden wij de leergang in verkorte vorm (tweedaagse cursus). Lees hier de ervaring van deelnemers:

Leontien Poppe, Bibliotheek van Zeeland:
“Een informatieve training met concreet resultaat: na de training kun je meteen aan de slag met de contentstrategie voor jouw project of organisatie. Heel waardevol!”

Erna Tieman, Belasting & Douane Museum:
“Een leuke leerzame cursus, afwisselend en smaakt naar meer! Irma verdiepte zich ook in de problematiek van de cursist, dat is heel fijn.”

Laura Greffe, Curieus:
“Irma weet waarover ze spreekt en geeft veel cases mee. Dit verduidelijkt de zaken erg.”

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 23 januari, 13 februari, 5 maart, 26 maart en 16 april 2020.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar:  Theater Kikker, Utrecht (op loopafstand van Utrecht CS).
Kosten: leden: 1275 euro / regulier: 1450 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief het studieboek 'Contentmarketing en community management' t.w.v. €34,95, consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Nieuw: optionele module persoonlijke feedback

Na het volgen van de leergang heb je voldoende handvatten om een effectieve contentstrategie op te zetten. Mocht je behoefte hebben aan meer feedback op de uitwerking van de contentstrategie voor jouw organisatie, of een vraagstuk willen voorleggen m.b.t. de inbedding van de strategie in jouw organisatie, dan is het mogelijk om deel te nemen aan de terugkommiddag.

In deze optionele module deel je in een kleine groep waar jij nog hulp bij kan gebruiken. In een korte presentatie zet je (een onderdeel van) jouw strategie uiteen en geef je aan waar je tegenaan loopt, waarna je feedback ontvangt van zowel de groep als de docent. Tip: deze presentatie kan je vervolgens binnen jouw organisatie gebruiken om de contentstrategie te delen met collega’s. Ook leer je van de vorderingen en vraagstukken van mede-deelnemers. Deze extra module vindt circa 2 maanden na de laatste cursusdag plaats o.l.v. Irma Machielse, zodat je voldoende tijd hebt om je hierop voor te bereiden.

De terugkommiddag vindt doorgang bij minimaal 4 deelnemers. Er is beperkt plaats, je kunt ook voorafgaand aan de cursus al een plek reserveren:

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 18 juni 2020 (9 weken na de laatste cursusdag).
Tijden: 13:00 – 16:30 uur (o.v.b.).
Waar:  Cinetol (Tolstraat 182, Amsterdam). Let op: de locatie van de extra module is op het Cultuurmarketing kantoor in Amsterdam.
Kosten: leden: 150 euro / regulier: 185 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 4, maximaal 7.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...

Docent

Irma Machielse is kerndocent marketing en communicatie bij de Hogeschool Leiden. Ook is ze (co)auteur van het studieboek ‘Contentmarketing en community management’ en blogger bij Frankwatching. Vanuit haar eigen trainings- en adviesbureau ROEM Master helpt zij organisaties om succesvol te zijn met contentmarketing en community management door het geven van masterclasses, coaching en advies. Irma heeft 25 jaar werkervaring als (content)marketeer en communicatieadviseur bij diverse commerciële en non-profitorganisaties.

 

Fotocredit