topics:
Fotocredit: Flickr / CC / 10ch
EVENTDinsdag, 11 Februari 2020 – Dinsdag, 2 Juni 2020 | 10:00 - 16:30

Leergang Get Connected: CRM in de cultuursector (België)

Door meer over jouw bezoekers te weten te komen, kan je beter inspelen op hun wensen en behoeftes. Het verwerven van deze klantkennis en het verbeteren van klanttevredenheid is een continue uitdaging voor marketingcommunicatie professionals in de cultuursector. Customer relationship management (CRM) biedt handvatten om de waarde voor én van jouw bezoekers te verhogen. Vanaf februari 2020 organiseren we de vierdaagse opleiding Get Connected: CRM in de cultuursector in Antwerpen (BE). Dezelfde maand starten we ook met een nieuwe editie in Nederland.

Een gedegen CRM-strategie werpt niet alleen vruchten af op het gebied van klantbeleving en klantgerichtheid, maar versterkt culturele organisaties ook in (marketing)slagkracht, ondernemerschap en het genereren van meer eigen inkomsten. Door middel van praktische opdrachten gedurende de leergang schrijft iedere deelnemer gaandeweg een CRM plan waarmee de organisatie een structurele verbetering kan doormaken op het gebied van klanttevredenheid en -rendement. Het is een leerzaam en intensief traject, waarbij deelnemers zelf de verantwoordelijkheid dragen voor de voortgang voor hun CRM strategie. Bekijk hier een korte video van een eerdere editie van de leergang.

Inhoud van de leergang

De leergang bestaat uit vier bijeenkomsten onder leiding van dr. Pieter de Rooij, hogeschooldocent en onderzoeker in experience marketing en CRM. De cursusdagen zijn opgebouwd rondom presentaties van Pieter de Rooij over de theorie en praktijk van CRM en anderzijds workshops waarin de deelnemers plenair en in kleinere groepen opdrachten bespreken die samen het CRM plan zullen vormen. Ook zijn er twee gastpresentaties van oud-deelnemers aan de leergang. Tijdens de bijeenkomsten komen onder andere de volgende elementen aan bod:

– ontwikkelingen van consumentengedrag in de culturele sector
– bezoekmotieven
– doelgroepen en klantsegmenten
– data-analyse
– differentiatie in communicatie en aanbod
– customer journey
– waardecreatie en klantbeleving
– implementatie CRM en verandermanagement

Onderlinge kennisuitwisseling is een cruciaal component van de leergang: door de sectorbrede aanpak en ruimte voor discussie en uitwisseling kunnen deelnemers veel van elkaar leren.

In totaal neemt de leergang 5 maanden in beslag (februari t/m juni 2020). Deze gefaseerde aanpak leidt tot de beste resultaten, omdat het ontwikkelen van het plan, alsmede het creëren van draagvlak en de uiteindelijke implementatie binnen de organisatie, gebaat zijn bij voldoende tijd.

Opbrengst

Dit traject richt zich onder andere op het versterken van de beleving van de bezoeker, het meenemen van de organisatie in sterkere klantgerichtheid en het vergroten van klantkennis.

Van de deelnemers wordt een actieve houding verwacht, naast het hebben van voldoende tijd om tussen de bijeenkomsten aan de opdrachten te werken om tot een volwaardig CRM plan te komen. Je kunt hierbij denken aan een tijdsinvestering van circa 4 uur per week, naast het bijwonen van de sessies. Het maken van de opdrachten vergt weliswaar tijd, maar deze worden op maat gemaakt voor de eigen organisatie en geven structuur aan het traject, dat uitmondt in een concreet plan met praktische handvatten voor de toekomst.

Doelgroep

De leergang richt zich op medior en senior marketing- en communicatiemedewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector en zich bezighouden met klantsegmentatie, CRM en/of data analyse. Het is aanbevolen om voldoende draagvlak en bevoegdheid te hebben binnen de organisatie om bestaande klantprocessen aan te passen.

De leergang is geschikt voor alle organisaties binnen de cultuursector zoals musea, gezelschappen, kunstencentra, theaters en andere aanbieders van cultureel aanbod. De theorie in de presentaties is vaak gebaseerd op onderzoek in de podiumkunsten, maar we maken samen met de deelnemers de vertaalslag naar andere sectoren door middel van interactieve discussies.

Referenties

In de voorgaande edities zijn ca. 100 marketingcommunicatie professionals je voorgegaan in het volgen van de opleiding. Ze zijn werkzaam bij o.a. Drents Museum, Parktheater Eindhoven, EYE filmmuseum, Herita (BE), Poppodium Mezz, Scholen in de Kunst, Muziekgebouw aan ’t IJ, de Warande (BE) en theatergezelschap Tryater.

Neta van der Gaast, Platform C:
“Een inspirerende en direct toepasbare leergang. Vooral het contact en sparren met collega’s uit de cultuursector over CRM vraagstukken is zeer waardevol. Alles aan deze leergang – inhoud, programma, locaties, catering, informatie – is van topkwaliteit!”

Audrey Jansen, Hofplein Rotterdam:
“Deze leergang heeft ons geholpen onze CRM wensen, mogelijkheden en doelen scherp in beeld te krijgen om dit vervolgens te gaan vertalen in een strategie.”

Jorien Bax-Hutten, Maas theater & dans | Maaspodium:
“De CRM leergang was zeer inspirerend en waardevol. De opleiding heeft een goede mix tussen theorie, praktijkvoorbeelden en sparring sessies met collega’s uit de sector, waardoor je heel concreet bezig bent met het nadenken over je eigen organisatie en het ontwikkelen van een plan om veranderingen op het gebied van klantgerichtheid in de organisatie door te voeren.”

Data van de bijeenkomsten

De vier bijeenkomsten vinden plaats op de volgende data:

11 februari 2020: cursusdag 1
17 maart 2020: cursusdag 2
21 april 2020: cursusdag 3
2 juni 2020: cursusdag 4

De meeste cursusdagen vinden plaats in Antwerpen. De locaties van eventuele andere cursusdagen worden in overleg met de deelnemers gepland.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 11 februari, 17 maart, 21 april en 2 juni 2020.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar: Antwerpen. Overige locaties in overleg.
Kosten: leden: 1.150 euro / regulier: 1.350 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel. Voor Vlaamse organisaties met een BTW nummer wordt de BTW verlegd.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 14 deelnemers.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Docent

Dr. Pieter de Rooij is hogeschooldocent (experience marketing en CRM) en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences (voorheen: NHTV Internationaal Hoger Onderwijs Breda). Hij doet onderzoek naar marketing en consumentengedrag in de cultuursector. In 2013 heeft hij een proefschrift geschreven over klantloyaliteit in de podiumkunsten. Pieter is mede-auteur van het boek ‘Get Connected: CRM in de podiumkunsten’. Hij adviseert en begeleidt vanuit Breda University of Applied Sciences organisaties op het gebied van marketing en klantgericht ondernemen.

 

Fotocredit