topics:
De staat van cultuurmarketing
EVENTDonderdag, 12 Januari 2017 | 15:30 - 17:00

Nieuwjaarsborrel + programma

De afgelopen jaren is cultuurmarketing als vakgebied geprofessionaliseerd; er zijn tal van ontwikkelingen waarmee we op nieuwe manieren ons publiek kunnen bereiken. Tijdens deze feestelijke nieuwjaarsbijeenkomst onderzoeken we de verschillen en overeenkomsten met marketing in de commerciële sector en stellen we een aantal vragen die daarbij komen kijken. Uiteraard heffen we daarna het glas op het nieuwe cultuurmarketing jaar – dat het net zo vernieuwend mag worden als het afgelopen jaar!

Het vermarkten van een cultureel product zorgt vaak voor een extra drijfveer bij marketeers en geeft een ‘goed gevoel’ over ons handelen en de maatschappelijke gevolgen daarvan. Maar ook wij zetten alle technieken in die marketeers in de commerciële sector gebruiken.

Tijdens deze nieuwjaarsbijeenkomst, die dit jaar in de Hogeschool van Amsterdam is, reflecteren we op ons vakgebied: wat verbindt ons met en onderscheidt ons nog van marketeers in de commerciële sector? Hoe ver mag de cultuurmarketeer gaan om de consument te overtuigen en ligt dat anders dan voor de commerciële sector? Kunnen we als cultuursector onze kennis en creativiteit beter inzetten om als voorbeeld voor de commerciële sector te fungeren? En wat kan de commerciële sector leren van de cultuursector?

Ruurd Mulder deelt als auteur van het boek ‘Lof der commercie’ en ‘De kunst van cultuurmarketing’ zijn bespiegelingen op de status quo en ethiek van het (cultuur)marketingvak. Daarna volgt een panelgesprek o.l.v. Maurice Seleky (Novel Creative Consultancy) met experts die zowel binnen als buiten de cultuursector hebben gewerkt en die hier hun visie op dit onderwerp vanuit de praktijk delen.

De deelnemers aan het panel zijn: 

Sandra Broeren, Hoofd Marketing & Communicatie bij Boijmans van Beuningen, Maarten Paul Eurelings, managing partner bij de Barn, Lotte van Santen, Hoofd Marketing, Communicatie & Sales bij Theaters Diligentia & PePijn, Jeroen Oosterbaan, Online Marketing Manager bij Simyo en Ruurd Mulder

Tot slot heffen we graag het glas op het nieuwe jaar. Deze bijeenkomst is gratis toegankelijk voor alle Cultuurmarketing leden en consumpties zijn inbegrepen.

Praktische informatie en aanmelden

Datum: 12 januari 2016.
Tijd: 15:30 – 17:00 (excl. afsluitende borrel).
Locatie: Hogeschool van Amsterdam / Kohnstammhuis (9e verdieping), Wibautstraat 2-4 te Amsterdam.
Toegang: gratis voor alle Cultuurmarketing leden, niet-leden betalen €30,- excl. btw, incl. consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Ben je betalend Cultuurmarketing lid? Dan kan je jezelf hier gratis aanmelden voor de bijeenkomst. Niet-leden kunnen hier een ticket bestellen:

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Sprekers

Ruurd Mulder is als docent-onderzoeker verbonden aan het lectoraat Cross media van de Hogeschool van Amsterdam. Lof der commercie is zijn derde boek. Eerder verschenen van zijn hand de boeken De kunst van cultuurmarketing (2008, Uitgeverij Coutinho) en Basisprincipes van mediamarketing (2011, Uitgeverij InCT). Verder publiceerde hij onder andere in Het Parool, De Volkskrant en Economisch Statistische Berichten (ESB).

Sandra Broeren - Boijmans van BeuningenSandra Broeren studeerde theater- en audiovisuele vormgeving en rolde na haar afstuderen de commerciële wereld in bij Elsevier op de afdeling van mode- en woonadvertenties. Vervolgens heeft zij jarenlang de marketing en communicatie gedaan voor grote merken als Ikea, Macintosh, Beate Ushe en, haar laatste werkgever, De Mandemakers Groep. Na jaren in de retail ging Broeren onderzoeken of ze haar passie voor kunst kon combineren met alle commerciële marketingervaring die zij had opgedaan. Ze maakte de overstap naar de cultuursector en bekleedt sinds maart 2016 de functie van Hoofd Marketing en Communicatie bij museum Boijmans Van Beuningen.

Maarten Paul Eurelings - Barn

Met een achtergrond in bedrijfskunde (UM, Nyenrode) en kunstgeschiedenis (UvA) combineert Maarten Paul Eurelings commercie en creativiteit. Voordat hij drie jaar geleden de Barn oprichtte, deed hij bij IBM en Ahold ervaring op in sales en strategie consulting. De Barn helpt organisaties in zowel de commerciële als de culturele sector beter om te gaan met stakeholders, zoals medewerkers, klanten en bezoekers.


Lotte van SantenLotte van Santen
heeft commerciële economie gestudeerd, met als specialisatie marketingcommunicatie. Ze werkte vervolgens bij verschillende commerciële bedrijven (o.a. Shell en de Rabobank) alvorens de overstap naar de cultuursector te maken. Sinds 2015 is Van Santen Hoofd Marketing, Communicatie & Sales bij Theaters Diligentia & PePijn. Inhoudelijk heeft ze hier de afgelopen jaren de focus gelegd op een klantgerichte publieksbenadering en het bouwen van een organisatiemerk.