topics:
Inspiratiemiddag podcasts voor culturele organisaties
EVENTDinsdag, 16 Juni 2020 | 14:00 - 17:00

De audiorevolutie: podcasts voor culturele organisaties (wachtlijst)

De podcast! De grote toekomst voor dit medium werd al lang geleden voorspeld, maar nu is de doorbraak er dan toch echt. Ook in de kunst- en cultuursector. Steeds meer culturele organisaties zien de podcast als een goede manier om het merk te laden, of context en verdieping te geven bij producties, tentoonstellingen of events.

Wat kunnen we leren van podcastpioniers binnen én buiten de cultuursector? Deze inspiratiemiddag is voor iedereen die zich wil laten inspireren om met het medium aan de slag te gaan of al bezig is en ervaringen wil uitwisselen. Vanwege de coronamaatregelen vindt dit event digitaal plaats

Plenair programma: webinar

Lieven Heeremans: wat kan je verwachten van podcasts
Als initiatiefnemer van het Podcastnetwerk kent Lieven Heeremans de ins en outs van podcasts als geen ander. Hij vertelt (en laat horen) welke soorten podcasts er zijn, wat de populariteit van podcasts is onder verschillende doelgroepen en wat je kan verwachten van podcasts (en wat niet).

Panelgesprek over podcasts voor culturele organisaties
We gaan in gesprek met Barbara van Amelsfort (Manager Marketing, Programming & Public Services bij Hortus Botanicus Amsterdam), Daphne Smets (digital marketeer bij Noord Nederlands Toneel) en Jan Wapenaar (online marketeer bij Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen). Aan bod komt o.a. waarom deze marketeers voor de podcast kozen, wat ze erover leerden, de voor- en nadelen van uitbesteden en hoe zij de podcasts distribueren.

Deelsessies

1. Presentatie en Q&A met Barbara van Amelsfort (Hortus Botanicus Amsterdam)
Als podcastliefhebber besloot Barbara van Amelsfort dat de podcast een mooie manier was om de verhalen uit de botanische tuin van de Hortus te vertellen. Zij ging zelf aan de slag en inmiddels maakt de podcast podplanten onderdeel uit van de communicatiestrategie van de Hortus. In de deelsessie geeft Barbara een korte presentatie en beantwoordt zij alle vragen over zowel de praktische als strategische kant van podcasts.

2. Presentatie en Q&A met Daphne Smets (Noord Nederlands Toneel)
Het Noord Nederlands Toneel (NNT) merkte dat de voor hen belangrijke doelgroep van millennials niet aanhaakte op de traditionele theaterinleidingen. Daarom besloten zij de podcast ‘inleiding voor onderweg’ te maken. Inmiddels heeft het NNT de podcast omarmt om context en verdieping te geven bij de voorstellingen. 
In de deelsessie geeft Daphne een korte presentatie en wissel je ideeën uit over de podcast in de middelenmix en customer journey, de positie van de markeer en hoe wat je in huis hebt kan bijdragen aan een podcast.

3. In gesprek met de makers: Caspar Stalenhoef
Heb je een idee voor een podcast? Of ben je benieuwd hoe makers een verhaal vertalen in een podcast? Ga in gesprek met podcastmaker Caspar Stalenhoef. Caspar maakt podcasts in opdracht voor culturele organisaties zoals Stadsarchief Amsterdam, Museum Kranenburgh en het Frans Hals Museum. Meestal nemen zijn podcasts de vorm aan van audiodocumentaires die voor, tijdens en na een museumbezoek beluisterd kunnen worden.

4. In gesprek met de makers: Robin van Gelder
Heb je een idee voor een podcast? Of ben je benieuwd hoe makers een verhaal vertalen in een podcast? Ga in gesprek met podcastmaker Robin van Gelder. Creatief ondernemer Robin van Gelder is mede-eigenaar van podcastbedrijf Nieuw Geluid. Robin maakte o.a. samen met Ruben Pest in 2018 de driedelige VPRO Dorst podcastserie Het maakbare geweten.

5. In gesprek met de makers: Sophie Heijkoop
Heb je een idee voor een podcast? Of ben je benieuwd hoe makers een verhaal vertalen in een podcast? Ga in gesprek met podcastmaker Sophie Heijkoop. Sophie is museumeducator en werkte onder andere bij Centraal Museum Utrecht, Museum Boijmans Van Beuningen en Museum De Lakenhal. In 2013 initieerde zij de Museumpodcast.

6. Ervaringen uitwisselen
Deze deelsessie is voor organisaties die al ervaring hebben met het maken van podcasts. We wisselen uit wat de resultaten tot dusver zijn en bespreken hoe je als marketeer het bereik en de impacts van podcasts kan aantonen en vergroten. Aanwezig zijn o.a. Lieven Heeremans Jan Wapenaar van het Nationaal Museum voor Wereldculturen, hij is verantwoordelijk voor de podcast projecten zoals de Genderful World podcast.

Praktische informatie en aanmelden

Wegens de coronamaatregelen vindt dit event online plaats via Zoom.

Wanneer: dinsdag 16 juni 2020 (verplaatst van 9 april).
Tijden: 14.30 – 17.15 uur
Waar: online: je kunt virtueel jouw stoel aanschuiven bij deze sessie.
Kostenleden: 35 euro / regulier 74 euro. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
Deelnemers: maximaal 60.

Helaas, er is geen plaats meer voor dit event. Mail voor een plek op de reservelijst naar [email protected].

Doelgroep

Het programma van deze middag is voor marketingcommunicatie medewerkers die werkzaam zijn in de kunst-, cultuur- of erfgoedsector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

 

Fotocredit header: Nikki van Duuren