topics:
Inspiratiemiddag podcasts voor culturele organisaties
EVENTDinsdag, 16 Juni 2020 | 14:00 - 17:00

De audiorevolutie: podcasts voor culturele organisaties

De podcast! De grote toekomst voor dit medium werd al lang geleden voorspeld, maar nu is de doorbraak er dan toch echt. Ook in de kunst- en cultuursector. Steeds meer culturele organisaties zien de podcast als een goede manier om het merk te laden, of context en verdieping te geven bij producties, tentoonstellingen of events.

Wat kunnen we leren van podcastpioniers binnen én buiten de cultuursector? Deze inspiratiemiddag is voor iedereen die zich wil laten inspireren om met het medium aan de slag te gaan of al bezig is en ervaringen wil uitwisselen. Vanwege de coronamaatregelen vindt dit event digitaal plaats

Plenair programma: webinar

Lieven Heeremans: wat kan je verwachten van podcasts
Als initiatiefnemer van het Podcastnetwerk kent Lieven Heeremans de ins en outs van podcasts als geen ander. Hij vertelt (en laat horen) welke soorten podcasts er zijn, wat de populariteit van podcasts is onder verschillende doelgroepen en wat je kan verwachten van podcasts (en wat niet).

Panelgesprek over podcasts voor culturele organisaties
We gaan in gesprek met Barbara van Amelsfort (Manager Marketing, Programming and Public Services bij Hortus Botanicus Amsterdam), Daphne Smets (digital marketeer bij Noord Nederlands Toneel) en Jan Wapenaar (Online marketeer at Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen). Aan bod komt o.a. wat de voor- en nadelen van zelf doen versus een expert inhuren zijn, en welke mogelijkheden er zijn voor de distributie van podcasts.

Deelsessies

1. Q&A met Barbara van Amelsfort (Hortus Botanicus Amsterdam)
Als podcastliefhebber besloot Barbara van Amelsfort dat de podcast een mooie manier was om de verhalen uit de botanische tuin van de Hortus te vertellen. Zij ging zelf aan de slag en inmiddels maakt de podcast onderdeel uit van de communicatiestrategie van de Hortus. In de deelsessie geeft Barbara een korte presentatie en beantwoordt zij alle vragen over zowel de praktische als strategische kant van podcasts.

2. Ervaringen uitwisselen
Deze deelsessie is voor organisaties die al ervaring hebben met het maken van podcasts. We wisselen uit wat de resultaten tot dusver zijn en bespreken hoe je als marketeer het bereik en de impacts van podcasts kan aantonen en vergroten. Aanwezig zijn o.a. Jan Wapenaar van het Nationaal Museum voor Wereldculturen.

3. In gesprek met de makers
Heb je nog geen ervaring met podcasts? Ga in gesprek met podcastmakers Caspar Stalenhoef, Sophie Heijkoop en Robin van Gelder en leg je ideeën en vragen voor.

4. Q&A met Daphne Smets (Noord Nederlands Toneel)
Het Noord Nederlands Toneel (NNT) merkte dat de voor hen belangrijke doelgroep van millennials niet aanhaakte op de traditionele theaterinleidingen. Daarom besloten zij de podcast ‘inleiding voor onderweg’ te maken. Inmiddels heeft het NNT de podcast omarmt om context en verdieping te geven bij de voorstellingen. 
In de deelsessie geeft Daphne een korte presentatie wat het NNT tot nu toe leerde over podcasts en beantwoordt zij alle praktische vragen over podcasts. 

Praktische informatie en aanmelden

Deze inspiratiemiddag is verplaatst van 9 april naar 16 juni. Wegens de coronamaatregelen vindt het event online plaats.

Wanneer: dinsdag 16 juni 2020 (verplaatst van 9 april).
Tijden: 14.30 - 17.00 uur
Waar: online: je kunt virtueel jouw stoel aanschuiven bij deze sessie.
Kostenleden: 35 euro / regulier 74 euro. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
Deelnemers: maximaal 60.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Doelgroep

Het programma van deze middag is voor marketingcommunicatie medewerkers die werkzaam zijn in de kunst-, cultuur- of erfgoedsector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

 

Fotocredit header: Nikki van Duuren