topics:
Inspiratiemiddag podcasts voor culturele organisaties
EVENTDonderdag, 9 April 2020 | 14:00 - 17:00

De audiorevolutie: podcasts voor culturele organisaties

De podcast! De grote toekomst voor dit medium werd al lang geleden voorspeld, maar nu is de doorbraak er dan toch echt. Ook in de kunst- en cultuursector. Steeds meer culturele organisaties zien de podcast als een goede manier om het merk te laden, of context en verdieping te geven bij producties, tentoonstellingen of events.

Wat kunnen we leren van podcastpioniers binnen én buiten de cultuursector? Deze inspiratiemiddag is voor iedereen die zich wil laten inspireren om met het medium aan de slag te gaan of al bezig is en ervaringen wil uitwisselen.

Plenair programma

Lieven Heeremans: wat kan je verwachten van podcasts
Als initiatiefnemer van het Podcastnetwerk kent Lieven Heeremans de ins en outs van podcasts als geen ander. Hij vertelt (en laat horen) welke soorten podcasts er zijn, wat de populariteit van podcasts is onder verschillende doelgroepen en wat je kan verwachten van podcasts (en wat niet).

Bo van Bommel: wat het Noord Nederlands Toneel leerde over podcasts
Het Noord Nederlands Toneel (NNT) merkte dat de voor hen belangrijke doelgroep van millennials niet aanhaakte op de traditionele theaterinleidingen. Daarom besloten zij de podcast ‘inleiding voor onderweg’ te maken. Inmiddels heeft het NNT de podcast omarmt om context en verdieping te geven bij de voorstellingen. Hoofd marketing Bo van Bommel deelt waarom podcasts goed passen in de communicatiestrategie van het NNT en wat zij er tot nu toe over leerde.

Panelgesprek over podcasts voor culturele organisaties
We gaan in gesprek met Barbara van Amelsfort (Manager Marketing, Programming and Public Services bij Hortus Botanicus Amsterdam), Lieven Heeremans (initiatiefnemer Podcastnetwerk en podcastmaker) en Robin van Gelder (podcastmaker en initiatiefnemer Nieuw Geluid). Aan bod komt o.a. wat de voor- en nadelen van zelf doen versus een expert inhuren zijn, en welke mogelijkheden er zijn voor de distributie van podcasts.

Deelsessies

1. Case presentatie door Barbara van Amelsfort (Hortus Botanicus Amsterdam)
Als podcastliefhebber besloot Barbara van Amelsfort dat de podcast een mooie manier was om de verhalen uit de botanische tuin van de Hortus te vertellen. Zij ging zelf aan de slag en inmiddels maakt de podcast onderdeel uit van de communicatiestrategie van de Hortus. In de deelsessie geeft Barbara een korte presentatie en beantwoordt zij alle vragen over zowel de praktische als strategische kant van podcasts.

2. Ervaringen uitwisselen
Deze deelsessie is voor organisaties die al ervaring hebben met het maken van podcasts. We wisselen uit wat de resultaten tot dusver zijn en bespreken hoe je als marketeer het bereik en de impacts van podcasts kan aantonen en vergroten. Aanwezig zijn o.a. Daphne Smets van het Noord Nederlands Toneel en Jan Wapenaar van het museum voor Wereldculturen.

3. In gesprek met de makers
Heb je nog geen ervaring met podcasts? Ga in gesprek met podcastmakers Caspar Stalenhoef en Robin van Gelder en leg je ideeën en vragen voor.

Praktische informatie en aanmelden

Vanwege (de maatregelen rondom) het coronavirus wordt deze inspiratiemiddag verplaatst naar een nader te bepalen datum. Als je je hebt aangemeld, ontvang je vanzelf bericht.

Wanneer: donderdag 9 april 2020.
Tijden: 14.00 - 17.00 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar: Hortus Botanicus Amsterdam (Plantage Middenlaan 2a, Amsterdam).
Kostenleden: 35 euro / regulier 74 euro. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
Deelnemers: maximaal 60.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Doelgroep

Het programma van deze middag is voor marketingcommunicatie medewerkers die werkzaam zijn in de kunst-, cultuur- of erfgoedsector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

Fotocredit header: Nikki van Duuren