Tips voor organisaties die met een podcast willen starten

Hoe zet je een culturele podcast op?

Podcasts culturele organisaties

Hoe begin je als culturele organisatie met een podcast en wat komt erbij kijken? Cultuurmarketing sprak tijdens een online inspiratiemiddag met Lieven Heerenmans, Daphne Smets, Barbara van Amelsfort en Jan Wapenaar over hun ervaringen met podcasts.

Door de redactie

Fotografie

Jonathan Farber

Een podcast is een radioshow die je on demand kunt luisteren. Ze zijn er in verschillende soorten en maten: er zijn podcasts over koken, kunst, sport, filosofie, games, politiek, onderwijs, lifestyle en nog veel meer. Vrijwel alle podcasts kunnen worden onderverdeeld in twee groepen: een podcast die meer leunt op een interview-concept waarbij er vooral gepraat wordt, en podcasts die fragmentarisch van aard zijn en waar bijvoorbeeld ook archiefmateriaal wordt ingezet om bij te dragen aan de beleving van de luisteraar.

Strategie uitrollen

Wanneer je als culturele instelling wilt starten met het maken van een podcast, is het vanuit marketingoogpunt noodzakelijk om een aantal vragen voor jezelf of voor je organisatie te beantwoorden, zoals:

  • Wie is je publiek?
  • Wat is het onderwerp dat je wil bespreken?
  • Wat is de boodschap die je wil overbrengen?
  • Op welke momenten wil je de podcast inzetten?

Begin niet vanuit het gedachtegoed ‘Ik wil een podcast maken, omdat iedereen het doet’, maar begin vanuit hetgeen je over wilt brengen en te bieden hebt. Zet je eigen boodschap centraal. Wat is het verhaal en wat heb je tot je beschikking? Heb je bijvoorbeeld experts over de vloer die kunnen aanhaken op de boodschap? Zet ze in. Of wil je je acteurs een extra podium geven om te vertellen over het maakproces van een voorstelling? Dan is een podcast misschien wel het juiste medium om dit verhaal te vertellen.

Podplanten van de Hortus Botanicus in Amsterdam is een goed voorbeeld van een podcast waarin je als luisteraar nieuwe verhalen van de tuin te horen krijgt. Deze begon vanuit het idee de bezoeker een ‘rondleider in de broekzak’ te bieden: een draagbare gids die bezoekers over de minder populaire planten en bloemen vertelt. Op deze manier neemt de Hortus de luisteraar mee langs wat je als bezoeker makkelijk voorbij loopt. Het voornaamste doel van ‘Podplanten’ is bezoekers te triggeren met verhalen die nog niet verteld werden.

Wie is mijn luisteraar?

De regel luidt: als je iets maakt voor iedereen, maak je het eigenlijk voor niemand. Het is daarom goed om in de introductie meteen uit te leggen wat de luisteraar voorgeschoteld krijgt. Als je dit niet communiceert, loop je het risico dat ze halverwege de aflevering afhaken of stoppen met luisteren. Zet daarom centraal wat je biedt en neem luisteraars mee in die ervaring.