topics:
Neuromarketing cultuursector marcel bastiaansen
EVENTMaandag, 27 Maart 2017 | 15:00 - 17:00

Presentatie: neuromarketing in de cultuursector

Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied binnen de marketing. Binnen deze expertise worden inzichten uit de neurowetenschap gebruikt om marketingeffectiviteit en de beleving van het product te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is het meten van emotionele engagement door middel van hersenactiviteit of andere biologische maten. 

Kunnen we neuromarketing ook in de cultuursector inzetten om de emotionele engagement van bezoekers te meten? En welke mogelijkheden om dat te doen zijn er en zijn er ook andere doelstellingen denkbaar? Tijdens deze middag proberen we antwoord te krijgen op deze vragen. 

Marcel Bastiaansen initieert binnen de NHTV (Internationaal Hoger Onderwijs Breda) onderzoek en projecten naar de rol van emoties bij het nemen van beslissingen. Tijdens deze bijeenkomst geeft Marcel allereerst een inleidende presentatie over neuromarketing (wat is het en hoe werkt het) en geeft hij inzicht in de opzet en resultaten van een praktijkcases waar hij aan werkte (VVV Zeeland). Daarna gaan we in kleine groepen brainstormen over de mogelijkheden van neuromarketing voor culturele instellingen, waarna we dit plenair terugkoppelen en Marcel feedback zal geven over deze ideeën. 

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: maandag 27 maart 2017.
Tijd: 15:00 - 17:00 uur, excl. afsluitende borrel.
Waar:  NEMO Science Museum - Oosterdok 2, Amsterdam (15 minuten loopafstand van CS).
Kosten: leden: 30 euro / regulier: 55 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Doelgroep

Deze middag is geschikt voor cultuurmarketeers die een introductie willen krijgen over neuromarketing of inzicht willen krijgen in de mogelijkheden van neuromarketing binnen hun organisatie / de cultuursector. 

Spreker

Marcel BastiaansenMarcel Bastiaansen behaalde in 1996 een master in Experimentele Psychologie en in 2000 rondde hij een PhD in Cognitieve Neuroscience (cum laude) af aan de Universiteit van Tilburg. Van 2000 tot 2012 werkte hij als fulltime onderzoeker bij het Donders Instituut voor Cognitieve Neuroimaging. Gedurende deze periode richtte zijn onderzoek zich op de relatie tussen hersenactiviteit en taalbegrip, geheugen en aandacht. Hij heeft ruime ervaring met alle mainstream neuroimaging technieken: EEG, MEG en fMRI. 

Vanaf 2013 is Bastiaansen werkzaam voor de NHTV. Hier initieert hij onderzoek en projecten naar de rol van emoties bij het nemen van beslissingen. Daarnaast is hij i.s.m. Pieter de Rooij betrokken bij onderzoek naar consumentenbeleving in de podiumkunsten. Momenteel werkt hij binnen de NHTV aan de ontwikkeling van onderzoek en een neuromarketinglab waardoor bezoekerservaring en emoties nog beter gemeten kunnen worden.  

Marcel Bastiaansen publiceerde ruim 45 internationale artikelen in top-level wetenschappelijke tijdschriften en gaf lezingen en presentaties in ruim 10 landen.