topics:
Publieksopbouw kleine organisaties
EVENTMaandag, 19 Maart 2018 | 14:30 - 17:15

Publieksopbouw voor kleine culturele organisaties

Veel kleine culturele organisaties hebben beperkte marketingcapaciteit en -middelen om publiek aan zich te binden. Als marketingcommunicatiemedewerker ben je verantwoordelijk voor een breed pakket van (uitvoerende) taken en staat de tijd en ruimte om een langetermijnvisie te ontwikkelen onder druk. In deze bijeenkomst willen we in een gezamenlijke interactieve sfeer deze uitdagingen bespreken en handvatten geven om in de praktijk meer focus te leggen op publieksopbouw en -binding.

Uit een inventarisatie onder de Cultuurmarketing sparringpartners blijkt dat de onderwerpen die relevant zijn voor kleinere organisaties niet wezenlijk verschillen van die van grotere organisaties. Wel is de moeilijkheidsgraad om deze onderwerpen in de praktijk te brengen over het algemeen hoger, omdat tijd en budget vereisen dat er scherpe keuzes gemaakt moeten worden.

Deze bijeenkomst geeft geen pasklare antwoorden op deze uitdagingen. De bijeenkomst is bedoeld om in een open en interactieve setting kennis uit te wisselen en nieuwe ideeën en werkwijzen met elkaar te delen. De bijeenkomst fungeert daarom als vliegwiel voor verdere gedachtevorming en het ontmoeten en uitwisselen van kennis met gelijkgestemden.

Programma

Als deelnemer krijg je voor aanvang van deze bijeenkomst de mogelijkheid om een vraagstuk uit jouw dagelijkse praktijk in te brengen. Eén van de onderdelen van deze middag is een gezamenlijke werksessie waarin drie van de ingebrachte vraagstukken behandeld worden. 

In open en interactieve sessies van circa 20 minuten per vraagstuk bespreken we plenair hoe we deze uitdagingen succesvol te lijf kunnen gaan. Door actief na te denken over vraagstukken van anderen – die raakvlakken hebben met jouw eigen praktijk – word je geïnspireerd om met een frisse blik te kijken naar jouw eigen uitdagingen binnen je dagelijkse werkzaamheden.

Na dit plenaire onderdeel gaan we in kleine groepjes verder met vraagstukken die door de groep worden ingebracht.

De volgende senior marketeers zijn aanwezig om hun ervaring in te brengen bij bij deze vraagstukken: Lieke Timmermans (teamleider marketing en communicatie TivoliVredenburg), Klaas Seelen (projectmanager marketing Parktheater Eindhoven), Joyce van Lievenoogen (ZZP / Scapino / Aldo), Job Noordhof (hoofd marketing, verkoop en sponsoring Nederlands Philharmonisch Orkest) en Josephine Faber (senior marketeer Spoorwegmuseum).

Twee korte cases ter inspiratie

Als introductie op deze middag geven twee marketeers een korte presentatie over hun werk bij een kleine culturele organisatie.

De Warme Winkel: theatermakers en de marketingmedewerker doen het samen

Sanne van de Kraats Warme WinkelSanne van de Kraats is sinds twee jaar verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie activiteiten van Theatergroep De Warme Winkel. Zowel de voorstellingen als de communicatie kenmerken zich door een eigenzinnige en persoonlijke stijl. Facebook (circa 7.500 volgers) en de nieuwsbrief zijn de belangrijkste kanalen om te communiceren. Sanne van de Kraats vertelt hoe zij in haar functie intensief samenwerkt met de theatermakers om content, campagnes en fondsenwervingsacties te ontwikkelen. 

Grenswerk – Keuzes maken essentieel 

Sjuul Stultjens is bij Poppodium Grenswerk in Venlo verantwoordelijk voor alle marketing-activiteiten van de circa 130 concerten per jaar zoals de website, mobiel, ticketing, social media, fysieke promo, storytelling, drukwerk etc. Er zijn iedere dag wel 100 dingen te doen, maar keuzes maken is voor Sjuul essentieel om zijn werk goed te kunnen doen. Dat zijn keuzes over hoe belangrijk een show is, hoe programmering, marketing en directie met elkaar samenwerken en de keuze om met communities te werken die zorgen voor input en ticketverkoop. Ook vertelt hij hoe hij de langetermijnvisie en branding voor ogen houdt in de waan van de dag van de ticketverkoop voor shows. 

Marlies Leupen foto Eva BroekemaDe middag wordt begeleid door Marlies Leupen. Zij was o.a. werkzaam als hoofd marketing en educatie bij Theater van het Oosten (nu Toneelgroep Oostpool) en als zakelijk leider van ArtEZ faculteit Theater. Sinds 2007 leidt Marlies groepsgesprekken, interactieve bijeenkomsten en presentaties. Vanuit haar nieuwsgierigheid naar menselijke drijfveren en naar zakelijke samenhang slaagt zij erin om draagvlak te creëren voor nieuwe ideeën en inzichten.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: maandag 19 maart 2018.
Tijden: 14:30 – 17:15 uur, exclusief afsluitende borrel.
Waar: Het Huis Utrecht (Boorstraat 107, Utrecht).
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 70 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
Deelnemers: maximaal 40.

Let op: er is een beperkte capaciteit voor deze bijeenkomst. Toewijzing van plaatsen gaat op volgorde van aanmelding.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Doelgroep

Dit programma is voor marketing- en communicatiemedewerkers die werkzaam zijn in kleine organisaties binnen de culturele sector. Een richtlijn voor het functieniveau is junior / medior. 

 

Fotocredit