topics:
Flickr: CC
EVENTDonderdag, 12 Juni 2014 | 13:30 - 17:00

Het realiseren van succesvolle marketingcampagnes

We sluiten het Cultuurmarketing seizoen van 2013 – 2014 af met een inspiratiemiddag over succesvolle marketingstrategieën en -campagnes.

Tijdens deze inspiratiemiddag komen drie best practises aan het woord. De cases van deze drie marketingmanagers kunnen als inspiratie dienen bij het ontwikkelen van nieuwe marketingstrategieën of -campagnes. In hun presentaties vertellen ze over de totstandkoming, campagne management, geleerde lessen en de resultaten.

Jorieke Klein Leetink en Job Noordhof over de marketingcampagne van het multiculturele evenement SOUK
SOUK is een tweejaarlijks concert en dansfeest in het Concertgebouw Amsterdam. Op 1 en 2 mei van dit jaar werd dit bijzondere evenement waarbij grotere sterren uit de Arabische wereld samen op het podium staan met o.a. Holland Symfonia en het Nationaal Ballet voor de 5e keer georganiseerd.

Bijzonder aan het evenement is dat het zich richt op twee totaal verschillende doelgroepen: de reguliere concertgebouw bezoekers en de liefhebber van Arabische muziek. Daarnaast vindt het evenement slechts 1 keer per twee jaar plaats, waardoor iedere editie weer om een (ver)nieuw(d)e aanpak vraagt.

Jorieke Klein Leetink heeft de campagne van 2014 gerealiseerd en geeft een presentatie over de totstandkoming van deze marketingcampagne. Job Noordhof is oprichter en bestuurslid van SOUK en hoofd marketing van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Samen geven zij een presentatie over de marketingcampagne van SOUK. Aan bod komt o.a. hoe om wordt gegaan met de twee totaal verschillende doelgroepen, welke keuzes dit met zich meebrengt en wat de resultaten van de campagne zijn.

Mariëtte Maaskant over de succesvolle marketingcampagnes van de Kunsthal
Vorig jaar presenteerde de Kunsthal Rotterdam de tentoonstelling ‘The Fashion World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk’. Met de expositie wist de Kunsthal binnen 13 weken 170.000 bezoekers te bereiken. Dit jaar kwam de Kunsthal met ‘S.H.O.E.S. Over hoge hakken en echte liefde’. Deze tentoonstelling was de eerste MaakMee tentoonstelling waarbij het publiek mee kon denken over de inhoud.

Mariëtte Maaskant is hoofd marketing en communicatie van de Kunsthal Rotterdam. Aan de hand van deze twee tentoonstellingen geeft zij een presentatie over de totstandkoming van de marketingcampagnes rondom de tentoonstellingen van de Kunsthal. Naast de strategie zal ze ingaan op de de praktische uitwerking, leerpunten en resultaten.

Linda Grau over de veelomvattende koerswijziging van het Residentie Orkest
We trappen de middag af met een presentatie van Linda Grau van het Residentie Orkest. Het orkest kreeg de afgelopen jaren te maken met grote bezuinigingen, waardoor werd gekozen voor een grondige koerswijziging. Deze nieuwe koers heeft betrekking op de gehele organisatie: van orkest tot concertserie en van de huisstijl tot het bereiken van een jongere doelgroep. Artisticiteit, educatie en commercie worden op een creatieve manier met elkaar te verbonden.

In het afgelopen jaar heeft Linda Grau samen met het marketingteam gewerkt aan de nieuwe strategie. Op basis van onderzoek zijn er nieuwe formats zoals de Symfonic Friday en een concertserie in popzaal Paard van Troje ontwikkeld met als doel om een jongere doelgroep te bereiken. Daarnaast is er een nieuwe identiteit ontwikkeld en is een nieuwe website en bijbehorende social media strategie op dit moment in ontwikkeling. Het einddoel is een volledig meetbare nieuwe marketingstrategie voor de komende jaren.

In haar presentatie zal Linda de deelnemers meenemen in dit omvangrijke proces. Hoe is de nieuwe strategie tot stand gekomen? Hoe verloopt de implementatie in de organisatie en wat zijn de eerste resultaten?

Sprekers

jorieke123Jorieke Klein Leetink werkt als freelance cultuurmarketeer, met name in de podiumkunsten. ‘Een goeie voorstelling of concert slurpt het publiek op. Je denkt niet meer aan de boodschappen, het laatste Facebook bericht of aan de toekomst van je kind. De kunst voor een marketeer is mensen van de luie bank te trekken en naar het theater te brengen met een deel van dat verhaal. Die uitdaging intrigeert mij.’ Afgelopen jaren werkte Jorieke onder andere voor het Residentie Orkest, Lucent Danstheater, De Utrechtse Spelen en Holland Symfonia.

Mariette MaaskantMariëtte Maaskant is hoofd marketing en communicatie van de Kunsthal Rotterdam. Sinds acht jaar is zij werkzaam bij de Kunsthal waar ze verantwoordelijk is voor de marketing en communicatie rondom het gevarieerde tentoonstellingsprogramma van de Kunsthal, van Jean Tinguely tot Edvard Munch en van Mummies! tot Jean Paul Gaultier. Haar grootste uitdaging is om met minimale middelen een maximaal resultaat neer te zetten en de Kunsthal in de voorhoede te houden als innovatieve en creatieve speler in het culturele veld.

Linda GrauLinda Grau is verantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van de marketing & communicatie bij het Residentie Orkest in Den Haag. Het Residentie Orkest is meer dan ooit gericht op de toekomst. De roots van Linda in entertainment marketing liggen bij Cirque du Soleil. Ruim 7 jaar was zij betrokken bij het vermarkten van de shows in Europa. Via sterke merken als ASICS Sportswear, Radio 538 en Noordhoff Uitgevers kwam zij uiteindelijk terug in de wereld van live producties en ticketing. Naast haar marketing activiteiten voor het Residentie Orkest werkt Linda als marketingconsultant vanuit haar adviesbureau Buzzingbee.

Doelgroep

Het programma van de inspiratie events van Cultuurmarketing is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Praktisch

Wanneer: donderdag 12 juni 2014
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 13:00 uur, programma: 13:30 – 16:30, afsluitende borrel van 16:30 tot 18:00 uur.
Waar: Het Huis Utrecht, Boorstraat 107
Kosten: Leden: 35 euro / Niet leden: 69 euro  / Studenten: 25 euro, prijzen exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel
Studenten SVP aanmelden per mail.
Deelnemers: minimaal 40, maximaal 100

Bekijk hier het programma van dit event.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Photocredits