topics:
image
EVENTDonderdag, 18 April 2013 | 13:30 - 17:30

Strategisch scoren met Facebook

Facebook is hotter dan hot. Inmiddels maken ruim 7,5 miljoen mensen in Nederland gebruik van Facebook en het gebruik stijgt iedere dag. Bij veel organisaties in de culturele sector is Facebook inmiddels  een veelgebruikt communicatiemiddel. Maar wat heb je er nou eigenlijk aan? Zonder een contentstrategie, campagnes en het meten van resultaten, zijn de resultaten vaak marginaal en moeilijk meetbaar. En wat kunnen die resultaten nou eigenlijk zijn? Is dat verkoop, merkbeleving of meer inzicht in je doelgroep?

De eerste spreker van deze middag is Gilles de Sitter. Gilles zal de introductie verzorgen en gaat in op de basics van het strategisch inzetten van Facebook voor organisaties. Aan bod komen onder andere de bereikcijfers (onder verschillende doelgroepen), de werking van de edgerank (wanneer worden updates getoond), interactie en hoe deze te vergroten, de do’s en don’t van Facebook events, beleving op verschillende devices (van PC tot smartphone), contentstrategie (wat post je hoe vaak en waarom), het analyseren van Facebook statistieken en het bijsturen op basis van deze statistieken.

De tweede spreker van deze middag is Linda Volkers van het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum kwam eind vorig jaar al met een innovatieve nieuwe website en opent op 13 april aanstaande haar vernieuwde deuren na een periode van 10 jaar renoveren, restaureren en verbouwen. Voor het Rijksmuseum is Facebook een belangrijk communicatiemiddel en dat is met bijna 100.000 likes ook niet verwonderlijk. In haar verhaal gaat Linda in op de algehele Facebook strategie van het Rijksmuseum, de campagnes die het museum op Facebook ontwikkelde, de praktische implementatie in de organisatie, leerpunten en resultaten.

Na de pauze geven we het woord aan Bram Merkx van CJP. Voor CJP is Facebook een belangrijk communicatiemiddel om de band met hun doelgroep (jongeren tot en met 30 jaar) te verstevigen. Bram zal vertellen over de Facebookstrategie van CJP en uitleggen hoe de Facebookpagina bijdraagt aan de marketing- en communicatiedoelstellingen van CJP. Aan bod in het verhaal van Bram komen onder andere de totstandkoming van Facebookcontent, het balanceren tussen “likeability” en marketing en de geleerde lessen van de Facebookcampagnes die CJP inzet.

Na het verhaal van Bram geeft Hein Hofman van het crossmediale communicatiebureau We Cross een korte presentatie over Facebook apps. Binnen Facebook is het mogelijk om via een app een campagne op te zetten die bijvoorbeeld gericht is op het verkrijgen van nieuwe likes of het vergroten van de naamsbekendheid. Hein vertelt aan de hand van enkele praktijkcases van We Cross (Het Zuidelijk Toneel, Into The Tune) over het inzetten van apps binnen Facebook.

Daarna zet Bob van der Meer van ActiveTickets in een korte presentatie uiteen wat er op dit moment mogelijk is met ticketing in Facebook. Aan de hand van enkele cases laat hij zien hoe het werkt, wat er mogelijk is met open ID (inloggen via Facebook om tickets te kopen) en wat de resultaten kunnen zijn. Tenslotte geeft hij zijn visie op de verdere ontwikkeling van ticketing binnen Facebook.

We sluiten de middag af met Teisje van Emmerik van Solar Weekend. Solar is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de meest creatieve cross-over festivals in Europa. Zowel in de programmering, aankleding als in de marketingstrategie heeft Solar een eigen manier van aanpakken. In haar verhaal vertelt Teisje over de analyse die is gedaan en de Facebook strategie die daar is uitgerold. Deze strategie is gericht op community building en het voorbereiden tot aankoop. Daarnaast vertelt Teisje hoe ze omgaan met verschillende doelgroepen op Facebook, geleerde lessen m.b.t. content en het betrekken van sponsoren en de campagnes die zijn gedaan.

38fcc49Gilles de Sitter is tekstschrijver en marketeer. Hij werkte lange tijd op de marketingafdeling van de Rotterdamse Schouwburg en begon drie jaar geleden zijn eigen communicatiebureautje. Weliswaar als eenpitter, maar binnen een hecht netwerk van vormgevers, fotografen en illustratoren. Campagnes maken is het liefste dat hij doet. Hij helpt culturele organisaties met strategieën en concepten, ook online via websites en sociale media. Facebook is volgens Gilles een versterker die je lekker hard mag zetten.

linda volkersLinda Volkers is marketing manager bij het Rijksmuseum. In haar functie houdt ze zich onder andere bezig met het ontwikkelen van de online campagnes van het museum. Voorheen heeft ze zes jaar gewerkt als consultant bij het internetbureau Jungle Minds.

 

Bram Merkx Bram Merkx is digital marketing manager bij CJP. De afgelopen twee jaar heeft hij zich tot doel gesteld om de inzet van online en social media structureel onderdeel te maken van de marketing- en communicatiestrategie van de grootste jongerenorganisatie van Nederland. Facebook is inmiddels een belangrijk en onmisbaar kanaal geworden in het communiceren met en luisteren naar de jonge en eigenwijze doelgroep van CJP.

Hein Hofman is partner bij het full service communicatiebureau We Cross. Als conceptontwikkelaar / interaction designer ziet hij altijd nieuwe mogelijkheden om media en techniek zo in te zetten dat organisaties zich beter kunnen presenteren.
We Cross zet zich maatschappelijk in via Cultuurmarketing en Into The Tune waar Hein naast bestuurder ook service designer is.

394cd4dBob van der Meer van ActiveTickets is al jaren werkzaam binnen de ticketing branche. Zo werkte hij eerder bij The Entertainment Groep en bij Storm Projecten. Hij werkt nu bij ActiveTickets en houdt zich daar bezig met het uitwerken van nieuwe features en het adviseren van klanten bij de beste inzet van ActiveTickets voor het behalen van hun marketingdoelstellingen.

foto-2Teisje van Emmerik is freelance marketeer en op het moment verantwoordelijk voor de marketing van o.a. Solar Weekend Festival. Haar specialisme is creatieve marketing, waarbij zij probeert verder te kijken dan reguliere campagnes/mogelijkheden en rond de tafel zit met externe partijen (pers, media- en marketingpartners, ambassadeurs, artiesten en kunstenaars) om unieke, creatieve samenwerkingen op te zetten.

Praktisch:

Wanneer: 18 april 2013
Tijden: 13:30 – 17:00 met een afsluitende borrel van 17:00 tot 18:00 uur.
Waar: ’t Hoogt, Utrecht
Kosten: Leden: 25 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 75 euro (exclusief BTW) inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: maximaal 100

Nu aanmelden

Meer informatie & contact

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hilde Smetsers van Cultuurmarketing op 030 7558482 of mail naar hilde@cultuurmarketing.nl.