topics:
EVENTDonderdag, 12 December 2019 – Donderdag, 16 Januari 2020 | 10:00 - 16:30

Tweedaagse cursus strategische marketingcommunicatie

Hoe krijg je het voor elkaar om als drukbezette marketeer een goed en bruikbaar strategisch marketingplan te maken? Uit welke onderdelen bestaat zo’n plan en hoe krijg je de inhoud in lijn met het beleid van je gezelschap, theater, museum of andersoortige cultuurinstelling? En hoe zorg je ervoor dat je met veel energie geschreven marketingplan na goedkeuring niet in een la verdwijnt en nooit meer ter sprake komt? Maar dat het je juist nog heel lang werkbaar plezier geeft?

Als je met één of meer van deze vragen worstelt, is de tweedaagse cursus strategische marketingcommunicatie een must. Tijdens de cursus formuleer of vernieuw je aan de hand van een concreet stappenplan jouw marketing- en communicatieactiviteiten in een lange termijnvisie. Daarbij ga je uit van het (meerjarige) beleid van je instelling. Je verkrijgt een aanzet tot een marketingcommunicatieplan op een manier die je een praktische inslag en meetbare doelstellingen geeft.

In februari 2020 moeten gezelschappen het vierjarige beleidsplan bij de overheid indienen als ze meerjarige subsidie willen ontvangen. Het schrijven van een meerjarig strategisch marketingplan is dus goed getimed als je dat deze winter doet en daarmee ook wezenlijk kunt bijdragen aan het beleidsplan van je organisatie.

De cursus wordt gegeven door Benien van Berkel en bevat naast theorie ook praktische oefeningen. Voor aanvang van de cursus vragen we jouw kennisvragen aan te geven, zodat we op basis hiervan de cursus verder kunnen vormgeven.

Inhoud

De volgende tien stappen komen in de tweedaagse cursus aan bod:

  1. Missie, visie, identiteit en imago: wat zijn dat en hoe formuleer je die?
  2. SWOT-analyse: je organisatie samengevat in sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen
  3. USP’s: unique selling points die jouw organisatie onderscheiden van de rest
  4. Branding & positionering: je organisatie profileren als merk
  5. Doelgroepensegmentatie: wie zijn je bezoekers en stakeholders? En wat is culturele diversiteit en inclusiviteit?
  6. Strategische marketingdoelstellingen: via de 5 P’s (product, publiek, prijs, personeel en plaats)
  7. Communicatiedoelstellingen: informeren, motiveren, activeren in jouw stijl en tone-of-voice
  8. Marketingcommunicatiestrategie: welke mix ga je SMART formuleren, concreet en meetbaar?
  9. Vertaling van de theorie naar jouw middelen, planning en budget
  10. Meten = weten: evalueer je plan, meet je resultaten en begin opnieuw!

Opbrengst

In deze cursus maak je een volgende stap in jouw lange termijn marketingcommunicatiestrategie waarmee je sturing kunt geven aan jouw activiteiten. Na de cursus heb je een overtuigende marketingcommunicatiestrategie in handen waarmee je daadwerkelijk aan de slag kan.

Referenties

Deze cursus is vorig seizoen eerder georganiseerd. De cursus werd toen beoordeeld met een 8,1:

Joëlla Schapendonk, Theater de Vaillant:
“De training is de tijdsinvestering meer dan waard. Het dwingt je om bezig te zijn met het doel van je organisatie/project en dat is heel goed!”

Martijn Bosch, Het Rembrandthuis:
“Deze cursus heeft mijn kijk op het schrijven van marketingplannen aangescherpt en heeft inspiratie gegeven sommige zaken anders aan te pakken. Erg nuttig!”

Ellen Geijs, Conny Janssen Danst:
“Een zeer verhelderende, verfrissende en praktische cursus. Het heeft me beter en anders laten nadenken over de organisatie, over mijn werkzaamheden en die van mijn collega’s en me geleerd hoe belangrijk een gedegen, doordacht en werkbaar marketingplan is.”

Nele Buyst, NTGent:
“De cursus heeft me geholpen opnieuw het verband te zien tussen korte termijn acties en lange termijn strategieën. De docente is pragmatisch, kent het culturele landschap erg goed, en is vertrouwd met nieuwe en beproefde communicatiestrategieën. Ik beveel het ten zeerste aan.”

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 12 december 2019 en 16 januari 2020.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar: Cinetol (Tolstraat 182, Amsterdam).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 12.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Nieuw: optionele module persoonlijke feedback

Na het volgen van deze cursus heb je de tien stappen naar een overtuigende marketingcommunicatiestrategie doorlopen en ingevuld aan de hand van huiswerkopdrachten. Dit dient als basis van een nieuw of aangescherpt marketingcommunicatieplan. Mocht je behoefte hebben aan meer feedback op de uitwerking van jouw marketingplan, of een vraagstuk willen voorleggen m.b.t. de ontwikkeling of inbedding van het plan in jouw organisatie, dan is het mogelijk om deel te nemen aan deze extra module.

In deze optionele module deel je in een kleine groep de onderwerpen waar jij nog hulp bij kan gebruiken. In een korte presentatie zet je (een onderdeel van) jouw plan uiteen en geef je aan waar je tegenaan loopt, waarna je feedback ontvangt van zowel de groep als Benien van Berkel. Ook leer je van de vorderingen en vraagstukken van mede-deelnemers. Deze extra module vindt 3 weken na de laatste cursusdag plaats. Tip: deze presentatie kan je vervolgens binnen jouw organisatie gebruiken om jouw plan te delen met collega’s.

De terugkommiddag vindt doorgang bij minimaal 4 deelnemers. Er is beperkt plaats, je kunt ook voorafgaand aan de cursus al een plek reserveren:

Wanneer: donderdag 6 februari 2020.
Tijden: 13:00 – 16:30 uur (o.v.b.).
Waar: Cinetol (Tolstraat 182, Amsterdam).
Kosten: leden: 150 euro / regulier: 185 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 4, maximaal 7.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor senior marketing- en communicatiemedewerkers en -managers in de culturele sector.

Docent

Benien van Berkel docent cursus strategische marketingcommunicatieMet 25 jaar expertise en ervaring is Benien van Berkel (1965) een gedegen professional met een achtergrond bij Nederlands grootste én kleinste podiumkunstinstellingen. De rode draad in haar carrière is steeds de relatie tussen theater en publiek geweest. Ze leerde het vak bij musicalproducent Opus One en werkte daarna als Hoofd Communicatie & Marketing bij onder meer Koninklijk Theater Carré en het Holland Festival. Ze was mede-initiatiefnemer en -oprichter van de Last Minute Ticket Shop aan het Leidseplein in Amsterdam. In 2012 promoveerde ze aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over de culturele erfenis van de oprichter van de Kultuurkamer, de nationaalsocialist Dr. Tobie Goedewaagen. Sinds 2015 runt ze haar eigen bedrijf, Benien Performing Arts Management. Benien biedt no nonsense oplossingen en advies in zakelijke, marketing- en communicatievraagstukken. Daarnaast is Benien al jarenlang actief lid bij Cultuurmarketing.

Meer lezen?

In het interview “Het verschil tussen kunst en pindakaas” vertelt Benien meer over haar visie op strategische marketingcommunicatie en pleit ze voor vraaggestuurd marketen.

 

Fotocredit