topics:
contentmarketing content creëren culturele sector social media
EVENTDinsdag, 8 November 2016 – Dinsdag, 6 December 2016 | 10:00 - 16:30

Tweedaagse cursus contentmarketing

Contentmarketing lijkt in de afgelopen jaren trending topic te zijn binnen de marketingwereld. In de cultuursector is dat zeker niet misplaatst: cultuur draait immers om het vertellen van verhalen. Contentmarketing werkt vanuit de gedachte dat de doelgroep zich meer verbonden voelt met de organisatie, waarna deze sneller overgaat tot conversie (zoals het kopen van een ticket). In deze praktische tweedaagse cursus staat het oefenen met, en ontwikkelen van een contentmarketingstrategie voor de eigen organisatie en de bijbehorende activiteiten centraal.

Culturele organisaties hebben meer dan voldoende in huis om aan de slag te gaan met contentmarketing. Het probleem ligt vaak bij het niet weten waar te beginnen. In deze praktische tweedaagse cursus bepaal je de belangrijkste aspecten van het verhaal dat jij wil gaan vertellen, ga je direct aan de slag met het maken van content en ontwikkel je (eerste aanzet tot) een langetermijnstrategie.

De cursus wordt gegeven door Jaap Schepers en Sanne Schepers (Afdeling Online) en bestaat uit zowel theorie als praktische oefeningen, waarbij de nadruk op de implementatie in de praktijk ligt. Zo werk je tijdens de cursus aan kleine opdrachten die je helpen een contentstrategie te ontwikkelen. Naast deze opdrachten in de les ga je aan de slag met een huiswerkopdracht ter voorbereiding van de tweede dag.

Inhoud dag 1

– Wat is content marketing en wat kan het opleveren?
– Contentmarketing in de marketingcommunicatiemix
– Basisvoorwaarden voor effectieve contentmarketing
– Diverse soorten content
– Het produceren van goede content: tekst en beeld en het belang van SEO daarbij
– Kanalen en hun inzetbaarheid voor content marketing

Inhoud dag 2

– Contentmarketing in culturele organisaties
– Crossmediale aanpak: van online naar offline
– Zo krijg je de gehele organisatie mee
– Het opbouwen van publiek
– Praktisch: de contentkalender
– Het meten van resultaten

Docent

Docent cursus contentmarketing Jaap Schepers is mede-eigenaar van Afdeling Online, een online marketing bureau dat zich richt op zowel de culturele als de commerciële sector om op deze manier het beste te halen uit twee werelden. Jaap is hoofddocent van de cursus en heeft zowel een strategische en hands-on ervaring in online marketing.

Sanne SchepersGastspreker Sanne Schepers geeft tijdens deze cursus een gastsessie. Sanne is tevens mede-eigenaar van Afdeling Online en online hoofdredacteur van Mest Magazine, een tijdschrift over bijzondere kunst en cultuur in Noord-Brabant, waar online en offline content samenkomt. Sanne zal nader ingaan over de opbouw van een online community en hoe je hier verschillende kanalen voor kan inzetten.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers die (mede) verantwoordelijk zijn voor de content en/of (online) marketing binnen hun organisatie.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 8 november en 6 december 2016.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar:  Theater Kikker (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Helaas, de cursus contentmarketing is vol. Stuur een mailtje naar service@cultuurmarketing.nl voor een plekje op de reservelijst.

Photocredit