topics:
Tweedaagse cursus PR
EVENTDinsdag, 24 November 2015 – Dinsdag, 19 Januari 2016 | 09:30 - 16:30

Tweedaagse cursus PR

PR is een specialisatie binnen het communicatievak. In de praktijk wordt er nauw samengewerkt met marketing en communicatie. Bij grote organisaties is er vaak ruimte voor een aparte PR afdeling, maar in de cultuursector is PR meestal één van de taken van de marketing- en/of communicatieafdeling. Vaak staan budgetten en uren voor de uitvoering onder druk, terwijl er in een contentrijke omgeving als cultuur veel boodschappen zijn die voor de media interessant (kunnen) zijn. Dus hoe ontwikkel je een doordachte ‘lean en mean’ nieuwsstrategie die aandacht genereert en niet veel tijd en geld kost? In deze tweedaagse cursus staat het ontwikkelen van een strategie voor PR van de eigen organisatie en de activiteiten centraal.

De cursus PR wordt gegeven door Nicole de Boer en bestaat uit veel praktijk onderbouwd met praktische theorie. Naast opdrachten ter plekke (met voorbeelden uit de praktijk en die je zelf meeneemt) ga je ter voorbereiding van de tweede dag aan de slag met een huiswerkopdracht. Het resultaat presenteer je aan de groep én aan een ervaren journalist.

Het doel van de cursus is om de kracht van PR, het ontwikkelen van een nieuwsstrategie, het verbeteren van persberichten en de integratie met bestaande communicatie en social media duidelijk te krijgen.

Inhoud cursusdag 1

Praktische theorie
– Het verschil tussen (marketing)communicatie en PR
– Theorie van PR, gebaseerd op de veranderende media
– Middelen die ingezet kunnen worden om de media te benaderen
– De (gewenste) rol van de publiciteit voor de organisatie en de invloed daarvan op het imago

Praktijk
In de middag gaan we aan de slag met het verbeteren PR op basis van voorbeelden en praktijkopdrachten.

– Wat is nieuws voor je organisatie?
– Hoe maak je dit nieuws relevant voor de diverse media?
– Aan de hand van praktijkopdrachten zelf aan de slag
– Opdracht om zelf uit te werken (huiswerk!)

Inhoud cursusdag 2

– Campagnes en inspiratie
– Delen van ervaringen uit de eigen praktijk
– Meenemen van een uitdaging die je zelf hebt/had, met directe feedback
– Presenteren huiswerkopdracht aan journalist Debbie Langelaan
– Tijd voor vragen

Docent

2d623ddNicole de Boer begon haar eigen PR bureau ‘Nicole communiceert’ in 2009 na een afwisselende en succesvolle carrière in de profit- en non-profitsector. De afgelopen jaren was zij verantwoordelijk voor de PR van Dutch Design Week, was zij perswoordvoerder en senior marketing & communicatie bij het Van Abbemuseum en werkte zij als teamleider marketing bij het Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven. Met haar bedrijf levert zij nu een scala PR 2.0 en social media-oplossingen voor een brede klantenkring waaronder Theater aan het Vrijthof, Capital D, Kunstbalie en Muziekgebouw Eindhoven.

Nicole heeft een berg ervaring en weet haar kennis over PR duidelijk en inspirerend uiteen te zetten. In de cursus zorgt Nicole voor een open en interactieve sfeer met veel ruimte voor de cases van de deelnemers.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en senioren in communicatie & marketing. (Enige) ervaring met pers, PR en social media is noodzakelijk, naast de wil om de resultaten te willen verbeteren.

Referenties

Eerdere deelnemers waardeerden deze cursus gemiddeld met een 8,5:

Timo van Harselaar van DrAnton Philipszaal / Lucent Danstheater
“Uitstekende mix van theorie en praktijk plus zeer nuttige insights van pr professional en journalist.”

Judith Verweij van Toerisme & UITpunt Waalwijk
“Ik ben zeer gecharmeerd van de manier waarop deze cursus werd gebracht. Het interactieve met de docent Nicole en medecursisten, de concrete en de direct toepasbare informatie en de afwisselende opdrachten spraken mij erg aan. Afgelopen week bij het schrijven van publicaties heb ik e.e.a. direct kunnen toepassen. Daarnaast vond ik het erg interessant dat ook een journalist aanschoof, zodat je ook beter leert hoe een journalist tegen jouw persberichten aankijkt.”

Daniel Hentschel van GroenLinks
“Deze pr-cursus is compact en geeft genoeg handvaten om je verhaal beter te vertellen.”

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 24 november 2015 en dinsdag 19 januari 2016.
Tijden: 09:30 – 16:30 uur.
Waar: Theater Kikker in Utrecht (loopafstand vanaf CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14 Let op: nog 1 plaats beschikbaar!

Bekijk hier het programma van deze cursus.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Fotocredit