topics:
Tweedaagse cursus PR
EVENTDinsdag, 29 November 2016 – Dinsdag, 10 Januari 2017 | 09:30 - 16:30

Tweedaagse cursus PR

PR is een specialisatie binnen het communicatievak. In de praktijk wordt er nauw samengewerkt met marketing en communicatie en bij grote organisaties is er vaak ruimte voor een aparte woordvoerder of PR afdeling. In de culturele sector is PR meestal één van de taken van de marketing- en/of communicatieafdeling. Vaak staan budgetten en uren voor de uitvoering onder druk, terwijl er in een contentrijke omgeving als cultuur veel boodschappen zijn die voor de media interessant (kunnen) zijn. Dus hoe ontwikkel je een doordachte ‘lean en mean’ nieuwsstrategie die aandacht genereert en niet veel tijd en geld kost? In deze tweedaagse cursus staat het ontwikkelen van een strategie voor PR van de eigen organisatie en de activiteiten centraal.

De cursus PR wordt gegeven door Nicole de Boer en bestaat uit veel praktijk onderbouwd met praktische theorie. Naast opdrachten ter plekke (met voorbeelden uit de praktijk en die je zelf meeneemt) ga je ter voorbereiding van de tweede dag aan de slag met een huiswerkopdracht. Het resultaat presenteer je aan de groep én aan een ervaren journalist. Het doel van de cursus is om de kracht van PR, het ontwikkelen van een nieuwsstrategie, het verbeteren van persberichten en de integratie met bestaande communicatie en social media duidelijk te krijgen.

Inhoud dag 1

Praktische theorie

  • Het verschil tussen (marketing)communicatie en PR
  • Theorie van PR, gebaseerd op de veranderende media
  • Middelen die ingezet kunnen worden om de media te benaderen
  • De (gewenste) rol van de publiciteit voor de organisatie en de invloed daarvan op het imago

Praktijk
In de middag gaan we aan de slag met het verbeteren PR op basis van voorbeelden en praktijkopdrachten.

  • Wat is nieuws voor je organisatie?
  • Hoe maak je dit nieuws relevant voor de diverse media?
  • Aan de hand van praktijkopdrachten zelf aan de slag
  • Opdracht om zelf uit te werken (huiswerk!)

Inhoud dag 2

  • Campagnes en inspiratie – wat hebben anderen gedaan en wat was het effect
  • Delen van ervaringen uit de eigen praktijk – meenemen van een uitdaging die je zelf hebt/had, met directe feedback
  • Presenteren huiswerkopdracht aan journalist Jessica Maas
  • Tijd voor vragen

Referenties

De deelnemers van vorig jaar waardeerden deze cursus gemiddeld met een 8.2:

An Cardoen, Stadsschouwburg Amsterdam:
“Goed opgezette cursus waar veel aan bod komt. Fijn om zoveel praktijktips te krijgen uit een rijke schat aan ervaring, én waardevolle tips van een journalist.” 

Heleen van Halsema, Zaantheater:
“Inspirerende cursus met veel praktijkvoorbeelden.” 

Docent

2d623ddNicole de Boer begon haar eigen PR bureau ‘Nicole communiceert’ in 2009 na een afwisselende en succesvolle carrière in de profit- en non-profitsector. Als een van de oprichters van PR&Co* was zij de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de PR van Dutch Design Week. Verder was zij perswoordvoerder en senior marketing & communicatie bij het Van Abbemuseum en werkte zij als teamleider marketing bij het Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven. Met PR&Co* levert zij nu een scala PR 2.0 en social media-oplossingen voor een brede klantenkring waaronder Theater aan het Vrijthof, Dutch Design Foundation, Kunstbalie en Muziekgebouw Eindhoven.

Nicole heeft een berg ervaring en weet haar kennis over PR duidelijk en inspirerend uiteen te zetten. In de cursus zorgt Nicole voor een open en interactieve sfeer met veel ruimte voor de cases van de deelnemers.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en senioren in communicatie & marketing. (Enige) ervaring met pers, PR en social media is noodzakelijk, naast de wil om de resultaten te willen verbeteren.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 29 november 2016 en 10 januari 2017.
Tijden: 9:30 – 16:30 uur.
Waar:  Theater Kikker (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...