topics:
Uitreiking Cultuurmarketing Awards
EVENTDonderdag, 15 Juni 2017 | 13:00 - 17:45

Cultuurmarketing Awards 2017

Op 15 juni 2017 vindt de tweede editie van de Cultuurmarketing Awards plaats. Op deze dag worden de Awards voor de beste marketingcases in de cultuursector uitgereikt. Dit jaar maken culturele instellingen kans op de prijs in twee categorieën: de Branddoctors Merk & Experience Award en de Centercom Campagne Award. 

De Awards zijn een beloning voor creatieve, effectieve en inspirerende marketingcases in de cultuursector. Tijdens de uitreiking op 15 juni presenteren de 11 onderstaande finalisten hun cases aan het aanwezige publiek en de vakjury’s. Aan het einde van de middag reikt de jury de Awards uit. Naast deze twee categorieën wordt de publieksprijs uitgereikt aan de case die het meeste stemmen weet te vergaren onder het aanwezige publiek.

We nodigen alle cultuurmarketeers en andere geïnteresseerden van harte uit om de Awards te bezoeken. Naast 11 inspirerende presentaties, vieren we deze middag de marketingkracht van de cultuursector en de afsluiting van het cultuurseizoen. Kortom: de gelegenheid om collega marketeers uit het hele land te ontmoeten en van elkaar te leren.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 15 juni 2017.
Tijden: 13:00 – 17:45 uur (inloop vanaf 12:30).
Waar:  Het Huis Utrecht (op 10 á 15 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 25 euro / regulier: 50 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

€50,00
Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Programma

Na uitvoerig beraad hebben de twee vakjury’s uit 57 inzendingen 11 cases genomineerd die binnen de criteria (creativiteit, effectiviteit, innovatie en voorbeeldfunctie) de hoogste ogen gooiden. Deze 11 finalisten (op alfabetische volgorde) maken kans op een Award en presenteren op 15 juni hun case:

Branddoctors Merk & Experience Award

ARTtube – Ontdek je museummatch met het ARThart van ARTtube
Met het doel om jongeren met kunst en musea te verbinden, ontwikkelde videoplatform ARTtube het ARThart. Een innovatief spel waarbij het festivalpubliek via een touch-screen kunstwerken naar ‘wel’ (hartje) en ‘niet’ (kruisje) kan slepen. Kortom: de Tinder voor beeldende kunst, waarbij de deelnemers een persoonlijk museumadvies ontvangen op basis van de resultaten. Dit innovatieve en laagdrempelige initiatief heeft het in zich om het kunsthart van nog veel meer mensen te laten kloppen.
Ingezonden door Lotte Bloem
ArtTube
Luxor Theater – Rebrandingstrategie Luxor
Gastvrijheid: dat is het fundament van de rebranding van Luxor, waarbij het oude en nieuwe Luxor – die voorheen als twee merken fungeerden – samenkomen. Gastvrijheid die niet alleen gericht is op bezoekers, maar ook op artiesten en (toekomstige) medewerkers. Luxor bewijst dat er in korte tijd en met krimpende budgetten een zeer effectieve rebrandingsstrategie kan worden gerealiseerd.
Ingezonden door Ruben Israël
luxor-branding
Museum Boijmans Van Beuningen – Surrealisme proeven
In het voorjaar van 2017 toonde Museum Boijmans Van Beuningen het grootste internationale surrealistenoverzicht ooit. Geïnspireerd op het kookboek en de extravagante dinerfeestjes van Salvador Dalí ontwikkelde Boijmans ‘Surrealisme Proeven’. Een concept waar de bezoeker i.s.m. 4 sterrenchefs uit Rotterdam wordt ondergedompeld in het surrealisme. Een waanzinnig voorbeeld van experience marketing binnen de cultuursector met maximale financiële output.
Ingezonden door Jeanette Verdonk
Surrealisme proeven
Rotterdams Philharmonisch Orkest – Rebranding RPhO
Zoveel mogelijk mensen raken met symfonische muziek: met deze missie ontwikkelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest een nieuwe positionering. Geen louter cosmetische ingreep, maar een doordachte aanpak gebaseerd op klantinzichten en onderzoek die vervolg krijgt in campagnes en contentmarketing. Het orkest bewijst dat loskomen van de dagelijkse druk om tickets te verkopen een echte versterking van het merk oplevert.
Ingezonden door Pim Halkes
Rebranding RPho
TivoliVredenburg – Pieces of Tomorrow
De Utrechtse concertzaal TivoliVredenburg ontwikkelde de bijzonder geslaagde product-markt combinatie: Pieces of Tomorrow. Een terugkerende concertavond waar jongere muziekliefhebbers warm gemaakt worden voor klassieke muziek. Pieces of Tomorrow is een zeer aansprekende samensmelting van twee sterk uiteenlopende culturele merken: Tivoli en Vredenburg. Met dit concept dat perfect aansluit op de belevingswereld van jongeren weet TivoliVredenburg een groeiende doelgroep blijvend voor klassieke muziek te interesseren.
Ingezonden door Eva Huisman en Lieke Timmermans
Tivoli Vredenburg
Van Gogh Museum – Van Gogh brengt mensen in beweging
Hoe trek je jongeren naar het museum? Dat is misschien wel de grootste uitdaging waar musea in de hele wereld voor staan. Het Van Gogh Museum is deze uitdaging met succes aangegaan. Door middel van slimme inhoudelijke samenwerkingen en het zoeken naar hedendaagse relevantie in de collectie weet het Van Gogh Museum jongeren op een overtuigde manier te enthousiasmeren voor het werk van Vincent van Gogh.
Ingezonden door Cas Boland en Caroline Vos
Vincent op Vrijdag

Centercom Campagne Award

Fries museum Fries Museum – Tentoonstelling Alma-Tadema
De tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding overtrof de doelstellingen van het Fries Museum ruimschoots: het museum ontving in vier maanden ruim 158.000 bezoekers en een ontzettende hoge waardering. De campagne is een mooi voorbeeld van hoe je buiten de randstad een blockbuster neerzet met het werk van een (relatief) onbekende schilder.
Ingezonden door Lisa Klompe
Van Marathon tot Marathon Luxor Theater | Senf Theaterpartners | Kemna Theater – Van Marathon tot Marathon
Het in de markt zetten van theaterproducties vraagt om creatieve marketing: het artwork, de campagne, de content, de première, het theater én het personeel moeten de inhoud, gevoel en emotie van de uiteindelijke productie ademen. De campagne van de theatervoorstelling de Marathon is hier een schoolvoorbeeld van. In de campagne is er nauw samengewerkt tussen het impresariaat, het Luxor theater en de acteurs van het stuk. Dit resulteert in een vernieuwende campagne die momenteel aantoonbaar succes boekt in de Nederlandse theaters.
Ingezonden door Jeroen de Jager en Henriette van Eckeveld
Naturalis 'T.Rex in Town' Naturalis Biodiversity Center – Heel Nederland in de ban van T. rex
Middels een museaal ongekende campagne werd T. rex Trix aan Nederland voorgesteld en realiseerde Naturalis haar missie: heel Nederland in de ban van T. rex. Dat wil zeggen: de T. rex die Naturalis in 2013 zelf vond, opgroef en naar Nederland haalde. Inmiddels hebben ruim 260.000 bezoekers oog in oog gestaan met de 66 miljoen jaar oude T. rex Trix.
Ingezonden door Susanne van Straaten
PS Theater Wij van de Fabriek PS|theater – Wij van de fabriek
Voor de voorstelling ’Wij van de fabriek’ is een creatieve guerilla campagne ingezet, waarbij de bezoekersdoelstellingen ruimschoots zijn behaald: de zaalcapaciteit werd verhoogd en alle voorstellingen verkochten uit. Met een klein budget is een groot bereik gegenereerd door in te spelen op de actualiteit. Bij dit stadstheatergezelschap is marketing ook een artistiek-inhoudelijk proces: een voorbeeld voor de sector.
Ingezonden door Eline Levering
TAQA 'Vers van de Vest' TAQA Theater de Vest – Vers van De Vest 
Met de campagne ‘Vers van De Vest – klasse in de kleine zaal’ wordt de kleine zaal in het theater op een zeer authentieke manier omarmd. Door samenwerking met relevante lokale ondernemers en een drempelverlagende pricingsstrategie is de zaalbezetting bij het minder bekende aanbod in de kleine zaal op succesvolle wijze verhoogd. Een inspirerende campagne met duidelijke doelstellingen en een hoge effectiviteit voor organisaties met een kleiner budget.
Ingezonden door Elianne van Diepen 

De Cultuurmarketing Awards zijn niet mogelijk zonder een bijdrage van onze sponsoren en partners. Onze dank is groot voor Branddoctors, Centercom en Smart Connections, zonder wie deze editie niet gerealiseerd kan worden.

Cultuurmarketing-AwardsCentercomLogo Branddoctors