topics:
UiTsalon CRM datagedreven marketing
EVENTDinsdag, 7 Mei 2019 | 13:15 - 16:30

UiTsalon in Antwerpen over CRM en datagedreven marketing

Als buurlanden kunnen we veel van elkaar leren. Daarom organiseren we i.s.m. Publiq en De Brakke Grond op dinsdag 7 mei een Nederlandse namiddag in Theaterhuis hetpaleis te Antwerpen. Het thema van de middag waarover we ervaringen en kennis uitwisselen is CRM en datagedreven marketing.

In mei 2018 organiseerden we i.s.m. Publiq en de Brakke Grond de eerste Vlaamse Middag in Amsterdam. Toen lieten we ons inspireren door het Vlaamse publiekswerking. Dit jaar keren we de rollen om en reizen we af naar Antwerpen. Daar delen Nederlandse marketeers hun kennis en ervaring op het gebied van CRM en datagedreven marketing.

We organiseren deze middag voor Vlaamse marketingcommunicatiemanagers en -medewerkers. Het doel is om te leren van de expertise van Nederlandse vakgenoten en ideeën uit te wisselen.

Plenair programma

Pieter de Rooij geeft deze middag een introductie over CRM. Zijn visie is dat een gedegen CRM strategie culturele organisaties versterkt in marketingslagkracht, ondernemerschap en het genereren van meer eigen inkomsten. In zijn introductie gaat hij o.a. in op wat CRM en datagedreven marketing is (en niet is), de relatie van CRM met klantgericht ondernemen en de stappen die organisaties dienen te doorlopen om een gedegen strategie te ontwikkelen.

Praktijkcase door Edo Feenstra van de Zwolse Theaters

Na 7 jaar als hoofd kaartverkoop en floormanager horeca in de theaterwereld gewerkt te hebben, greep Edo Feenstra in 2017 zijn kans om zich als CRM medewerker bij Zwolse Theaters ook vanuit beleid bezig te houden met publiek. In de CRM strategie van Zwolse Theaters staat gastvrijheid en het verbeteren van de klantbeleving centraal. Het initiatief daarvoor kwam vanuit de marketingafdeling, maar inmiddels worden de inzichten steeds meer organisatiebreed gedeeld en gebruikt.

Edo Feenstra vertelt deze middag hoe Zwolse Theaters de klantbeleving d.m.v. CRM wil vergroten, op welke manier ze klantinzichten verzamelen en doorvertalen naar concrete acties, over de interne uitdagingen en de volgende stap voor Zwolse Theaters: de customer journey.

Praktijkcase door Alex van der Heijden van Het Cultuurgebouw

Het Cultuurgebouw in Haarlemmermeer (provincie Noord Holland) is een complex waar een theater, galerie, bibliotheek, poppodium, centrum voor kunst & cultuur, filmhuis, podium voor architectuur en café samenkomen. Hiermee is Het Cultuurgebouw één van de grootste culturele clusters in Nederland. Vanaf 2016 werkt Het Cultuurgebouw aan de ontwikkeling van een CRM strategie en de implementatie van het systeem Microsoft Dynamics. Het doel is om CRM als organisatiebrede strategie uit te rollen, een zo volledig mogelijk klantbeeld op te bouwen, communicatie te stroomlijnen en de mogelijkheden van cross-selling beter te benutten.

Senior CRM marketeer Alex van der Heijden vertelt deze middag over het CRM proces van Het Cultuurgebouw. Hierbij komt o.a. aan bod: intern draagvlak en verwachtingen afstemmen, leerpunten in de aanpak en het vertalen van marketingwensen naar techniek.

Programma deelsessies

Na het plenaire gedeelte is er tijd om aan te sluiten bij een deelsessie naar keuze.

CRM voor beginners
Heb je nog weinig of geen ervaring met CRM of staat je organisatie aan het begin van het proces? In deze interactieve deelsessie krijg je de kans om je vragen aan Pieter de Rooij voor te leggen en bespreek je gezamenlijk wat eerste stappen kunnen zijn.

Doorpraten en Q&A met Alex van der Heijden
In het plenaire programma vertelde Alex van der Heijden over het CRM proces van het Cultuurgebouw. In deze interactieve deelsessie krijg je de kans om al je vragen over de praktische kant van CRM aan hem voor te leggen. Denk aan vragen over de implementatie van een CRM systeem, keuze en/of samenwerking met de CRM leverancier en do’s en don’ts aan de organisatorische kant.

Segmentatie van je bezoekers
Een belangrijk onderdeel van datagedreven marketing is segmentatie. De eerste stap is meestal een indeling op basis van bezoekfrequentie, maar er is veel meer mogelijk. In deze interactieve sessie vertelt data analist Sara Oomen allereerst kort over verschillende manieren van segmenteren. Hierna kan je jouw vragen over segmentatie inbrengen.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 7 mei 2019.
Tijden: 13:15 - 16:30, exclusief afsluitende borrel tot 17:30.
Waar: hetpaleis, Antwerpen (op loopafstand van Antwerpen Centraal).
Kosten: Cultuurmarketing leden en UiTPASaanbieders*: 30 euro / regulier: 50 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties (voor Vlaamse organisaties geldt geen BTW i.v.m. intracommunautaire levering). Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

* Cultuurmarketing leden kunnen een gereduceerd ticket betalen via de webshop. Voor UiTPASaanbieders bieden we uitsluitend de mogelijkheid tot betaling op factuur: UiTPASaanbieders melden zich hier aan.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Doelgroep

We nodigen Vlaamse marketingcommunicatiemanagers en -medewerkers van harte uit om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn. De bijeenkomst is ook toegankelijk voor Nederlandse organisaties zodat we met elkaar kunnen netwerken en van elkaar kunnen leren, wel is het programma samengesteld op basis van de kennisbehoefte van Vlaamse vakgenoten.

Sprekers

Pieter de Rooij is hogeschooldocent en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences op het gebied van CRM, consumentengedrag en experience marketing. Als auteur van het boek ‘Get Connected: CRM in de podiumkunsten’ en docent van de CRM leergang bij Cultuurmarketing, heeft hij een schat aan ervaring met het begeleiden van kunst- en cultuurinstellingen die CRM en datagedreven marketing (willen) inzetten.