topics:
Fotocredit: Flickr / CC / notbrucelee
EVENTDinsdag, 18 November 2014 | 09:30 - 12:30

Aan de slag met data analyse

Culturele organisaties hebben veel gegevens (data) over het gedrag van hun huidige bezoekers in huis. Deze zijn vaak opgeslagen in een database met aankoopgegevens of in een vrienden- of donateursbestand. Websitestatistieken, nieuwsbrieven (open- en klikgedrag), reacties via social media, maar ook het gedrag van bezoekers in de zaal, het museum of op het festival leveren ook waardevolle informatie op over je publiek.

Inzicht in de kenmerken en het gedrag van bezoekers helpen om de marketing en communicatie beter af te stemmen op de verschillende doelgroepen die je met je activiteiten bedient. Een relevante propositie draagt bij aan een hogere conversie en sterkere binding met je bezoekers. Tenslotte kun je met dit inzicht ook gerichter op zoek gaan naar nieuw publiek.

In deze praktische workshop maak je kennis met de basisprincipes van data analyse als middel om meer uit je huidige bezoekers te halen en/of nieuw publiek te bereiken. Na de workshop ben je je bewust van het belang van data analyse voor het ondersteunen van je marketing- en salesstrategie. Ook weet je welke eerste stappen je organisatie op het gebied van data analyse kan zetten.

Onderwerpen die aan bod komen, zijn:

  • Wat is data analyse?
  • Wat is het belang van data analyse?
  • Welke gegevens kan je gebruiken en hoe verzamel je ze?
  • Hoe verhouden middelen zich tot elkaar?
  • Waar krijg je mee te maken bij implementatie in de organisatie?
  • Basisprincipes doelgroepsegmentatie
  • Tips & tricks voor het segmenteren en verrijken van data

Werkvorm

De workshop duurt een dagdeel en wordt gegeven door Willem Wijgers van EMC Cultuuronderzoeken. De bijeenkomst start met een theoretisch gedeelte waarin we bovenstaande onderwerpen uitleggen. Na een korte pauze behandelen we gezamenlijk één of twee cases waarmee we de praktische uitvoering illustreren. Tenslotte is er ruimte voor discussie en vragen.

Aanmelden cases

De cases die in de workshop worden behandeld zijn bij voorkeur afkomstig van de deelnemers zelf. Na aanmelding voor de workshop ontvangen deelnemers daarom de mogelijkheid om een case in te sturen. De docent bekijkt de aanmeldingen en selecteert één of twee case(s). Uiteraard is dit gedeelte van de workshop ook leerzaam voor de andere deelnemers.

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers die weinig of geen ervaring hebben met data analyse. Het is geen absolute voorwaarde om te beschikken over een bezoekersdatabase, maar dit maakt analyse van data in zijn algemeenheid wel makkelijker. Voor gevorderden organiseren we op dezelfde dag de workshop: haal meer uit data analyse.

Docent

Willem WijgersWillem Wijgers is eigenaar van EMC Cultuuronderzoeken. In de cultuursector deed hij ervaring op als marketeer en projectcoördinator bij organisaties als BMG Classics, Centrum Nederlandse Muziek en Wegener Arcade. Willem was vier jaar lang directeur van de Vereniging Nederlandse Muziek Ensembles en werkte als Senior Projectleider bij Bureau Promotie Podiumkunsten. Hier leidde hij tal van onderzoeken in samenwerking met – en in opdracht van – theaters en gezelschappen. Vanuit EMC Cultuuronderzoeken werkt hij voor een divers scala aan culturele organisaties zoals het Concertgebouw, het Gelders Orkest, IFFR, North Sea Jazz, Parkstad Limburg Theaters en Stedelijk Museum.

Praktisch

Wanneer: dinsdag 18 november
Tijden: van 09:30 – 12:30
Waar: het Huis Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Kosten: Regulier: 125 euro / Leden: 75 euro. Prijzen zijn exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitend drankje.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 25

Bekijk hier het programma van deze workshop.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...