topics:
Leergang online marketing Cultuurmarketing
EVENTDinsdag, 2 Juni 2020 | 10:00 - 17:00

Workshop: online adverteren met Google Ads

Hoe zet je jouw beschikbare budget voor online adverteren met Google Ads zo goed mogelijk in? Wat moet je weten over recente updates van Google? En hoe ga je concurrerend aanbod te lijf? In deze workshop leer je alles over de juiste zoektermen voor jouw culturele aanbod, over effectief adverteren met tekstadvertenties binnen het zoeknetwerk en over de nieuwste ontwikkelingen.

In één dag krijg je de basis van Google Ads (voorheen AdWords) in de vingers, zodat je zelf gemakkelijk campagnes op kan zetten of jouw bureau kan aansturen. Je leert onder andere over de meest relevante en vruchtbare zoektermen, het bereiken van de juiste doelgroep, het optimaliseren van campagnes en over relevante nieuwe ontwikkelingen.

Ook gaan we in op de mogelijkheden van Google Grants. Met een Google Grant kunnen culturele organisaties met een ANBI-status aanspraak doen op een advertentietegoed van $10.000 per maand. Aan dit tegoed hangen echter ook een aantal voorwaarden vast, welke we samen zullen behandelen. Het maken van tekstadvertenties staat centraal, omdat voor deze variant het Google Grant tegoed gebruikt kan worden. Dat betekent dat andere Google Ads mogelijkheden, zoals display advertenties niet aan bod komen.

Ook het organische/onbetaalde bereik binnen Google (SEO) komt in deze workshop niet aan bod. Cultuurmarketing organiseert op 3 maart 2020 een losse workshop, geheel gewijd aan SEO.

Voor aanvang van de workshop krijg je de mogelijkheid je leerdoelen en kennisbehoefte aan te geven. In de workshop worden theorie en praktijk gecombineerd en het is interactief: de oefenopdrachten voer je ter plekke uit met je eigen laptop. Het is noodzakelijk dat je beschikking hebt tot een eigen Google Ads account.

Inhoud

  • De mogelijkheden en voorwaarden van Google Grants
  • Basisbegrippen en mechanisme
  • Opbouw van het Google Ads account
  • Het bepalen van de juiste zoektermen
  • Zelf doen vs. bureau
  • Opzetten van een tekstcampagne
  • Schrijven voor zoekmachine: tips & tricks
  • Optimalisatie

Opbrengst

Na de workshop kan je zelf campagnes met tekstadvertenties opzetten, monitoren en optimaliseren en/of weet je hoe je jouw mediabureau op de juiste manier aanstuurt.

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers binnen de culturele sector die (mede)verantwoordelijk zijn voor online adverteren. Er is aandacht voor de mogelijkheden van Google Grants, waarop je aanspraak kunt maken als jouw culturele organisatie een ANBI-status heeft. Let op: in de workshop wordt de basis van adverteren via Google Ads behandeld, we raden de workshop niet aan voor gevorderden.

Referenties

Deze workshop is afgelopen editie beoordeeld met een gemiddelde van 8,3:

Eva Haasnoot, Shimmy Shake:
Deze workshop geeft je een goede basis om aan de slag de gaan met Google Ads, met extra aandacht voor de Google Grant. Ook is er genoeg aandacht voor de individuele situatie van elke organisatie, waardoor je naar huis gaat met een plan waar je meteen mee aan de slag kan. Voor iemand die met adverteren via Google wil beginnen maar nog wat onzeker is, zou ik deze workshop zeker aanraden!

Greet Coenegrachts, AMUZ (BE):
Goede verhouding tussen theorie en praktijk! Heel fijn dat je tijdens de bijeenkomst de dingen die je hebt bijgeleerd al in praktijk kan omzetten, met hulp of ondersteuning van de docent.

Esmee Tijdeman, Carré:
Fijn om de brei van informatie in Adwords eindelijk op orde te krijgen. Deze workshop is een goed startpunt!

Praktische informatie en aanmelden

Gezien de ontwikkelingen aangaande het coronavirus onderzoekt Cultuurmarketing momenteel digitale mogelijkheden voor leren op afstand. Mocht het bij aanvang van de training worden afgeraden om fysiek deel te nemen, dan zoeken wij naar een passende oplossing.

Wanneer: dinsdag 2 juni 2020.
Tijden: 10:00 – 17:00 uur.
Waar: Theater Kikker: Ganzenmarkt 14, Utrecht.
Kosten: €250 (leden) / €320 (regulier).
De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 14.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Docent

De workshop wordt gegeven door Jaap Schepers. Jaap is mede-eigenaar van Afdeling Online: een online marketingbureau dat zich richt op zowel de culturele als de commerciële sector. Op deze manier wordt het beste gehaald uit twee werelden. Jaap heeft zowel strategische als hands-on ervaring in online marketing.

 

Fotocredit header: Bart Grietens