topics:
Leergang online marketing Cultuurmarketing
EVENTDonderdag, 11 Juni 2020 | 10:00 - 16:30

Workshop: webanalyse a.d.h.v. Google Analytics (wachtlijst)

De eigen website is voor de meeste organisaties het belangrijkste kanaal in de online communicatiemix. Op de website vindt namelijk de conversie zoals ticketverkoop of nieuwsbrief inschrijving plaats. De meeste organisaties gebruiken Google Analytics voor analyse van de resultaten. Vaak is echter onduidelijk welke data en statistieken relevant zijn, hoe je de data gebruikt en hoe je Google Analytics integreert in je workflow. 

In deze workshop leer je hoe je Google Analytics op een effectieve manier kan inzetten. We bespreken hoe je jouw account goed instelt, welke rapportages voor culturele instellingen waardevol zijn, hoe je deze kunt interpreteren en inzetten om verbeteringen aan te brengen en hoe je campagnes kan monitoren.

De workshop duurt één dag en is interactief. De basis van Google Analytics wordt behandeld waarbij theorie en praktijk worden gecombineerd. De praktijkopdrachten voer je ter plekke uit met je eigen Google Analytics account.

Inhoud

Onderwerpen die aan bod komen in deze workshop zijn:

  • Hoe werkt Google Analytics?
  • Het optimaal beheren van de Analytics omgeving
  • Relevante instellingen
  • Het aanmaken van filters
  • Het instellen en meten van doelen
  • Aangepaste rapportages maken en interpreteren
  • Het instellen van inzichtelijke dashboards

Opbrengst

Na de workshop weet je hoe je Google Analytics beter gebruikt en kan benutten om je marketingactiviteiten te sturen.

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor junior en medior marketing- en communicatiemedewerkers die (mede)verantwoordelijk zijn voor online marketing, webredactie en/of webanalyse. De workshop behandelt in één dag de belangrijke beginselen van Google Analytics: de workshop raden we niet aan voor gevorderden.

Het is niet noodzakelijk een webshop (t.b.v. ticketverkoop en e-commerce tracking) op je website te hebben. Wel is het noodzakelijk je Google Analytics account gebruiksklaar te hebben, zodat je de praktijkopdrachten direct kan uitvoeren.

Referenties

Deze workshop is de afgelopen jaren vaker georganiseerd:

Marije Schoorl, Literair Jeugdfestival Boekids:
“Nuttig en leerzaam om de toch best ingewikkelde wereld van online marketing op deze manier te leren kennen. Fijn praktisch ook, vaak kun je gelijk aan de slag!”

Femke Arts, Stichting Perspectief:
“Met de workshop Google Analytics kunnen we voor onze organisatie echt heel veel stappen gaan maken.”

Gerrit-Jan Oude Sogtoen, Zaantheater:
“Een heel goed verzorgde workshop met een duidelijke uitleg over de basis van Google Analytics.”

Saskia Smit, freelance:
“Essentiële workshop als je wilt weten wat Google Analytics kan en naar welke data je aan het kijken bent. Je leert de basics en krijgt handige tips en adviezen.”

Leergang online marketing

Deze workshop maakt onderdeel uit van de leergang: meer succes met online marketing (basis). De leergang bestaat uit 5 workshopdagen, waarin de basiskennis rondom 5 belangrijke onderdelen van een effectieve online strategie aan bod komt (e-mailmarketing, SEO, social media marketing, online adverteren en webanalyse).

Er zijn maximaal 10 plaatsen in de leergang en per workshop is er ruimte voor een aantal ‘losse’ deelnemers. Deelname aan de hele leergang is voordeliger.

Praktische informatie en aanmelden

We onderzoeken de mogelijkheid om vanaf 1 juni een aantal trainingen op locatie te hervatten, uiteraard in kleine groepen en met inachtneming van 1,5 meter afstand. Deelnemers ontvangen vanzelf bericht of deze training online of op locatie gaat plaatsvinden.

Wanneer: donderdag 11 juni 2020.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar: Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 205 euro / regulier: 265 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 14.

Helaas, deze workshop is volgeboekt. Mail voor een plek op de reservelijst naar [email protected].

Docent

Jeffrey BleijendaalDe workshop wordt gegeven door Jeffrey Bleijendaal, Senior Online Consultant bij Ematters en DEA.Amsterdam. Jeffrey is vanaf 2005 in de breedte actief met SEA, Google Analytics en digital advertising. Jeffrey is daarnaast Product Expert op het officiële Google Ads Helpforum waar hij Google-gebruikers helpt bij vragen rond de Google-producten als Ads, Analytics en Tag Manager.

 

Fotocredit header: Bart Grietens