topics:
Fotocredit: Flickr / CC / bixentro
EVENTDinsdag, 18 November 2014 | 13:30 - 16:30

Haal meer uit data analyse

Door slim gebruik te maken van informatie over huidige bezoekers kun je marketing- en communicatieactiviteiten beter afstemmen op verschillende doelgroepen. Veel culturele organisaties maken al gebruik van dit principe en analyseren data om bezoekers te segmenteren en marketingacties en -campagnes te definiëren. Vaak is er echter nog veel meer uit data te halen dan je in eerste instantie zou denken. Zo kunnen aannames en hypotheses getest en doorgerekend worden aan de hand van beschikbare data. Uiteindelijk kan data analyse zelfs bijdragen aan het voorspellen van het succes van marketingacties en het bereiken van nieuw publiek.

Tijdens deze praktische workshop leer je meer over het bewerken en verrijken van data, het interpreteren van data en het omzetten ervan in marketingacties en -campagnes. Na de workshop heb je nieuwe ideeën voor het uitvoeren van data analyse in je eigen organisatie. Ook heb je zicht op de kansen die deze biedt om marketing- en communicatieactiviteiten te optimaliseren.

Inhoud

Onderwerpen die aan bod komen in de workshop zijn:

  • De kwaliteit van de database en opschonen
  • Het verrijken van data
  • Opstellen en toetsen van hypotheses
  • Segmentatie en selecties
  • Criteria/KPI’s ontwikkelen voor marketingacties en -campagnes
  • Van data naar inzicht naar marketingacties
  • Doorrekenen resultaten (aan de hand van database)

Werkvorm

De workshop duurt een dagdeel en wordt gegeven door Willem Wijgers van EMC Cultuuronderzoeken. De bijeenkomst start met een theoretisch gedeelte waarin we bovenstaande onderwerpen uitleggen. Na een korte pauze behandelen we gezamenlijk één of twee cases waarmee we de praktische uitvoering illustreren. Tenslotte is er ruimte voor discussie en vragen.

Aanmelden cases

De cases die in de workshop worden behandeld zijn bij voorkeur afkomstig van de deelnemers zelf. Na aanmelding voor de workshop ontvangen deelnemers daarom de mogelijkheid om een case in te sturen. De docent bekijkt de aanmeldingen en selecteert één of twee case(s). Uiteraard is dit gedeelte van de workshop ook leerzaam voor de andere deelnemers.

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor marketingmedewerkers en -managers die bekend zijn met de basisprincipes van data analyse en zich bezig houden met klantsegmentatie, CRM en/of zelf data analyses uitvoeren of begeleiden. Voor beginners op dit terrein organiseren we op dezelfde dag de workshop: aan de slag met data analyse. Voor marketeers die een CRM strategie willen ontwikkelen, organiseren we begin 2015 de meerdaagse leergang Get Connected: CRM in de culturele sector.

Docent

Willem WijgersWillem Wijgers is eigenaar van EMC Cultuuronderzoeken. In de cultuursector deed hij ervaring op als marketeer en projectcoördinator bij organisaties als BMG Classics, Centrum Nederlandse Muziek en Wegener Arcade. Willem was vier jaar lang directeur van de Vereniging Nederlandse Muziek Ensembles en werkte als Senior Projectleider bij Bureau Promotie Podiumkunsten. Hier leidde hij tal van onderzoeken in samenwerking met – en in opdracht van – theaters en gezelschappen. Vanuit EMC Cultuuronderzoeken werkt hij voor een divers scala aan culturele organisaties zoals het Concertgebouw, het Gelders Orkest, IFFR, North Sea Jazz, Parkstad Limburg Theaters en Stedelijk Museum.

Praktisch

Wanneer: dinsdag 18 november
Tijden: van 13:30 – 16:30
Waar: het Huis Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht centraal)
Kosten: Regulier: 125 euro / Leden: 75 euro. Prijzen zijn exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitend drankje.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 25

Bekijk hier het programma van deze workshop.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...