topics:
Workshop mediastrategie met Marie-José Kleef voor culturele organisaties
EVENTDinsdag, 16 Mei 2017 | 10:00 - 16:30

Workshop mediastrategie: meer aandacht op radio, TV en printmedia 

Printmedia, radio- en tv-programma’s zijn constant op zoek naar mooie verhalen. In de cultuursector zijn deze veelvuldig te vinden. Toch blijkt het in de praktijk lastiger dan gedacht om samen te werken met media. Redacties en culturele instellingen spreken niet altijd dezelfde taal en hebben vaak botsende werkwijzen én -tempo’s. Aan de andere kant kan je als marketing- of communicatiemedewerker van zowel grote als kleine culturele organisaties veel doen om de kans op media aandacht te vergroten.

In deze workshop leer je hoe je prikkelde verhalen op de juiste manier onder de aandacht brengt bij redacties en journalisten. Je krijgt inzicht in de werkwijze van en sfeer op redacties en een goed beeld van wat redacteuren nodig hebben. Er is veel aandacht voor het uitdenken van een mediastrategie van start (het maakproces van een voorstelling, expositie, festival of ander cultureel product) tot einde van een cultureel product. En welke verhalen en content kan je daaruit ventileren? 

In de workshop wordt theorie, praktijk en het uitwisselen van ervaringen afgewisseld. Een onderdeel is het uitvoeren van opdrachten, zoals het beoordelen van een persbericht en het oefenen met cold calling n.a.v. persberichten naar redacties. We vragen je daarom voor aanvang van de workshop een persbericht in te sturen. Ook is het mogelijk om specifieke kennisbehoeftes aan te geven. 

Inhoud

Onderwerpen die aan bod komen in deze workshop zijn:

  • Hoe werken media en redacties / hoe denken journalisten
  • Wat hebben redacties nodig
  • Het persbericht en het belang van beeld
  • Cold calling
  • Het belang van een prikkelend verhaal / haakjes zoeken in je product (expositie, voorstelling, festival etc.)
  • Mediastrategie van begin tot einde bij de ontwikkeling van het culturele product
  • Draagvlak binnen de organisatie / bewustwording van bijvoorbeeld directeuren, makers en/of conservatoren

Docent 

Marie-José KleefMarie-José Kleef is twaalf jaar werkzaam als (eind)redacteur bij televisie- en radioprogramma’s als De Wereld Draait Door, Knevel&VandenBrink, ArtMen, Kunstuur en De Nieuwsshow. Voor al die programma’s heeft zij veelvuldig contact met culturele instellingen om samen tot boeiende, onontkoombare tv- en radioitems te komen die mensen vermaken en informeren, maar liefst ook inspireren tot een bezoek aan een voorstelling of tentoonstelling.

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers en -managers die (mede) verantwoordelijk zijn voor de PR en/of mediastrategie. De organisatiegrootte is niet van belang. 

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 16 mei 2017.
Tijden: 10:00 – 16:30.
Waar: Utrecht (loopafstand vanaf CS).
Kosten: leden: 205 euro / regulier: 265 euro. Prijzen exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel op beide dagen.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 14.

€265,00
Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...