topics:
Workshop publieksonderzoek
EVENTDinsdag, 11 Oktober 2016 | 10:00 - 16:30

Workshop: meer klantinzicht en klantkennis d.m.v. publieksonderzoek

Er zijn verschillende manieren om meer over jouw bezoekers te weten te komen. De meest bekende methodes zijn de ‘standaard’ on- en offline bezoekersenquêtes en data analyse, maar ook focusgroepen en kleinere surveys voor en na culturele evenementen kunnen een schat aan informatie opleveren. Je kunt daarbij de nadruk leggen op het verzamelen van kwantitatieve gegevens voor jouw database of bijvoorbeeld meer willen weten over de ervaringen en inzichten van jouw bezoekers. Kennis over het publiek is organisatiebreed inzetbaar: vanzelfsprekend in de marketingcommunicatiestrategie, maar ook voor andere artistieke of zakelijke doeleinden.

In deze workshop leer je van onderzoeksexpert Anna Elffers wat je als marketeer zelf kunt doen om de kennis over jouw publiek te vergroten. Je krijgt een overzicht van verschillende kwantitatieve en kwalitatieve methoden, leert wanneer en hoe je welke methode toepast en op welke manier je resultaten gebruikt in je marketingcommunicatiestrategie. Na de workshop weet je hoe je zelf effectief meer informatie over je publiek verkrijgt en gebruikt in de organisatie.

De workshop duurt één dag en is interactief. In de workshop worden theorie en praktijk gecombineerd. De praktijkopdrachten voer je ter plekke uit.

Inhoud

Onderwerpen die aan bod komen in deze workshop zijn:

  • Overzicht van verschillende methoden
  • Wat is je doel en welke methode hoort daarbij?
  • Het opstellen van een goede vragenlijst
  • Hoe organiseer je een focusgroep?
  • Wanneer zijn resultaten representatief en wanneer niet?
  • Veelgemaakte fouten
  • Het gebruiken van resultaten bij de (ontwikkeling van een nieuwe) marketingcommunicatiestrategie
  • Zelf doen versus een bureau of freelancer

Docent

publieksonderzoek expertSinds 2000 is Anna Elffers werkzaam in de culturele sector. Zo heeft Anna gewerkt bij onderzoeksbureau Letty Ranshuysen, Theater Lantaren/Venster in Rotterdam, Rozentheater in Amsterdam en bij het Amsterdams Uitburo. Vanaf september 2007 werkt Anna als freelance onderzoeker en adviseur voor diverse culturele opdrachtgevers, zoals bv. de Kunsthal, FOAM, het Residentie Orkest, het Universiteitsmuseum Utrecht en het Amsterdams Fonds voor de Kunsten. Daarnaast is Anna als parttime docent werkzaam bij Maastricht University en de Hogeschool voor de Kunsten Tilburg.

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en -medewerkers die meer willen leren over verschillende vormen van publieksonderzoek.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 11 oktober 2016.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar: Theater Kikker (loopafstand van Utrecht CS).
Kosten: leden: 205 euro / regulier: 265 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 14.

Bekijk hier het programma van deze workshop.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Fotocredit