topics:
Workshop SEO voor culturele instellingen
EVENTDinsdag, 6 November 2018 | 10:00 - 16:30

Workshop: meer conversies door middel van SEO (volgeboekt)

Google is één van de meest gerichte marketingkanalen. Mensen zijn op zoek naar inspiratie voor een leuk uitje, een museum of theater in de buurt, een kookworkshop… en dat is hét moment dat jij gezien wilt worden. Maar hoe zorg je dat je dan hoog in Google staat? En hoe converteer je iemand vervolgens naar een klant? In deze workshop in het teken van SEO ontvang je waardevolle praktische én tactische tips om je bedrijf verder te laten groeien via Google.

SEO (search engine optimization) is zeker niet alleen een technisch vakgebied. Content, gebruikersvriendelijkheid en PR vormen een minstens zo belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Google verandert regelmatig haar algoritme, maar de basisprincipes blijven grotendeels gelijk. In deze workshop leer je deze principes zelf toe te passen op je website. De focus van de workshop ligt op het bepalen van de juiste tactiek en het optimaliseren en promoten van content voor jouw culturele instelling. Daarnaast leer je welke technische verbeteringen er nodig zijn, zodat je jouw webbureau kunt aansturen en begeleiden om eventuele optimalisaties door te voeren.

Deze workshop richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid in de organische (oftewel onbetaalde) resultaten van Google. Dat betekent dat adverteren in de zoekmachine via Google AdWords (search engine advertising, SEA) niet aan bod komt. Hiervoor wordt een aparte workshop georganiseerd op 27 november 2018.

De workshop bestaat uit zowel theorie als praktische oefeningen die je ter plekke uitvoert. Elke deelnemer kan voorafgaand aan de workshop een website aandragen. Zo ontvang je ter plekke praktische tips voor jouw website. Ook leer je van de tips voor andere sites.

Inhoud

  • Hoe werkt Google?
  • Hoe vind je relevante zoekwoorden?
  • Wat zijn technische randvoorwaarden voor een goede vindbaarheid?
  • Hoe optimaliseer je content?
  • Met welke tactieken kun je links naar je site verkrijgen?
  • Met welke tools kun je SEO goed meten en monitoren?
  • Welke SEO-aanpak werkt voor jou?

Opbrengst

Na de workshop weet je de basisprincipes achter search engine optimization (SEO) en ga je met een stappenplan voor jouw organisatie naar huis.

Referenties

Vorig seizoen werd deze workshop beoordeeld met een 8,0:

Willemien Snoek, De Krakeling:
“Heldere, praktische informatie waarmee je direct aan de slag kunt. In de workshop van een dag een heel stuk verder gekomen.”

Lizette de Kam, Agora Lelystad:
“Ik vond de training helder en praktisch! De trainer was aardig en had veel geduld.”

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 6 november 2018.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar: Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 205 euro / regulier: 265 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 14.

Deze workshop is volgeboekt. De eerstvolgende workshop SEO vindt plaats op dinsdag 12 maart 2019.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die de conversie van hun website en/of online strategie willen verhogen. Het gebruiken van en beschikken over basiskennis van Google Analytics alsmede het CMS van je site wordt aangeraden. Specialistische technische kennis is niet nodig. 

De workshop richt zich op de basis van een effectieve SEO-strategie: we raden de workshop daarom niet aan voor gevorderden.

Docent

Docent workshop SEODe workshop wordt gegeven door Jaap Schepers. Jaap is mede-eigenaar van Afdeling Online: een online marketing bureau dat zich richt op zowel de culturele als de commerciële sector. Op deze manier wordt het beste gehaald uit twee werelden. Jaap heeft zowel strategische als hands-on ervaring in online marketing.

 

Fotocredit