door op 29-03-2013 10:07ARTIKELOnline marketing

Wijzigingen Facebook timeline

Facebook heeft aangekondigd op korte termijn een aantal veranderingen door te voeren voor de timeline. Met deze veranderingen wordt de timeline overzichtelijker en integreert Facebook bijvoorbeeld muziek, boeken en apps meer op de gebruikersprofielen. De aangekondigde wijzigingen gelden vooralsnog voor de timeline van gebruikers, maar het is zeer waarschijnlijk dat er ook veranderingen op komst zijn voor de pagina’s. In dit artikel sommen we de veranderingen op.

Statusupdates in een kolom
Waar de statusupdates voorheen links en rechts op de timeline werden weergegeven, worden deze in de toekomst overzichtelijk in een kolom geplaatst. Ook is te zien op de onderstaande voorbeeldafbeelding dat het formaat van foto’s groter wordt. Facebook vergroot dus de rol van beeld op de timeline. Een verbetering die past bij de cijfers die laten zien dat statusupdates met beeld over het algemeen voor meer interactie en engagement zorgen dan updates met enkel tekst.

facebook1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De ‘over-sectie’
De naam van de gebruiker wordt in de nabije toekomst over de omslagfoto weergegeven. Daaronder worden negen foto’s van vrienden weergegeven. Ook gaat Facebook inzetten op het verrijken van de profielen met voorkeuren van muziek, boeken en films. Deze worden ook in de linkerkolom weergegeven.

Met deze functies komt Facebook nog meer te weten over de voorkeuren van gebruikers. Zo wordt er bij de boekensectie een functie toegevoegd waarbij de gebruiker kan aangeven of hij of zij het boek heeft gelezen of gaat lezen. Vermoedelijk wordt dit op dezelfde wijze doorgevoerd bij muziek en films.

De verwachting is ook dat Facebook weer innovatieve manieren zal vinden om deze data te integreren met de promotiemogelijkheden voor merken en organisaties.

faceebook4

 

 

 

 

 

 

 

Integratie van apps
Op de nieuwe timeline kunnen gebruikers apps toevoegen aan hun profiel. Deze worden weergegeven aan de linkerkant van de pagina of kunnen door de gebruiker toegevoegd worden aan de ‘over’ sectie. Hiermee maakt Facebook ook de rol van apps belangrijker:

“As apps become an increasingly important part of people’s identities, we’re excited to create a more organized and consistent way for apps to live on the timeline.”

Hierdoor wordt het succes van apps meer afhankelijk van de ‘coolheid’ van de app en de bereidheid van gebruikers om deze te plaatsen en dus te delen met hun vrienden. Voor organisaties is het een handreiking, omdat apps op meer plekken terug kunnen komen dan enkel op de pagina van het merk of de organisatie.

fb5

 

 

 

 

 

 

 

Meer weten?
Op 18 april organiseren we het Cultuurmarketing event: strategisch scoren met Facebook. Bekijk hier het programma en meld je snel aan!

FotoCredit