Cultuurmarketing Awards

Cases (Merk & Loyaliteit Award en Campagne Award)

Wanneer kunnen cases worden ingestuurd?
Culturele instellingen kunnen van 1 maart tot en met 4 april (15:00 uur) 2019 een case insturen.

Welke cases kunnen worden ingestuurd?
Cases dienen te zijn uitgevoerd in het culturele seizoen 2017 – 2018 en/of 2018 – 2019. Dit betreft de periode van juli 2017 t/m juni 2019.

Binnen welke categorieën kan worden ingestuurd?
Er zijn deze editie twee categorieën waarbinnen cases kunnen worden ingestuurd:

Merk & Loyaliteit Award
Binnen deze categorie zijn we op zoek naar merkstrategiecases die bijdragen aan de lange termijnontwikkeling van het culturele merk. Voorbeelden hiervan zijn merk- of herpositioneringen, nieuw ontwikkelde producten of services of vernieuwende samenwerkingen binnen en buiten de culturele sector. Kortom: het innovatief, creatief en duurzaam versterken van het culturele merk is waar het in deze categorie om draait.

Campagne Award
Binnen deze categorie zijn we op zoek naar effectieve, creatieve en innovatieve marketingcommunicatiecases. Het gaat om campagnes of acties met een afgebakende begin- en eindtijd en (een) duidelijk gestelde doel(en). Voorbeelden hiervan zijn campagnes voor een festival, tentoonstelling, voorstelling, concert(reeks) of ander cultureel project. Ook verkoop-, propositie- of deelcampagnes zoals een lancering, de start van een voorverkoop of crowdfundingcampagne vallen binnen deze categorie.

Welke organisaties kunnen een case insturen?
Cases kunnen worden ingestuurd door kunst- en cultuurinstellingen uit Nederland en België. Onder culturele instellingen worden B2C organisaties met een artistieke of maatschappelijke taak op het gebied van kunst, cultuur of erfgoed verstaan. Het is dus niet mogelijk voor B2B organisaties zoals full-service, reclame- en/of campagnebureaus om cases in te sturen.

De Cultuurmarketing Awards zijn cultuurbreed: cases van alle soorten culturele instellingen zoals, maar niet uitsluitend podiumkunsten, musea, bibliotheken, kunsteducatie en pop- en festivalorganisaties kunnen worden ingestuurd.

Wie binnen de organisatie dient de case in te sturen?
Cases dienen te worden ingestuurd door de verantwoordelijke marketeer of projectmanager die werkzaam is bij (of in ZZP verband voor) de culturele instelling.

Wanneer de case door de vakjury wordt genomineerd, wordt de persoon die de case heeft ingestuurd uitgenodigd om de case te presenteren tijdens de uitreiking van de Cultuurmarketing Awards op 27 juni 2019 in TivoliVredenburg te Utrecht. Inzenders dienen dus beschikbaar te zijn op deze datum.

Hoeveel cases kan een culturele instelling indienen?
Iedere culturele instelling kan maximaal 1 case per categorie indienen. Bij meerdere geschikte cases adviseren wij de beste case in te sturen.

Wat adviseren jullie als een case binnen beide categorieën valt?
In dat geval adviseren we de categorie te kiezen die het best past. Twijfel je over welke categorie het beste past? Aarzel niet en neem dan contact op met ons via [email protected] of 085-4017988 t.a.v. Joshka Landsheer.

Wat zijn de criteria waarop de vakjury beoordeelt?
De vakjury beoordeelt de cases op creativiteit, innovatie en effectiviteit. Naast deze criteria let de jury erop dat de genomineerde cases een voorbeeldfunctie voor de sector zijn.

Wat is de procedure?
Alle cases die worden ingestuurd en voldoen aan bovenstaande voorwaarden maken kans op de Awards en worden besproken en beoordeeld door de vakjury. De vakjury komt in april 2019 bijeen. Tijdens het overleg selecteert de vakjury van beide categorieën de genomineerden. Na het juryoverleg ontvangen alle deelnemers de terugkoppeling van de vakjury op de case en worden de genomineerden geïnformeerd over hun nominatie.

Wanneer een jurylid op welke wijze dan ook betrokken is (geweest) bij een case, is deze niet aanwezig bij de bespreking en beoordeling van de case.

Tijdens de uitreiking op 27 juni 2019 in TivoliVredenburg te Utrecht presenteren alle genomineerden hun case aan de vakjury en alle aanwezigen. De vakjury reikt aan het einde van de middag de Awards uit.

Wat krijgen de winnaars van de Cultuurmarketing Awards?
Het doel van de Cultuurmarketing Awards is om succesvolle cases met vakgenoten te delen en op deze manier elkaar te inspireren en van elkaar te leren.
Winnaars worden onderscheiden met een bijzondere sculptuur. De uitreiking van de Cultuurmarketing Awards is daarnaast een feestelijk en eervol moment, wat je in immateriële zin veel oplevert: erkenning van vakgenoten en collega’s, een bevestiging van je voorlopersrol in de sector en bovenal een ontzettend leuk, positief en leerzaam traject.

Wat kost het insturen van een case?
Culturele organisaties betalen een bijdrage van 50 euro (ex BTW) voor het insturen van een case. Wat je hiervoor terug krijgt? De case wordt besproken door de vakjury, je ontvangt feedback en twee tickets (t.w.v. 178 euro excl. BTW) voor de uitreiking van de Cultuurmarketing Awards op 27 juni 2019 in TivoliVredenburg.

Hoe wordt er omgegaan met (gevoelige) informatie uit de inzending?
Cases die worden ingestuurd zijn alleen toegankelijk voor de vakjury en de medewerkers van Cultuurmarketing die verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de Cultuurmarketing Awards. De informatie in de inzending wordt niet zonder expliciete toestemming gedeeld en/of gepubliceerd. Indien de case wordt genomineerd, wordt het deelnameformulier door de webredactie van Cultuurmarketing gebruikt om een praktijkcase te schrijven voor publicatie op Cultuurmarketing.nl. De webredactie stuurt de tekst voor publicatie toe aan de indiener, met de mogelijkheid om concurrentiegevoelige informatie in te korten of te verwijderen.

Young Talent Award

Wat is de Young Talent Award?
De Young Talent Award is een nieuwe Cultuurmarketing Award voor een cultureel marketingtalent van 30 of jonger. De vakjury is op zoek naar jonge professionals met visie op het vak die deze door een eigenzinnige en vernieuwende aanpak omgezet hebben naar resultaat. De jury nodigt jonge talenten van harte uit zich aan te melden en hun werk (aan de hand van een project van de afgelopen drie jaar) te presenteren aan de sector.

Wanneer kunnen jonge talenten zich aanmelden?
Van 1 maart tot en met 4 april 2019 (15:00 uur).

Wie kan deelnemen aan de Young Talent Award?
De Young Talent Award is een persoonsgebonden award voor marketing- en/of communicatiemedewerkers van 30 jaar of jonger die werkzaam zijn bij kunst- en cultuurinstellingen in Nederland of België. Onder culturele instellingen worden B2C organisaties met een artistieke of maatschappelijke taak op het gebied van kunst, cultuur of erfgoed verstaan. Er kunnen meerdere jonge talenten per organisatie meedoen.

Wat kost deelname aan de Young Talent Award?
Deelname is gratis.

Wat zijn de criteria waarop de vakjury beoordeelt?
De vakjury bespreekt en beoordeelt alle aanmeldingen aan de hand van drie criteria:

  1. Hoe creatief is het talent?
  2. Hoe innovatief is het talent?
  3. Welke effecten heeft het talent teweeg gebracht?

Wanneer een jurylid op welke wijze dan ook betrokken is (geweest) bij (het werk van) de inzender, is deze niet betrokken bij de bespreking en beoordeling.

Wat is de procedure van de Young Talent Award?
Jonge talenten kunnen zichzelf van 1 maart tot en met 4 april 2019 (15:00 uur) aanmelden via het aanmeldformulier.

Hierbij dient aan de hand van een project van de afgelopen drie jaar (2017 t/m 2019) te worden toegelicht wat de visie, werkwijze en het onderscheidende karakter van het jonge talent is.

Alle aanmeldingen die voldoen aan de voorwaarden maken kans op de Young Talent Award en worden besproken en beoordeeld door de vakjury. De vakjury selecteert uit alle aanmeldingen 3 genomineerden. De genomineerden worden uitgenodigd om op woensdag 8 mei tussen 16.00 en 18.00 uur in Amsterdam een korte presentatie te geven aan de vakjury.

Op de uitreiking van de Cultuurmarketing Awards op 27 juni 2019 in TivoliVredenburg te Utrecht worden de talenten voorgesteld aan de aanwezigen door middel van een Q&A over hun werk. De vakjury reikt aan het einde van de middag de Young Talent Award uit aan de winnaar.

Wat krijgt de winnaar van de Young Talent Award?
De winnaar krijgt een vrij te besteden persoonlijk ontwikkelbudget van 750 euro, een workshop online marketing bij Afdeling Online (t.w.v. 720 euro), 5 uur coaching bij leisure & events experts naar keuze van Breda University of Applied Sciences (t.w.v. 700 euro) en 1 jaar lidmaatschap bij Cultuurmarketing. Daarnaast blijft Cultuurmarketing de ontwikkeling van de winnaar volgen en wordt in een tweetal artikelen op Cultuurmarketing.nl aandacht besteed aan de winnaar.

Hoe wordt er omgegaan met (gevoelige) informatie uit de inzending?
Aanmeldingen zijn alleen toegankelijk voor de vakjury en de medewerkers van Cultuurmarketing die verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de Cultuurmarketing Awards. De informatie in de aanmelding wordt niet zonder expliciete toestemming gedeeld en/of gepubliceerd.

Twijfel je of jouw case geschikt is om in te sturen of over welke categorie het beste past? Aarzel niet en neem dan contact op met ons via [email protected] of 085-4017988 t.a.v. Joshka Landsheer.


De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Online, BranddoctorsBreda University of Applied SciencesPeppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage. 

Cultuurmarketing Awards 2019 sponsors