door op 04-08-2008 17:39ARTIKELInnovatie

Festival verslaggeving 2.0 op Lowlands

Veel mensen kijken er al maanden naar uit en over twee maanden is het eindelijk zover: Lowlands 2008! Persoonlijk vind ik Lowlands het leukste, beste en mooiste festival van Nederland en ik ben zeker niet de enige. Sinds dit jaar is niet de Volkskrant, maar nrc.next de nieuwe partner van Lowlands. In de programma bijlage die dit jaar dan ook bij de laatste krant verscheen, schreef Leon Verdonschot een mooi stuk over Lowlands en wat dit festival zo uniek maakt.

Ook uniek aan Lowlands is de manier waarop van het festival verslag gegeven wordt. Ook daarin loopt Lowlands (of de partijen die hier op deze manier verslag van doen) voorop. Sinds enkele jaren pioniert VPRO’s 3VOOR12 op dit gebied door niet alleen Lowlands, maar ook andere festivals crossmediaal te verslaan.

Festival verslaggeving via sfeerreportages, interviews en recensies

Via de thema site houden de verslaggevers van 3VOOR12 bezoekers op de hoogte met sfeerreportages, interviews, recensies en het laatste nieuws. Beter nog is de mogelijkheid die 3VOOR12 Lowlands bezoekers biedt om zelf verslag te doen. Op de Lowlands mash-up kunnen bezoekers hun foto’s, video’s of tekstberichten posten, zodat deze zichtbaar zijn voor iedereen. Ook kunnen bezoekers hier naar 3VOOR12TV kijken en het weersbericht bekijken met buienradar.nl. Het leuke en interessante hieraan is dat er een live festival verslag ontstaat van bezoekers. De redactie bepaalt dus niet wat de moeite waard is om verslag van te doen, maar de bezoekers zelf. Op dit moment is de mash-up voor Lowlands 2008 nog niet online, maar deze zal ongetwijfeld snel komen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er dit jaar allemaal mogelijk is. Om de drempel voor bezoekers zo laag mogelijk te houden, verzorgt 3VOOR12 gratis WIFI op het Lowlands terrein, zodat veel bezoekers actief gaan participeren.

Ex-partner Volkskrant laat dit jaar echter ook van zich horen als Lowlands verslaggever. Op de Lowlands thema site kan de bezoeker hoogtepunten, aanraders, interviews en video’s vinden. Daarnaast doen drie verslaggevers live verslag met korte tekstberichten via Twitter. Jammer aan dit festivalverslag vind ik dat de Volkskrant geen gebruik maakt van de input van bezoekers zoals 3VOOR12 dat doet.

Dat is voor mij namelijk de meerwaarde van zo’n festivalverslag. Als fervent festivalbezoeker weet ik dat je tijdens een festival dingen ziet en meemaakt waarvan je denkt ‘dit moet iedereen weten of zien!’. Door bezoekers actief mee te laten participeren krijgt een verslag meer content en dus meer van deze unieke momenten.

Houd dus allemaal de site van 3VOOR12 in de gaten voor de nieuwe mash-up en het live verslag van Lowlands. Voor wie alvast een voorproefje wil zien van zo’n festival verslag: danceblog Eclectro deed vanaf Extrema Outdoor 2008 live verslag. Een mooie smaakmaker voor Lowlands 2008 vind ik! Ik zelf ga zeker actief verslag doen van Lowlands via Twitter. Mijn bijdrage ga je dus zeker tegenkomen op de 3VOOR12 Lowlands mash-up. Tot daar!

Hilde Smetsers

Geschreven door Hilde Smetsers

Hilde Smetsers is mede-oprichter en directeur van Cultuurmarketing. Het is Hildeā€™s missie om de kunst- en cultuursector te versterken.