door op 15-02-2009 15:32ARTIKELOndernemerschap

Festival ZXZW gooit businessmodel op straat met het 'Social Festival Model'

ZXZW, het festival voor independent culture in Tilburg, heeft via een openbare website haar businessmodel inzichtelijk gemaakt onder de naam ‘Social Festival Model‘.

ZXZW is een grootschalig festival voor independent cultuur dat ieder jaar in september plaatsvindt in Tilburg. Vanuit eenĀ  muzikale basis brengt het festival beeldende kunst, dans, theater en film. Denk hierbij aan black metal naast free jazz en street art naast academische dans.

Vorig jaar baarde ZXZW al opzien door hun festivalsite op een ‘Wikipedia achtige’ manier open te stellen. Dit betekent dat iedereen mee kon schrijven aan de beschrijving van bands en artiesten die op het festival optraden.

Vanaf nu is het via het ‘Social Festival Model’ van ZXZW voor iedereen mogelijk om de plannen van het festival te bekijken en ook mee te schrijven. Op de site van het model is te zien dat het festival momenteel werkt aan het businessplan voor de gemeente Tilburg en een subsidieaanvraag voor het project Nitsch.

Het zal niet als een verassing komen dat ZXZW de eerste organisatie is die deze manier van beleidsvorming toepast. Het festival heeft hierdoor een voortrekkersrol op het gebied van open source mogelijkheden. Volgens het persbericht is het doel van het model om alle processen van de festivalorganisatie bespreekbaar te maken. Daarnaast staat de organisatie open voor de frisse blik van het publiek. Meer inzicht in de motieven van ZXZW voor het ‘Social Festival Model’ vind je in het interview van Erwin Blom met Erik Luyten van het ZXZW.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van de aanpak van ZXZW vinden. Ik zelf vind het een erg mooi voorbeeld van open innovatie, maar twijfel of bezoekers ook echt mee gaan schrijven. Ik denk dat veel mensen en andere culturele organisaties een kijkje nemen, maar het niet aandurven of niet de motivatie hebben om zelf mee te schrijven. Erik Luyten van ZXZW vertelt aan Erwin Blom dat het initiatief ook is bedoeld om andere culturele organisaties wijzer te maken; zij kunnen de stukken immers ook weer gebruiken bij het schrijven van hun beleidsstukken. Ik ben erg benieuwd wat medewerkers van culturele organisaties hiervan vinden. Gaan jullie de stukken bekijken? En zouden jullie zelf open staan voor een soortgelijk model voor de eigen organisatie? Laat het hier weten via de comments of draag bij aan de discussie via Cultuur Marketing Professionals.

Het ‘Social Festival Model’ is te vinden op zxzw.wetpaint.com, inclusief een uitleg van de werking van de open source site.